Jump to content
Annons

Sonar protesterar


Ambjörn

Recommended Posts

Hej!

Jag försöker att bygga en musikburk av min Shuttle SB51G-låda och har lagt in Windows XP och Sonar 3. När jag startar Sonar klagar programmet på det inbyggda ljudkortet i lådan, och säger att det antingen används av ett annat program eller inte går att använda i största allmänhet... Finns det någon som vet om detta går att lösa? Jag har allvarliga funderingar på att stoppa in ett annat ljudkort i datorn, men tvekar eftersom jag inte vet om problemet kommer att lösas på det sättet. Tacksam för alla goda råd jag kan få!

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, jag har inte tänkt att använda det inbyggda ljudkortet, men det känns ju lite olustigt att det inte funkar alls... vem vet vad som händer om man petar in ett dyrare kort... 8-(

Sonars analys av det inbyggda ljudkortet säger att det funkar upp till 44,1 KHz och att högre frekvenser inte är tillgängliga (eller något i den stilen). Inga uppseendeväckande protester inledningsvis, alltså.

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att jag har provat allt under Options/Audio. Här är Sonars meddelande när jag startar programmet (och om jag ändrar några Audio options):

***

The following driver(s) either do not

support the current audio format, or

are in use by another application.

Please choose whether you want to

disable them or use them anyway

Avance AC97 Audio 1/2

Avance AC97 Audio 3/4

Avance AC97 Audio 5/6

***

En intressant detalj är att jag provade att installera Adobe Audition, vilket fungerar utmärkt. Vad ska man tro egentligen?

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Har du testat att ändra driver?

Hade samma problem men det funkade när jag bytte drivrutins typ (eller vad det heter, har inte programet framför mig...)

Det finns ju ASIO, wdm och en till vad den nu heter. Borde funka med någon av dom.

Kom ihåg att köra en ny genomgång av hårdvaran varje gång du ändrat bara.

Såg just att någon annan redan tipsat om detta...sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

kasman (oregistrerad)

Jag har kört Sonar på min dator med SBLive men det gick sönder en dag så då fick jag lov att använda mitt inbyggda AC97 och då blev det tvärnit.

Prova med andra drivrutiner eller låna ett ljudkort av någon.

Jag har dock inte testat med andra drivrutiner, var ingen idé ja skulle endå bygga en 8-kanals hemmastudio

jag hade köpt ett billigt bättre kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... då kanske det är AC97 som är problemet. Det vore ju praktiskt, eftersom jag ändå inte har tänkt att använda det kortet! Hur som helst har jag skickat efter ett E-mu 1820 som jag tänker prova i den här burken. Jag återkommer med rapport om resultatet!

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

OK! Det nya 1820-kortet är instoppat i min Shuttleburk och voilà - Sonar går som på räls! Riktigt kul - nu har jag en musikdator som är liten, tyst och funkar! Ska köpa en väska att bära den i idag och sedan är min mobila studio färdig.

För övrigt betraktar jag det som bevisat att Sonar och AC97 är en usel kombination tills någon bevisar motsatsen...

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...