Jump to content
Annons

Sätt ihop den fetaste


Twilight_Zound

Recommended Posts

Contest Contest.

NO RULES:

EXEPT:

Den ska vara så fet och snabb som det bara är fysikt möjligt.

Den ska gå att inhandla för civila/privata personer (PRIS SPELAR INGEN ROLL)

men den får inte ha typ militära saker i sig som vanliga dödliga inte får tag på....

MAC/PC shit the same...

Sen lägger vi opp det till STUDIO att sätta ihop och testa 2 av finalisterna

OBS: JAG styr inte i detta över huvud taget 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
(PRIS SPELAR INGEN ROLL)
Sen lägger vi opp det till STUDIO att sätta ihop och testa 2 av finalisterna

Och vilka sponsrar Studio för att de två dyraste musikdatorerna ska byggas? 😎😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som vore betydligt intressantare tycker jag, är om man skulle ta en vanlig standard-dator.

Att man börjar med t.ex. en 1,5 Ghz-processor med 512 Mb RAM och testar med Cubase och andra program för att se hur mycket den pallar med. Sedan kan man testa att tweaka den för att se hur stora förbättringarna blir.

Finns nog många som sitter hemma utan värstingdator och har tänkt börja som skulle vara tacksam för ett sådant test...?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

(PRIS SPELAR INGEN ROLL)
Sen lägger vi opp det till STUDIO att sätta ihop och testa 2 av finalisterna

Och vilka sponsrar Studio för att de två dyraste musikdatorerna ska byggas? 😎😄

Dom som tillverkar prylarna som ingår i datorerna såklart 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som vore betydligt intressantare tycker jag, är om man skulle ta en vanlig standard-dator.

Att man börjar med t.ex. en 1,5 Ghz-processor med 512 Mb RAM och testar med Cubase och andra program för att se hur mycket den pallar med. Sedan kan man testa att tweaka den för att se hur stora förbättringarna blir.

Finns nog många som sitter hemma utan värstingdator och har tänkt börja som skulle vara tacksam för ett sådant test...?

Låter oxå intressant ja 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Verari NemeSys DAW64 Digital Audio Workstation med 2 st AMD Opteron 280 (totalt 4 st 2.4 GHz) samt 32 GB RAM... måhända?

Herrejösses. Kollade spexen på deras hemsida.. jag tror nog att man skulle kunna överleva till pensionsåldern på en sån maskin.. och jag har drygt 40 år dit :rolleyes: ..Vad ska man ha allt det där till? Fett ballt hursomheslt, en sån vill jag ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har en för Servers som man säkert också kan köpa och ha som musikmaskin om man frågar snällt!

128 GB RAM samt upptill 8 st dubbla AMD Opterons (så sammanlagt 16 st 2.4GHz) 😛😄!!

Seriekoppla 2 st sådana och släng som krydda in 4 st TC PowerCore i ena och 4 st UAD i den andra och därefter kopplar man in

8 st Waves APA 44... per dator, så är man lite på gång i alla fall :rolleyes:!

Mena då kan man ju åtminstone köra en sisådär 500 st högklassiga Reverb samtidigt utan att systemet för den skull storknar!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Verari NemeSys DAW64 Digital Audio Workstation med 2 st AMD Opteron 280 (totalt 4 st 2.4 GHz) samt 32 GB RAM... måhända?

Herrejösses. Kollade spexen på deras hemsida.. jag tror nog att man skulle kunna överleva till pensionsåldern på en sån maskin.. och jag har drygt 40 år dit 🙂 ..Vad ska man ha allt det där till? Fett ballt hursomheslt, en sån vill jag ha!

HANS

""Dom har en för Servers som man säkert också kan köpa och ha som musikmaskin om man frågar snällt!

128 GB RAM samt upptill 8 st dubbla AMD Opterons (så sammanlagt 16 st 2.4GHz) !!

Seriekoppla 2 st sådana och släng som krydda in 4 st TC PowerCore i ena och 4 st UAD i den andra och därefter kopplar man in

8 st Waves APA 44... per dator, så är man lite på gång i alla fall !

Mena då kan man ju åtminstone köra en sisådär 500 st högklassiga Reverb samtidigt utan att systemet för den skull storknar!""

Nu börjar vi snacka fett

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har en för Servers som man säkert också kan köpa och ha som musikmaskin om man frågar snällt!

128 GB RAM samt upptill 8 st dubbla AMD Opterons (så sammanlagt 16 st 2.4GHz) 🙂 :)!!

Seriekoppla 2 st sådana och släng som krydda in 4 st TC PowerCore i ena och 4 st UAD i den andra och därefter kopplar man in

8 st Waves APA 44... per dator, så är man lite på gång i alla fall 😉!

