Jump to content
Annons

Pro tools och Logic PC


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena jag köpte ett M audio delta 1010 och installerade på min PC, funkade bra. Har haft lite funderingar på att lämna Logic för nått annat program och nu fanns det ju med en demo av M-powered så jag slängde in den. Jag ville testa en del program innan jag formaterade om för fräsh nystart. Till saken hör att pro tools inte hittade ljudkortet så jag lät det bero ett tag till jag hittade drivisar till ljudkortet även på pro tools skivan. Nåväl jag testade att installera även dom tänkte att det var nått tillägg som pro tools behövde för att funka. Till min förvåning så verkade det som om installationen av ljudkortet gjordes om?

Nu funkar pro tools demon ok visserligen men det verkar lite väl magstarkt att skicka ut en demo som kräver att man gör en ominstallation av ljudkortet för att kunna testa programmet? Kan ju böka till det rejält i datorn och befintlig programvara om man har lite otur.

Frågan är nu då om jag vill ha både pro tools och logic igång under en eventuell testperiod kan man lita på att programmen kommer att funka stabilt utan att skapa problem för varandra?

I det här läget efter ominstallationen så får jag ett intryck av att logic inte riktigt verkar stabilt ibland, har fått en del konstiga fenomen som jag tycker mig kunna förstå kommer från ljudkortet. Kan inte riktigt beskriva vad det är som jag tycker krånglar utan får mest en diffus känsla av att ljudkvalitén kan variera, ibland låter samma ljudfil skitbra i pro tools och sämre i logic och ibland inte. Nån gång blev det också full kräm på en sida i mina hörlurar men normal nivå på den andra?

Tacksam för svar om nån kan.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan inte köra Pro Tools och Logic på samma ljudkort samtidigt.

Eller vad menade du? Båda programmen ska kunna samsas installerade på hårddisken utan problem, bara du kör ett av programmen åt gången. Det första programmet du kör snor åt sig ljudkortsdrivrutinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena Linus inte samtidigt jag menar att det inte verkar som om dom kan samsas så bra överhuvudtaget. Pro tools egna drivrutiner verkade ta över helt (vilket då är lite väl magstarkt av ett demoprogram) och sen dess känns systemet lite lustigt. Bland annat så får jag i Logic ett konstigt svischande ljud från pluggar som Amplitube och ibland känns det som om ljudkvalitén blir kass. Pro tools tuffar på så stabilt som bara den men jag ville ju testa båda programmen i full fart innan jag bestämmer mig.

Nåväl jag testar vidare verkar inte som om nån har erfarenhet här av att köra två så pass kompetenta programvaror i samma maskin.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra Logic och Pro Tools på samma dator är nog vad flesta av oss på PT forumet gör? Men inte på en pc och knappast Logic 4.8, eller vilket var det sista för pc?

Generellt sätt ska detta inte vara något problem då PT, HD, har stöd för att kunna köra Logics EXS24 via bryggan och Logic kan använda PTs TDM pluggar. MEN som sagt detta gäller HD/TDM. På min PowerBook kör jag Logic och PT utan problem.

Det problem som du har ligger nog hos M-audios drivare, ladda hem senaste, samt att du bör installera senast cs av Pro Tools, 7.0.cs3.

Du kan inte köra något ljudprogram samtidigt som ProTools eftersom DAE hindrar detta. Detta är ett säkerhetssystem som vissa gillar och andra...

Med de nya drivarna för M-audiokorten tar det lite längre innan ljudkortet "hittar" rätt. Vänta därför en liten stund innan du börjar köra Logic eller PT.

I övrigt lycka till och jag hoppas att du gillar PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack FredrikS 5.5.1 är den sista PC versionen så vitt jag kan förstå och 5.2 funkar också på en Win XP maskin. Ska ladda hem de senaste drivarna och testa ordentligt sen får vi se om jag stannar på Logic eller kliver över till senaste M-powered. Det känns inte som om jag med min begränsade förmåga och kunskap skulle kunna utnyttja de eventuella fördelar man kan uppnå genom att använda båda programmen.

Kommer nog att försöka stoppa in lite VSTi i mina verk 😆 fick låna ett bra piano av en forumkompis men med pekfingervalsen kommer man inte så långt. Kort sagt har begränsad nytta av midi i nuläget är också ganska kass på att programera trummor. De eventuella för och nackdelar som dom båda programmen kan ha när det gäller mididelen är nog därför kanske ovidkommande.

Det som jag är ute efter är lättbegriplig mixerdel, Logics tycker jag är föredömlig i det avseendet. Bäst ljud för pengarna (audio menar jag då) och stabilitet är nog huvudfrågan.

Som sagt ibland får jag ett intryck av att PT låter bättre men det kan vara datorstrul, jag har passat på att testa en massa program nu innan jag gör en ominstallation.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...