Jump to content
Annons

Äntligen "klar" !? (rockballad)


Recommended Posts

LÅTNAMN: Stainless Steel

ARTIST/GRUPP: G&HMP

GENRE: Hårdrocksballad

LÅTLÄNGD: ~5½min

KOMPOSITÖR: Hobbe & Gibbe

PRODUCENT: Hobbe

EV. MEDVERKANDE: Gibbe på sång och Arr

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.5 MB

STATUS: Färdig demo (?)

LÅTLÄNK: Stainless Steel(VERSION 1.1, med mer bas än v1.0)

Stainless Steel (version 1.0)

Detta är min första låt som jag mastrar själv.

Vänligen fyll i detta formulär om ni orkar. Det skulle hjälpa mig massor...

Dina ärliga synpunkter om:

¤ Mixningen - 
¤ Mastringen - 
¤ Kompositionen - 
¤ Arret - 
¤ Sången -
¤ Trummorna -
¤ Basgitarren -
¤ Pianot -
¤ Stråkarna -
¤ Gitarrerna -
¤ SFX -
¤ Övriga instrument -  
¤ Detta kan förbättras: 
¤ Detta är redan bra, rör ej:

Tack på förhand..😉

MvH,

Hobbe

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
LÅTNAMN: Stainless Steel

ARTIST/GRUPP: G&HMP

GENRE: Hårdrocksballad

LÅTLÄNGD: ~5½min

KOMPOSITÖR: Hobbe

PRODUCENT: Hobbe

EV. MEDVERKANDE: Gibbe på sång och Arr

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.5 MB

STATUS: Färdig demo (?)

LÅTLÄNK: Stainless Steel

Detta är min första låt som jag mastrar själv. Så kom gärna med synpunkter, kritik och förslag gällande komposition, ARR, mixning och mastring.

Säg gärna vad ni tycker om låten också....

MvH,

Hobbe

låtlänken funkar inte för mig :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, detta va det inte mkt tryck i.

Vart är basen o botten i hela låten?

Gitarrerna känns väldigt tunna också...

Låten verkar vara rätt så bra, så försöka mixa om den o lägg på mer kraft och botten.

.Viktor

håller med viktor den store här till 100%. Bra låt men tunnt. Finns ingen botten. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inge botten säger ni.. hmm, jag som drog på en massa botten..😆

Räcker det att dra upp lite mer under 150hz vid mastring eller måste jag gå tillbaka till ritbordet o göra om mixningen.. höja basgitarren? jag Eqade en del på gitarrerna, tror tappade en del botten där..

saknar nämligen monitorer så det blir lite chansning...

alla tips är mer än välkommna

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med de flesta här, tunt är det. Bra låt idé dock. Tur att det är rostfritt stål dock pga det där regnovädret som drog förbi i början. 😄 ...

Är inte det lite för kallt ute för regn nu??? 😆 Sist jag tittade ut var det snö och -8... 😉 Det kanske inte är live? 😆 Så måste det vara. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag KAN inte släppa det där regnet. 😄 Får svåra Saxon vibbar av det. Rent utav nostalgisk blev jag 😆 Men vad heter den däringa Saxon låten nu då?? Med regn och åska sådär i början.. Får nog dyka in i vinyl högen bums. 😉

HEAVY METAL THUNDER!!! 😄😆😆

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Inge botten säger ni.. hmm, jag som drog på en massa botten..🙂

Räcker det att dra upp lite mer under 150hz vid mastring eller måste jag gå tillbaka till ritbordet o göra om mixningen.. höja basgitarren? jag Eqade en del på gitarrerna, tror tappade en del botten där..

saknar nämligen monitorer så det blir lite chansning...

alla tips är mer än välkommna

Så här låten ut ungefär hela tiden http://tinypic.com/mcusnp.jpg :rolleyes:

Volymen är också väldigt låg..

Helt ok låt, bra sång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att dra upp basen (allt under 150-200Hz) 10-15dB i masteringsprogget. Passade på att dra upp volymen lite också.... så här kommer en ny version: (se första inlägget)

Är jag på rätt spår nudå? Hur låter det i era öron & era bra monitorer?

Nästa steg blir att få tillbaka de feta gitarrerna hag hade innan jag EQade sönder dem:)

Fyll gärna i det nya "formuläret" i 1a inlägget är ni snälla..