Mena då kan man ju åtminstone köra en sisådär 500 st högklassiga Reverb samtidigt utan att systemet för den skull storknar!

Man kanske inte behöver tweaka en sån här maskin så hårt för att den ska orka med några spår...?

Den kanske pallar med att köra Cubase och samtidigt ha på MSN? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske inte behöver tweaka en sån här maskin så hårt för att den ska orka med några spår...?

Den kanske pallar med att köra Cubase och samtidigt ha på MSN?

kanske, men var inte så säker. jag tycker du ska slå till på två för säkerhets skull, det finns ju inget mer störande än hårdvara som inte räcker till! 😉😉

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

Contest Contest.

NO RULES:

EXEPT:

Den ska vara så fet och snabb som det bara är fysikt möjligt.

Den ska gå att inhandla för civila/privata personer (PRIS SPELAR INGEN ROLL)

men den får inte ha typ militära saker i sig som vanliga dödliga inte får tag på....

MAC/PC shit the same...

Sen lägger vi opp det till STUDIO att sätta ihop och testa 2 av finalisterna

OBS: JAG styr inte i detta över huvud taget 😉

Du har ju redan en snabb. Den som är i din signatur är ju inte fel.

P4 3.2Ghz, 2Gb Ram, 256Mb Geforce 6800GT, 2x250Gb SATA

M-Audio Delta 1010LT SoundC.....

Men jag kanske bygger en om det verkligen är en tävling. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man börjar med t.ex. en 1,5 Ghz-processor med 512 Mb RAM och testar med Cubase och andra program för att se hur mycket den pallar med. Sedan kan man testa att tweaka den för att se hur stora förbättringarna blir.

Hur gör man när man tweakar? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Contest Contest.

NO RULES:

EXEPT:

Den ska vara så fet och snabb som det bara är fysikt möjligt.

Den ska gå att inhandla för civila/privata personer (PRIS SPELAR INGEN ROLL)

men den får inte ha typ militära saker i sig som vanliga dödliga inte får tag på....

MAC/PC shit the same...

Sen lägger vi opp det till STUDIO att sätta ihop och testa 2 av finalisterna

OBS: JAG styr inte i detta över huvud taget 😆

Du har ju redan en snabb. Den som är i din signatur är ju inte fel.

P4 3.2Ghz, 2Gb Ram, 256Mb Geforce 6800GT, 2x250Gb SATA

M-Audio Delta 1010LT SoundC.....

Men jag kanske bygger en om det verkligen är en tävling. 🙂

nej nej. Min är helt ok...

Ska knöka in lite mer ram bara.

EDIT: Kanske inte får behålla den så länge till dock...

En Hem PC från Kommunen. Och jag är på randen att få sparken... 🙁

Då får man ju lämna tbx Skönheten 😎

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nja Tävling och tävling. Den som Hans hittade ligger innom ramarna 🙁 . Du behöver lixom inte sätta ihoppa grejset själv

for real. Leta upp de fetaste prylarna och posta länkar här så man kan

bilda sig en uppfattning själv....

Annars kan man slltid drömma om en P1000 på 4mil Ghz och

30Miljarder GB ram ex.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Contest Contest.

NO RULES:

EXEPT:

Den ska vara så fet och snabb som det bara är fysikt möjligt.

Den ska gå att inhandla för civila/privata personer (PRIS SPELAR INGEN ROLL)

men den får inte ha typ militära saker i sig som vanliga dödliga inte får tag på....

MAC/PC shit the same...

Sen lägger vi opp det till STUDIO att sätta ihop och testa 2 av finalisterna

OBS: JAG styr inte i detta över huvud taget 😳

Du har ju redan en snabb. Den som är i din signatur är ju inte fel.

P4 3.2Ghz, 2Gb Ram, 256Mb Geforce 6800GT, 2x250Gb SATA

M-Audio Delta 1010LT SoundC.....

Men jag kanske bygger en om det verkligen är en tävling. 😎

nej nej. Min är helt ok...

Ska knöka in lite mer ram bara.

EDIT: Kanske inte får behålla den så länge till dock...

En Hem PC från Kommunen. Och jag är på randen att få sparken... 😉

Då får man ju lämna tbx Skönheten 😱

Fråga: Vad betalar du i månden? Hur länge (tre år va?)?

