Jump to content
Annons

chmunken

Recommended Posts

Om ja samplar en bit av en låt där de tex spelas fler instrument än ett, går det på något vis att dra ner ljudet på allt utom tex en gitarr då? Eller måste man sampla där det bara spelas den där gitarren.

jag är helt okunnig innom musikskapande med hjälp av datorn så de vore skitbra om någon kan hjälpa mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om ja samplar en bit av en låt där de tex spelas fler instrument än ett, går det på något vis att dra ner ljudet på allt utom tex en gitarr då? Eller måste man sampla där det bara spelas den där gitarren.

jag är helt okunnig innom musikskapande med hjälp av datorn så de vore skitbra om någon kan hjälpa mig!

Njae det fungerar inte riktigt så. Det du kan göra ärr att skära i frekvenserna så att bara gitarren är kvar. Men oftast går det inte att trolla bort de andra. Resultatet beror på arrangemang och ljudbild.

Vet du hur många gånger jag velat kunna trolla bort sång från låtar? Så att man får en karaoke. Tusentals!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte enkelt, men prova att filtrera bort oönskat ljud och/eller använd särskilda brusborttagare (noise removal) som brukar finnas i någorlunda avancerade ljudediteringsbrogram. Har du tid, ork och tålamod torde du kunna uppnå skapligt resultat. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller måste man sampla där det bara spelas den där gitarren.

Om det ska låta bra, ja. Ingen tvekan.

aja okej, de får det bli så, vill inte ha nått taskigt ljud med tex en nerdämpad trumma eller något i bakgrunden.

aja tack för svaren!

ska föresten göra egna sampels sen när jag fixat lite prylar för inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller måste man sampla där det bara spelas den där gitarren.

Om det ska låta bra, ja. Ingen tvekan.

aja okej, de får det bli så, vill inte ha nått taskigt ljud med tex en nerdämpad trumma eller något i bakgrunden.

aja tack för svaren!

ska föresten göra egna sampels sen när jag fixat lite prylar för inspelning.

Du kan väl testa att dränka ljuden du inte vill ha med?

När jag samplat så är jag oftast bara ute efter ett ljud. Resten överröstar jag oftast med egna grejer. Funkar nästan alltid bra :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om gitarren är panorerad precis i center medan allt annat ligger i höger/vänster-kanal (eller tvärtom) så finns det sätt att får fram enbart gitarren!

Annars, sampla gitarren, gör en låt och när låten är klar ersätt gitarr-samplingen med ngn som spelar gitarr-samplingen, blir nästan alltid bättre!

Undantaget är om man vill att folk ska känna igen samplingen!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...