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är mycket mellaregistrig. Känns som om du behöver jobba mer med mixningen.

Nivåerna är lite ojämna. Reverben väldigt stora. Trummorna låter mono. njaee. Skippa mastringen tills du har en bättre mix. Alla instrumenten borde nyanseras och trummorna måste lyftas fram. Låten (läs mixen) saknar tryck och trummorna t e x saknar fortfarande bas. De är mycket bleka och diskantiga inte Tryck sopm sagt var. Jobba mer med eq och kompressor. Kanske lite mer värme?

Åskvädert känns så där tycker jag. inte så fräscht. låten är bra. Jag gillar arrangemanget annars. Tycker kanske att du kunde göra lite mer med pianot som blir lite monotont. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär tycker jag. Åskvädret i början e lite off men det är väl bara en smaksak. Låten är okej på det stora hela men sången e inte alls rolig tycker jag, sne och lite tråkig. Testa att stämma den och kanske skriva om den lite.

Ingen färdig låt men däremot en låtidé som kan bli nåt.

Håller med de andra att den ska mixas om innan den mastras.

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en bra mix så är mastring inget annat än att få till ett sound på en skiva/så att alla låtar har samma volym o soun etc.

Nä det är ingen botten i basen över huvutaget och trummorna ligger påtok för långt bak, de låter som om de spelas i min mormors radio dessutom.

Det är bara att jobba vidare

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era synpunkter..

Av det ni skriver att döma borde jag hålla mig till att komponera låtar & överlåta resten åt dem som vet vad de gör:)

Men näää, jag ska minsan lära mig att mixa. Det har jag gett mig fan på... så svååårt kan det väl inte vara..😄

Kan ni inte säga lite mer "exakt" vad jag ska göra med basen.

Höja volymen på baskaggen?

Öka baskaggens lägre frekvenser?

Försöka få mer tryck/volym i basgitarren?

Försöka få ner diskanterna lite för att det ska bli jämnt?

i v.1.0 hade jag 0dB på EQn vid lägre frekvenserna, men höjde en 5-15db vid 5-6kHz & uppåt.

(Med mastring menar jag att jag använde T-Racks o slände på Kompressor, limiter o mer EQ.. Kanske var där jag pajjade saker o ting!?? Underlättar det för er att hjälpa mig om jag även lägger upp den omastrade versionen??)

Återigen.... 1000-tack för era synpunkter. Jag lovar att dela med mig av eventuella royalty-pengar.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...och trummorna ligger påtok för långt bak, de låter som om de spelas i min mormors radio dessutom.

//FredAsp

Är din mormor snygg????? isf spelar jag gääärna trummor i hennes..... radio 🙂

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era synpunkter..

Av det ni skriver att döma borde jag hålla mig till att komponera låtar & överlåta resten åt dem som vet vad de gör:)

Men näää, jag ska minsan lära mig att mixa. Det har jag gett mig fan på... så svååårt kan det väl inte vara..😆

Det var inte så jag menade iallfall. Mina första mixar var väldigt platta och det är en konst att mixa till allting. Jag brukar tänka att det behövs mycket arbtet för att få det att låta bra. Ibland fastnar jag i mixningen, vecka ut och vecka in. Mina låtar blir aldrig riktigt klara. Man sitter ett par timmar och så låter det bra och sedan när man lyssnar dagen efter så låter det blää igen för att öronen var trötta.

Jag brukar börja med ett instrument i taget. Ta trummorna och lyssna bara på dem om och om igen. Lek med olika effekter, eq, kompressor reverb tills du tycker att du har det sound du vill ha. Gör likadant med andra instrument ett i taget tills du fått allt som du vill ha. Smäll ihop hela skiten och hör vad som krockar med vartaannat och så vidare.

Det finns en massa manualer hur ljuden skall ligga i en mix, men det bästa sättet är att lyssna lyssna, fåfeedback, och lyssna ännu mer. Klart att du skall lära dig mixa. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte så jag menade iallfall. Mina första mixar var väldigt platta och det är en konst att mixa till allting.

Jag vet, jag skojjade bara. Jag erkänner att jag är nybörjare på det här med mixning/mastring. Om jag fick välja så skulle jag vilja hålla mig till komponerandet. Resten känns som ett onödigt ont... Men är nog riktigt kul när man väl lärt sig det.

