Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag är ny här, verkar va ett ruskigt schysst forum. Jag undrar en grej och tänkte se om någon kunde hjälpa mig 😆

Vad är skillnaden mellan att pressa en cd och att bränna en cd, rent kvalitets mässigt. Ska jag, och isåfall varför, söka mig till ett företag som gör det åt mig istället för att bränna ut det från datorn? (upplagan är liten, typ 100ex)

Mvh

Annons
Postat

Bränna CD - man börjar med brännbar CD med en särskild sorts färg inuti, en laser bränner in musiken. Håller lite sämre, tål solljus rätt dåligt, dyrare om man skall göra många, billigare om man skall göra få. Funkar inte alltid i riktigt gamla CD-spelare.

Pressa CD - man gör en pressmatris med ljudet på, sen pressas skivorna av ren plast och beläggs med ett reflekterande skikt, sen ett skyddskikt av ren plast. Dyrt att göra matrisen (några tusenlappar), inte många ören per skiva sen. Håller bättre än brända CD.

Bränna hemma funkar numera riktigt bra. Jag brukar köpa CD med vit baksida på Klas Ohlsson, bränner dem i datorn (inte fortare än sådär 6x, helst inte mer än 2x), in i färgskrivaren för att få en snygg etikett.

Gör du små upplagor blir själva bränningen lika bra hemma, men det tar ju tid. Företagen som bränner har kanske en automat eller slavar och lite bättre skrivare för bilderna o texten på skivan.

Gunnar

Postat
(upplagan är liten, typ 100ex)

Dåså! Bränn skivorna själv. :rolleyes:

Postat

tack så mkt. det går att bränna skivor hemma utan att få typ röd, grön eller blå undersida? (kanske en dum fråga men vafan)

• 4 månader senare...
eleganten (oregistrerad)
Postat

har lite frågor i samma ämne. om man tänkt släppa en skiva och hoppas att den ska spelas i radio, då måste svenska grammofonarkivet ha en skiva har jag för mig. och dom accepterar väl inte CDr ? alltså måste man pressa ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.