Jump to content
Annons

Takt-fråga


oheimeryd

Recommended Posts

OK, lyckats ramla på ännu ett problem med takter.

OK, vi säger att jag plonkar lite trumm-slingor (eller något annat) med min midi-klav. Använder inte metronom då jag inte kan spela efter takt.

Kan jag på något vis efter jag har spelat klart markera det stycke jag vill ska vara ett antal takter och sedan ändrar programmet BPM:en efter mitt nya taktmått?

Är detta en omöjlighet, för det skulle verkligen underlätta?

Redigerat av oheimeryd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men för att svara på frågan:

Nej, du kan inte markera ett stycke MIDI och anpassa tempot till detta.

Däremot kan du göra tvärtom.

Markera noterna i pianorullen, högerklicka och välj Change Events. Sedan kan du använda Scale Tempo för att snabba upp eller sakta ner midinoterna tills de går i takt med metronomen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Tja, det löser ju inte riktigt mitt problem 🙂 MEN, finns det något program som lyckas göra något sånt här?

Är det jag som är totalt inkopetent eller vore det inte en jäkligt skön funktion?

Liksom hur många gånger har man inte suttit och lullat och hittat en skitskön bassgång för att sedan inte kunna använda eller skriva om den för att den inte loopar riktigt.

Tycker det är stelt, har svårt att tro att det inte går. Verkar så dumt bara.

För visst skulle det vara vettigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

Ja men Linus inlägg är ju svar på din fråga, det är så du får gå till väga helt enkelt. Och om du inte vill ändra tempot så får du väl skita i att låten inte följer tempot och spela in allt med ditt klaviatur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta en omöjlighet, för det skulle verkligen underlätta?

Nej, som programmerare kan jag säga att det inte är någon omöjlighet. Däremot tror jag inte du skulle ha så stor nytta av det. Metronomen är ju inte bara till för att du ska hålla ett visst tempo, utan också för att du ska hålla precis samma tempo hela tiden. Förutsättningen för att finessen skulle funka är alltså att du hållt exakt samma tempo hela tiden.

Jag rekommenderar att du med hjälp av metronomen först försöker ta reda på vilket tempo det är du spelar i när du spelar på klaviaturen, och sen spelar du in med metronomen i det tempot. Är det ett trummkomp du spelar in rekommenderar jag att du spelar in det bit för bit, exempelvis hihats först.

Slutligen finns ju finessen kvantisering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...