MagnusGr Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Hejsan Har sökt runt väldigt mycket på det här forumet men känner ändå att jag behöver lite extra tips och råd. Har efter lite krångel med min dator (PC) äntligen lyckats få Logic att funka. (Vet att det är lite fel program att köra i PC nu, men jag gillar det...). Så nu behöver jag lite tips om diverse inköp.. Sitter med ett M-audio Oxygen 8 keyboard vilket är alldeles för litet. Efter att ha tittat runt lite blev jag först sugen på CME UF8 då jag vill ha 88 vägda tangenter, men minuset med det är ju att man måste ha datorn på för att få det hela att ljuda. Så nu inriktar jag mig på ett Yamaha P60 stagepiano istället... (Så jag kan spela även om datorn skulle få för sig att krångla). (Bästa pris på detta piano?) Är det en bra lösning? För det ska väl funka bra att köra Yamahan som midi-controller in i datorn också? Så jag kan kontrollera ljuden i logic. Och man kan få in ljuden från pianot in i datorn? Sen så skulle jag gärna vilja lära mig lite mer om moduler också. Vill helst köra så lite mjukvarugrejer som möjigt... Har läst mycket gott om Yamahas Motif rack till exempel. Någon som kan förklara det lite för mig? Går att koppla stagepianot till det och sen köra in modulen till datorn? Ska köpa ett par ordentliga hörlurar också, står mellan AKG K271 och Beyer DT770PRO, blir nog Beyer där. Tack på förhand! 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Humor Postat 15 januari 2006 Dela Postat 15 januari 2006 Jag skull einte välja yamaha som piano. Ta korg elelr ännu hällre Roland då iställer. Jag gilalr itne alls yamahas klaviatur. Jag tycker den känns plastig och dåligt avvägd. Vårt förra yamahapiano dog fjädrarna som hålelr upp tangenterna på efter 3 år av flitigt spelande och då var det ara spelande, inga barn som misshandlade pianot. Känslan i klaviaturet är dock en smaksak. Roland har ett skitbra stagepiano som jag älskar och som jag ska köpa snart det heter Roland RD-170 och går på 9300:- i tyskland. Vet inte hur yamahan fungerar som midicontroller men jag hoppas och kan tänka mig att man kan adressera några av knapparna på pianot att styra saker, men jag vet ej som sagt. Jag skull säg tvärtom angående ljudkoduler. Du kan ändra OÄNDLIGT mycket mer i efterhand ochhar enligt mig större möjligheter med mjukvara. EX, är reason som man kan använda som ljudbank i logic om man vill(kopplas med ReWire). Sen finns det massa samplers med bra flygelljud mm. Jag har själv ett par DT770pro och är hur nöjd som helst med dem. Har man inga bra monitorer kan man göra riktigt bra mixar i dem! dessutom dämpar de mycket vilket är både positvt och negativt. Positivt: Bra när man ska lägga på sång så man slipper läck. Negativt: Blir lite jobbigt att ha dem på sig väldigt länge, men blir man trött i öronen är det bara gå och ta enkopp kaffe o sen sätta sig igen 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.