Jag har alltid tyckt att det är ett intressant sätt som företag får "folk" att köpa datorer på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den GARANTERAT FETASTE datorn, alla kategorier, är naturligtvis DENNA... 😆

Annars finns ju också Vapochill:s chassin att ha som grund - så kan man överklocka en massa utan att det kokar ihop... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy f*n Claes, det där verkar högst intressant...Det är ju så logiskt att

det är på snudd till Dumt att tänka sig från början...

Du pysslar ju med lite försäljning osv.. Vad skulle en sådan makapär

gå lös på med låt säga mina specar:

P4 3.2ghz

2Gig ram

256 Mb Nvida 6800GT

2 x 250 Gb SATA...

Kanske är en framtida produkt att sälja va...??

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy f*n Claes, det där verkar högst intressant...Det är ju så logiskt att

det är på snudd till Dumt att tänka sig från början...

Du pysslar ju med lite försäljning osv.. Vad skulle en sådan makapär

gå lös på med låt säga mina specar:

P4 3.2ghz

2Gig ram

256 Mb Nvida 6800GT

2 x 250 Gb SATA...

Kanske är en framtida produkt att sälja va...??

Vapochills chassin ligger på typ 6000:- om jag inte kommer ihåg fel, så det blir inte billigt.

Jag håller inte på någon nämnvärt med datorförsäljning (typ: 2st maskiner under hela förra året - och då till kompisar... 😆 ), så mina priser skulle nog bli sämre än Dustin...

Själv kör jag med vattenkylning, med Zalman Reserator - men eftersom jag har en av de HETA Prescott-modellerna (3.6GHz), så ska jag lägga till ett kylelement till, från Alphacool och se om jag kommer under 70 grader vid full belastning då... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy f*n Claes, det där verkar högst intressant...Det är ju så logiskt att

det är på snudd till Dumt att tänka sig från början...

Du pysslar ju med lite försäljning osv.. Vad skulle en sådan makapär

gå lös på med låt säga mina specar:

P4 3.2ghz

2Gig ram

256 Mb Nvida 6800GT

2 x 250 Gb SATA...

Kanske är en framtida produkt att sälja va...??

Vapochills chassin ligger på typ 6000:- om jag inte kommer ihåg fel, så det blir inte billigt.

Jag håller inte på någon nämnvärt med datorförsäljning (typ: 2st maskiner under hela förra året - och då till kompisar... 😆 ), så mina priser skulle nog bli sämre än Dustin...

Själv kör jag med vattenkylning, med Zalman Reserator - men eftersom jag har en av de HETA Prescott-modellerna (3.6GHz), så ska jag lägga till ett kylelement till, från Alphacool och se om jag kommer under 70 grader vid full belastning då... 😆

70 grader????? Herregud!

Jag kommer max upp i 45 - 50 grader vid full belastning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy f*n Claes, det där verkar högst intressant...Det är ju så logiskt att

det är på snudd till Dumt att tänka sig från början...

Du pysslar ju med lite försäljning osv.. Vad skulle en sådan makapär

gå lös på med låt säga mina specar:

P4 3.2ghz

2Gig ram

256 Mb Nvida 6800GT

2 x 250 Gb SATA...

Kanske är en framtida produkt att sälja va...??

Vapochills chassin ligger på typ 6000:- om jag inte kommer ihåg fel, så det blir inte billigt.

Jag håller inte på någon nämnvärt med datorförsäljning (typ: 2st maskiner under hela förra året - och då till kompisar... 😉 ), så mina priser skulle nog bli sämre än Dustin...

Själv kör jag med vattenkylning, med Zalman Reserator - men eftersom jag har en av de HETA Prescott-modellerna (3.6GHz), så ska jag lägga till ett kylelement till, från Alphacool och se om jag kommer under 70 grader vid full belastning då... 😳

70 grader????? Herregud!

Jag kommer max upp i 45 - 50 grader vid full belastning.

Vilken CPU har du?

Jag har en P4 3.6GHz 560. Ett par månader senare släpptes 6xx-processorerna, som fick större cache och lite lägre temperatur.

Det är alltså vid 100% CPU-belastning under några minuter som tempen går upp så häftigt på min, så det är inte på tomgång - för då blir det betydligt svalare... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken CPU har du?

Jag har en P4 3.6GHz 560. Ett par månader senare släpptes 6xx-processorerna, som fick större cache och lite lägre temperatur.

Det är alltså vid 100% CPU-belastning under några minuter som tempen går upp så häftigt på min, så det är inte på tomgång - för då blir det betydligt svalare... 😱

Jag har en P4 3.2 GHz vet inte vilken serie men jag tror inte att den är från 600-serien.

