Jump to content
Annons

Högskolor


Hemluth

Recommended Posts

Tänkte höra om någon här har koll på det här med intagning till högskolor. Det är rätt vanligt att folk söker till gymnasium för at att kurser som krävs till högskolor erbjuds, men vilka är de kurser man bör räkna med krävs för att vara behörig till högskolor?

För att tala klarspråk; Jag vet folk som inte vågar välja Est Musik i gymnasieval för att det itne betraktas som utbildning då den allmänna uppfattningen är att man inte kommer in på högskolor efter det. Ligger det någon grund för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänkte höra om någon här har koll på det här med intagning till högskolor. Det är rätt vanligt att folk söker till gymnasium för at att kurser som krävs till högskolor erbjuds, men vilka är de kurser man bör räkna med krävs för att vara behörig till högskolor?

För att tala klarspråk; Jag vet folk som inte vågar välja Est Musik i gymnasieval för att det itne betraktas som utbildning då den allmänna uppfattningen är att man inte kommer in på högskolor efter det. Ligger det någon grund för det?

Du kn ju komma in i musikhögskolor 😠

Men annars så är det sant. Man måste läsa vissa ämnen för att kunna plugga vidare.

Och estet musik saknar en del av dessa. De saknar många naturvetarkurser och samhällskurser.. Då dessa är de man i princip pluggar vidare med så kan de bli svårt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man läser ju i alla fall A-kurserna och dessutom minst B-kurser i övriga. Eller vad är det man förväntas ha läst om man söker till högskola?

Beror på vad du ska läsa... Naturvetar/civilingenjör kräver de ämnen du får läsa om man går natur.

De andra kräver väl de man läser i samhäll...

Det finns information om vilken behörighet man måste ha i varje universitets/högskolas hemsida antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon "generell" högskole utbildning man kan söka till för att kompensera för eventuell tappad kompetens?

EDIT; Jag vet inte ens skildnaden mellan högskola och universitet, så jag har verkligen ingen aning om någonting.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon "generell" högskole utbildning man kan söka till för att kompensera för eventuell tappad kompetens?

EDIT; Jag vet inte ens skildnaden mellan högskola och universitet, så jag har verkligen ingen aning om någonting.

Du kan gå tekniskt-basår eller Natur-basår eller något sånt heter det. Då får du Naturbehörighet.

Samhäll vet jag inte då jag inte är lagd åt det hållet...

Edit: Stafvningk!

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar i alla fall. Det klarnar upp lite.

Det är så att det är en tjej som vill välja estetisk gymnasielinje (inga tvivel råder över hennes rådande geni), men familjen vill att hon ska läsa samhälle för att det heter att den är "bred", och man har skrämt henne med att en lärares dotter gick estetisk men ångrade sig, och kunde inte komma in någonstans alls och har fått leva på A-kassa sedan dess (eller nåt sånt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar i alla fall. Det klarnar upp lite.

Det är så att det är en tjej som vill välja estetisk gymnasielinje (inga tvivel råder över hennes rådande geni), men familjen vill att hon ska läsa samhälle för att det heter att den är "bred", och man har skrämt henne med att en lärares dotter gick estetisk men ångrade sig, och kunde inte komma in någonstans alls och har fått leva på A-kassa sedan dess (eller nåt sånt).

Hon får ju plugga mycket längre än vanligt. Sen detdär om att komvux skulle lägga ner? är de sant?.. är det så så kan det vara svårt att skaffa behörighet. Såvidare de nu inte finns ett Samhällsbasår.

Men vill hon plugga längre än behövligt så kan hon gå estet (förutsätter att hon tänker plugga vidare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har googlat lite.. Samhällsbasår tycks inte finnas därimot tycks Konvux finnas kvar (men vad är det som gör det avskräckande då? Ingen verkar vilja gå där).

Så mycket längre att plugga kan det väll inte bli? 3 år högst (fast mindre än det då många kärnämneskurser redan är lästa)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver knappt G i kärnämnena för att komma in på musikhögskola om du gör ett bra antagningsprov.

Det är väl mest Matte C och Natur B som estetare inte läser, men det kan man läsa för individuella poängen om man nu vill gardera sig för behörighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte ens ha haft "alla" ämnen för att komma in på musikhöskolan... gör man bra prov så kan man få dispens för dom ämnen som saknas.... de fick jag iaf... gick elektriker på -90talet då man fick välja antingen matte ELLER engelska...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på vafan. Det löser sig alltid. Ser man till att läsa Matte B, Engelska B, Svenska B, Samhällskunskap A (gärna B också) och Historia A.

Detta är i princip samma som sam läser. Och dessa ingår oftast i estetkurserna allihopa.

Men för at tvara på den säkra sidan så rekomenderar jag henne att prata med studie- och yrkesvägledaren på sin skola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...