Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ave!

hoppas att det här inte klassas som helt ot, men vi testar;

jag undrar om någon har erfarenhet eller åsikter angående för & nackdelar med att ha sitt band som registrerat företag. man har ju en hel del utgifter & det skulle vara kul om det gick att dra av momsen tex. jag antar att det finns en massa jobbiga regler runt det hela men skulle gärna ta del av era erfarenheter i ämnet.

pax!

/Andreas.

Annons
Postat (redigerat)
ave!

hoppas att det här inte klassas som helt ot, men vi testar;

jag undrar om någon har erfarenhet eller åsikter angående för & nackdelar med att ha sitt band som registrerat företag. man har ju en hel del utgifter & det skulle vara kul om det gick att dra av momsen tex. jag antar att det finns en massa jobbiga regler runt det hela men skulle gärna ta del av era erfarenheter i ämnet.

pax!

/Andreas.

För att dra av momsen så måste ni ha tillräckligt mycket registrerade inkomster. Att företag inte betalar moms är ingen bonus utan ett sätt att förenkla. Du kan alltså inte dra av mer moms på köpta varor än vad du har moms på sålda tjänster. Men om ni har en hel del redovisade inkomster så är det nog lätt värt det.

Nu e jag ingen ekonom men ungefär så här funkar det iaf.

Redigerat av Phobos
Postat

Det enda negativa med det hela är väl egentligen bokföringen. Men så enormt krångligt är det inte om ni inte har väldigt många inkomster/utgifter på ett år.

Skulle råda er till att starta en ekonomisk förening, så slipper en person sitta som ansvarig om det skulle bli bråk. Se även till att sätta upp bra regler och stadgar från början (kolla gärna med en advokat om ni har råd).

Postat
För att dra av momsen så måste ni ha tillräckligt mycket registrerade inkomster. Att företag inte betalar moms är ingen bonus utan ett sätt att förenkla. Du kan alltså inte dra av mer moms på köpta varor än vad du har moms på sålda tjänster.

😄 Då är det väldigt färska regler isåfall?

Postat
För att dra av momsen så måste ni ha tillräckligt mycket registrerade inkomster. Att företag inte betalar moms är ingen bonus utan ett sätt att förenkla. Du kan alltså inte dra av mer moms på köpta varor än vad du har moms på sålda tjänster.

😄 Då är det väldigt färska regler isåfall?

Du kan ju inte köpa grejer avdragsgillt om du inte har några inkomster.

Postat

Jodå. Det gjorde jag när jag precis startade mitt företag. Dock blir nog skatteverket lite misstänksamma om man fortsätter köpa prylar utan inkomst i några år. Men ingående och utgående moms måste inte gå jämt upp oavsett. Du kan ju få tillbaka inbetald moms, inte sant?

Postat

Jodå. Det gjorde jag när jag precis startade mitt företag. Dock blir nog skatteverket lite misstänksamma om man fortsätter köpa prylar utan inkomst i några år. Men ingående och utgående moms måste inte gå jämt upp oavsett. Du kan ju få tillbaka inbetald moms, inte sant?

Jo det är klart men i grund och botten handlar det ju om att kvitta ingående och utgående moms.

Postat (redigerat)

😳 Då är det väldigt färska regler isåfall?

Jodå. Genom att sätta till eget kapital. Eller att företaget lånar på banken. De flesta har ju inga inkomster när de startar ett företag. Men däremot en helsikes massa utgifter för utrustning, reklam etc.

ooops, För långsam!!!!!!!!!!!!!!!!

Redigerat av dede
Postat

Jag hörde att David Bowie hade börsnoterat sig själv....

Skämt å sido så borde det väl fungera att registrera sig som ett handelsbolag eller så... 😳

Postat

Det går fint att få tillbaka mer moms i början än vad man betalar in men i långa loppet så ska du ju dra in mer pengar än vad du gör av med, annars går ju inte företaget runt!

Och det tar inte så lång tid innan skatteverket undrar varför företaget går back månad efter månad.

Det är alltså inte som när man kvittar skatt i självdeklarationen, där kan du aldrig dra av mer än vad du betalat in.

Nu är ju företagande mer än moms :rolleyes:

Postat

okej, då förstår jag. så för mig (oss) som har ett skivbolag som bör ge oss lite pengar då & då så kan det vara en smart grej alltså?

back lär man ju gå då jag varken låter som eller ser ut som Britney Spears, men har någon en aning om hur mycket & hur länge man kan gå back innan Per Nuder står utanför dörren?

tackar ödmjukast för alla svar!

/Andreas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.