Jag får nog ta o investera i ett par bra monitorer. känns som om det skulle bli så mkt lättare. Eftersom alla insisterar på att man måste "använda öronen", medans jag själv skulle vilja förlita mig på FFT-analysatorer och dyl... Tänk om jag hade vart döv? Hur fan skulle jag kunna mixa utan hjälpmedel 😏

-Jag brukar tänka att det behövs mycket arbtet för att få det att låta bra. Ibland fastnar jag i mixningen, vecka ut och vecka in. Mina låtar blir aldrig riktigt klara.

Jag mixade/mastrade iofs på 2 timmar.. så kan ju inte direkt påstå att det ligger så mkt kärlek/ömhet bakom den proccessen..😄

-Jag brukar börja med ett instrument i taget. Ta trummorna och lyssna bara på dem om och om igen. Lek med olika effekter, eq, kompressor reverb tills du tycker att du har det sound du vill ha. Gör likadant med andra instrument ett i taget tills du fått allt som du vill ha. Smäll ihop hela skiten och hör vad som krockar med vartaannat och så vidare.

Det var "typ" ngt sånt jag hade gjort.. Gick nog för mkt efter boken, eftersom jag ställde in EQ frekvenser efter en guideline jag hittade på nätet. Likaså med kompressor inställningar

------------------------------------------------------------------------------------

ett tips: jobba mer på att få bra grundljud! Inspelningsprocessen ger mer än mixning.

Det är iofs där jag lagt ner mest jobb. Har tom köpt ny mick o preamp bara för att få bättre grundljud. Resten är Vsti´s...

Var det ngt specielt ljud du syftade på?? kul o veta vad man kan förbättra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten e en helt underbar låt... en av de bättre "amatörlåtar" jag hört... sångaren har en härlig varm och alldeles egen oskolad röst. Riktigt kraftfull i vissa partier... håll fast i honom...

skum mixning bara...

Redigerat av Sir Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixade/mastrade iofs på 2 timmar.. så kan ju inte direkt påstå att det ligger så mkt kärlek/ömhet bakom den proccessen..😆

Det kan vara där skon klämmer 😆😆

Ett annat tips så där i början är att använda något form av analysprogram. Harbal är jag lite förtjust i. Där kan du lägga in en referens t e x från en skiva du gillar och så jämföra kurvor med din mix och referensmixen för att se i vilka frekvensområden det diffar. Kolla in här t ex:

http://www.har-bal.com/

Och lägg gärna upp en ny mix vad det lider. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det inte är arret som gör att det låter lite platt ljudmässigt. Alla instrument bråkar om att höras mest och högst samtidigt, vilket leder att dom tar ut varann. Till slut blir det bara i diskanterna man kan urskilja de olika ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara där skon klämmer   😱  😱

BUSTED !!! 😱

Ett annat tips så där i början är att använda något form av analysprogram. Harbal är jag lite förtjust i. Där kan du lägga in en referens t e x från en skiva du gillar och så jämföra kurvor med din mix och referensmixen för att se i vilka frekvensområden det diffar. Kolla in här t ex:

Underbart , äntligen en person som inte insistrar på att man ska använda öronen...

Här är en tråd jag skapde om just detta: FFT-analysator-plugg -tråd

Progget du tipsade om påminner om en plugg jag använde för nåt år sen:

Freefilter

där kunde man låta pluggen "lära sig" en kommersiell låt, och sen applicera dess EQ inställningar på sin egen låt. Den fungerade rätt så bra, men tyvärr så hjälper det inte om grundmixen är kass, precis som 91:an mfl påpekat.

Vad jag eftersöker är en plugg som kan jämföra X antal spår i realtid i frekvänsdomänen. På så sätt kan jag se om två instrument krockar, o ratta EQ tills alla instrument fått sina specifika frekvensfack! Det är nog det enda som hjälper mig just nu.... (jag kör Cubase)

Frågan är, kan man lära sig att mixa genom ett par normala datorhögtalare? antar att man får lyssna en del på kommersiell musik för att lära känna sina högtalare. Eller är ett par monitorer ett måste trots allt???

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter lite plåtiga och syntetiska och är tunna som papper, men de har kanske ändå nåt visst. Gitarren är rätt burkig och platt och framträder inget vidare. Hade velat ha utpanorerade gitarrer med lite bett i. Åskvädret känns lite b.

Men jag gillar svulstigheten i kompositionen. Här snackar vi stora gester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...