Jump to content
Annons

12v fantommatning


yngwieh

Recommended Posts

Jag råkar ha 12v fantommatning på mic-ingången på mitt ljudkort. Angående det har jag en fråga som ingen i min bekantskap kan ge svar på, på ett säkert och vetenskapligt sätt. Min fråga lyder:

Vad blir konsekvenserna av att endast mata en kondensatormikrofon, vilken är konstruerad för 48 volts fantommatning, med endast 12 volt?

Lägre output?

Förändrad frekvenskaraktäristik?

Följdfrågor:

Vad är alternativen bland kondensatormikrofoner?

Många av er vill säkert rekommendera att jag köper en mic-preamp med fantommatning, och det förstår jag ju är bättre. Men jag vill se vilka möjligheter man har utan att behöva köpa en mic-preamp.

Dessutom så vet jag att en del av er skulle rekommendera en dynamisk mikrofon, och då undrar jag vilken dynamisk mikrofon, som är billigare än sm57/58, men som ändå håller samma ljudkvalitet, eller bättre, ni skulle rekommendera. (Ska spela in allt möjligt, så den bör vara mycket allround.)

Tack på förhand!

- Y

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp en rörmikrofon som t ex TSM MT47 (1995 på 4Sound) för då slipper du tänka på fantommatning. Rörmikar behöver en spänning på flera hundra Volt varför man brukar få med ett externt högspänningsaggregat vid ett sådant köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Matar du en kondensatormic med för låg spänning, så påverkas allt; både frekvensgång, output, känslighet och allt annat. En mic som normalt är riktigt bra, kan blir helt värdelöst dålig med bara 12V fantommatning - och det borde vara straffspark på ett väl valt ställe på den som har hittat på att snåla in på matningsspänningen, när majoriteten av alla micar som behöver fantommatas, kräver 48V... :rolleyes:

Vissa micar fungerar lika bra med 12V som med 48V - men då är de konstruerade för det och det står i bruksanvisningen vilken matningsspänning de kräver.

En dynamisk mic behöver förstås ingen matningsspänning - och inte heller en rörmic, som Phobos nämner, eftersom det alltid medföljer en nätdel till rörmicarna.

Ska du spela in allt möjligt, så skulle jag föredra en kondensatormic - och därför i de flesta fall en separat preamp, eller en separat fantommatningsbox (det finns sådana, men jag vet inte var man hittar dem...).

Hur olika micar kan låta, kan du hitta smakprov på, på min testsite. 😆

Min favorit i budgetklassen, är Studio Projects B1. 😳

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket.

Claes, jag har tittat på din testsida och klickat och jämfört tills min öron blöder.

Men möjligtvis var det jag som var virrig, men jag kunde inte hitta några inspelningar med de mest grundläggande mikrofonmodellerna, shure's klassiska dynamiska. Är det för att de är för klassiska att du förutsätter att alla redan vet hur de låter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå, det finns två olika spänningar beskrivna i IEC standard 268-15A för fantommatning: 12 och 48V. En period fanns det i DIN-standard även 24V men det verkar vara bortglömt.

Väldigt många mickar gjorda för 48V kan fungera på lägre spänning. Man tappar en del "prestanda" och det är svårt att säga hur mycket. Till slut är spänningen så låg att ljudet inte blir användbart alls eller att det inte blir något alls. Min gissning är att det flest mickar klarar neråt 20V, men det är mycket svårt att säga generellt, man måst prova.

Så alternativen kan vara en dynamisk mikrofon. Ett annat alternativ kan vara någon av mickarna med inbyggt batter. Roede NT4 eller AKG C1000 dyker upp i skallen. Ytterligare alternativ kan vara att skaffa ett externt fantommatningsaggregat (kolla till exempel på JAM-s hemsida), men det kostar ju nästan som mikpre. Och rörmikar är ju nämnda redan, de har ju eget nätaggregat.

De flesta mickar är gjorde för 48V, men det finns de som är gjorda för 12V. Titta till exempel på Schoeps CMC3 o CMC 4 som är gjorda för 12V (det är elektronikdelen i mikrofonerna). CMC 6 klarar både 12 och 48V (men inget däremellan). Tyvärr ligger nog de här prismässigt lite utanför frågan.

http://www.schoeps.de/E-2004/cmc.html

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket.

Claes, jag har tittat på din testsida och klickat och jämfört tills min öron blöder.

Men möjligtvis var det jag som var virrig, men jag kunde inte hitta några inspelningar med de mest grundläggande mikrofonmodellerna, shure's klassiska dynamiska. Är det för att de är för klassiska att du förutsätter att alla redan vet hur de låter?

Det har inte blivit av med Shure, helt enkelt. Den enda Shure-modellen som har kommit med hittills, är Beta58 - som låter betydligt trevligare än den gamla SM58.

Jag ska råda bot på denna Shure-brist så småningom, men det är svårt att säga när det blir... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...