Jag har hört att andra har haft väldigt höga tempraturer på prescott så jag tänkte på detta när jag inhandlade chassit. Chassi

Men som jag sa...jag kommer max upp i 45-50 grader vid full belastning. Å andra sidan så ska dom tåla tempraturer på 70 grader även fast livslängden kanske påverkas då......vad vet jag? 😉

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken CPU har du?

Jag har en P4 3.6GHz 560. Ett par månader senare släpptes 6xx-processorerna, som fick större cache och lite lägre temperatur.

Det är alltså vid 100% CPU-belastning under några minuter som tempen går upp så häftigt på min, så det är inte på tomgång - för då blir det betydligt svalare... 🙁

Jag har en P4 3.2 GHz vet inte vilken serie men jag tror inte att den är från 600-serien.

Jag har hört att andra har haft väldigt höga tempraturer på prescott så jag tänkte på detta när jag inhandlade chassit. Chassi

Men som jag sa...jag kommer max upp i 45-50 grader vid full belastning. Å andra sidan så ska dom tåla tempraturer på 70 grader även fast livslängden kanske påverkas då......vad vet jag? 😎

3.2GHz är MYCKET svalare än 3.6. Det är egentligen konstigt att det är så stor skillnad i temperatur när det egentligen inte är någon gigantisk skillnad i prestanda... 😱

Det är dock så, att man vill ju ha det värsta - men det värsta är alltid minst dubbelt så dyrt som man vill vara med om, så 3.6 fick bli mitt val när jag bytte senast. Får se vad den extra radiatorn gör för skillnad när jag orkar pilla med det (olika tillverkare har olika dimensioner på slangar, så det behövs lite adaptrar mellan dimensioner hit och dit... 😉 ).

Livslängden påverkas säkert lite - men oavsett om processorn håller i 15 eller 10 år, så är processorer för mycket färskvara för att det ska vara lönt att fundera över det... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

3.2GHz är MYCKET svalare än 3.6. Det är egentligen konstigt att det är så stor skillnad i temperatur när det egentligen inte är någon gigantisk skillnad i prestanda... 😱

Det är dock så, att man vill ju ha det värsta - men det värsta är alltid minst dubbelt så dyrt som man vill vara med om, så 3.6 fick bli mitt val när jag bytte senast. Får se vad den extra radiatorn gör för skillnad när jag orkar pilla med det (olika tillverkare har olika dimensioner på slangar, så det behövs lite adaptrar mellan dimensioner hit och dit... 😉 ).

Livslängden påverkas säkert lite - men oavsett om processorn håller i 15 eller 10 år, så är processorer för mycket färskvara för att det ska vara lönt att fundera över det... 🙁

Min är klockad till 3.6 😉

Visst är 3.2 svalare men jag har hört många som har haft läskigt höga temps med 3.2:an också. Vad jag ville komma till är att man bör välja chassi noggrant också och inte bara titta på själva kylningen till processorn, men du är ju kunnig herre så det har du säkert gjort! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

3.2GHz är MYCKET svalare än 3.6. Det är egentligen konstigt att det är så stor skillnad i temperatur när det egentligen inte är någon gigantisk skillnad i prestanda... 😆

Det är dock så, att man vill ju ha det värsta - men det värsta är alltid minst dubbelt så dyrt som man vill vara med om, så 3.6 fick bli mitt val när jag bytte senast. Får se vad den extra radiatorn gör för skillnad när jag orkar pilla med det (olika tillverkare har olika dimensioner på slangar, så det behövs lite adaptrar mellan dimensioner hit och dit... 😛 ).

Livslängden påverkas säkert lite - men oavsett om processorn håller i 15 eller 10 år, så är processorer för mycket färskvara för att det ska vara lönt att fundera över det... 😉

Min är klockad till 3.6 😛

Visst är 3.2 svalare men jag har hört många som har haft läskigt höga temps med 3.2:an också. Vad jag ville komma till är att man bör välja chassi noggrant också och inte bara titta på själva kylningen till processorn, men du är ju kunnig herre så det har du säkert gjort! 😉

Jodå - det är genomtänkt både med kabeldragning (enbart runda kablar, som dessutom är dragna med en tanke bakom...), val av kylpasta, utbytta fläktar etc. Lådan är en i aluminium från Lian-Li - men ett extra problem jag har, är förstås mina 4 diskar (3*160 och 1*120GB SATA) i burken, som också bidrar till en del värme i lådan. Vattenkylning med aktiv kylning av radiatorn, i stället för Reserator-kylaren, hade förstås också sänkt temperaturen lite till, men jag vill ju ha det så tyst som möjligt utan att allt kokar ihop... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...