Jump to content
Annons

Flytta projekt mellan olika datorer


magnus83

Recommended Posts

Ska spela in några låtar med bandet, och jag har en laptop som jag tänkte använda med mitt motu 828 mkII att spela in med.

Är det sedan något problem med att öppna projekten i min stationära dator.

Audio filerna spelar jag in på en extern hårddisk som jag sedan kopplar in i den stationära.

Ser ni några problem med detta eller är det bara att köra på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

hm.. så enkelt är det väl ändå inte va ?

Du måste ju ha samtliga effekter/instrument som används på din laptop på din stationära för att det ska fungera ?

Om du använder en tex effekt på ett midispår som du inte har på din stationära, så lär det bli problem. men annars ska det inte va nåt

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Trancer, så lätt är det inte. Om du inte har exakt samma hårdvara så kommer du att få anpassa projektet till den nya miljön. Du kommer att få en lista fårn Cubase so mtalar om för dig vad som saknades, denna kan du exportera till en textfil, för att korrigera det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men nu handlar det om samma ljudkort/interface och samma externa hårddisk till båda burkarna.

Därför behöver sessionen inte anpassas när den öppnas i Cubase. Alla filer ligger på samma sökväg och alla in/utgångar är likadant.

EDIT: Och om han nu installerar Cubase på båda datorerna, så förutsätter jag även att han installerar samma instrument/effektpluggar på båda datorerna.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Linus. Men om man jobbar med midi och VSTi och vill flytta projekt mellan datorer kan man göra så här:

  • Mixa ned varje VSTi på separat audio-spår
  • Spela in varje extern synth/burk/maskin på separat audio-spår

Sedan spara projektet i ny mapp och flytta vidare till nästa dator. Det enda man inte får med är VST-effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Effektera kan du få med dig om du kopierar tex .dll och sedan lägger i VST plugins-mappen....

Men....Om det är lagligt vete f-n....

Du kan ju alltid ta bort dom när du är klar om inte annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Håller helt med om att detta är ett problem.

Säg att en polare spelat in en låt men vill ta den till mig, då jag kan det där med att mixa och sådant bättre än honom. Båda kör Cubase men har olika VSTs och installerade program och sånt. Och nej, jag kan inte komma till honom...

Hur gör man då?

Är det så att det enklaste och bästa är att göra mixdown på alla spår separat (finns det förresten något enkelt automatiskt sätt att göra detta?) så man får helt torra audiospår och sedan spara ner projektet i en ny egen mapp och ta med den?

Vad säger ni?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att det enklaste och bästa är att göra mixdown på alla spår separat (finns det förresten något enkelt automatiskt sätt att göra detta?) så man får helt torra audiospår och sedan spara ner projektet i en ny egen mapp och ta med den?

/Martin

Nu är jag inte 100% säker på min sak men du verkar ha slagit huvudet på spiken. Glöm inte att man inte kan spara wav-filers possitioner i arrangefönster innuti en wav-fil (du har säkert redan koll på detta). Ett sätt att lösa arrangeproblemet är att låta alla audiospår börja samtidigt, även de som kanske inte låter förräns 1.30min in i låten, så slipper man sitta och pussla i arrange i efterhand för att få rätt "timing" i alla audiospår 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag tänkt på. Alltså, spara alla spår som fristående audiospår som alla börjar vid låtens startpunkt.

Då är det som jag misstänkte.

Men - finns det någon automatik man kan använda? Alltså måste jag manuellt göra en mixdown på alla spår, eller finns det någon mixdown-alla-spår-separat-kommando?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag tänkt på. Alltså, spara alla spår som fristående audiospår som alla börjar vid låtens startpunkt.

Då är det som jag misstänkte.

Men - finns det någon automatik man kan använda? Alltså måste jag manuellt göra en mixdown på alla spår, eller finns det någon mixdown-alla-spår-separat-kommando?

OM jag minns rätt så finns det inte en sådan funktion i Cubase. Det fanns dock ett skript som någon här tipsade om för ett par år sedan. För min del är det minst 3 ominstallationer av Windows sedan, och bye bye bookmarks åtskilliga gånger... Någon annan kanske minns o har kvar en länk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...