Jump to content
Annons

E-mu 1820 + ? = ?


Ambjörn

Recommended Posts

Hej!

Vet någon om E-mu 1820 funkar tillsammans med Intels 845GE-chipset? Funderar på att köpa ett 1820 att sätta i min lilla Shuttle SB51G-låda, men vill vara säker på att det fungerar först...

För något år sedan köpte jag ett Audiotrak Inca88-kort, men det visade sig senare att det inte var kompatibelt med 845GE, så jag kunde inte använda det alls. Numera står det på en halvt osynlig länk på Audiotraks koreanska hemsida att Inca88 inte funkar med vissa moderkort... tack! :-(

Men som sagt, om någon vet något om hur 1820 funkar ihop med olika chipsets, vore jag tacksam för lite info!

Vänliga hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Ambjörn,

Kortet är ju ganska nysläppt så det har inte hunnit bli utsatt för allehanda kombinationer av hårdvara men än har jag inte sett någonstans att 1820 skulle vara allergiskt mot något.

I en annan tråd här på forumet har det konstaterats att Creative är inbandade i EMU och deras SB kort är ju kompatibla med närmast allt.

Något säkert svar på din fråga har jag inte utam kan bara peka på sannolikheter. Det säkraste för din del är att inhandla kortet på öppetköp - funkar det inte, lämna tillbaks 😆

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Shuttle burkarna lämpar sig inte så bra som musikdator överhuvudtaget! Tack vare att PCI slotten alltid delar IRQ med AGP slotten. Nu har iofs Emu korten väldigt bra stöd för ACPI men för optimal prestanda skulle jag inte rekommendera en shuttleburk nångång. Jag har läst att Shuttle har tänkt lösa detta i nästa släpp av deras I875 modell. Men hittils har de bara släppt modeller med dåliga moderkort. För musik alltså!

Jag sitter själv hemma med en SB61G2 hemma och visst funkar det men det är ingen prstanda att tala om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för snabba svar från Pär och Krokodilen!

Pär: Är det ett problem att PCI-platsen delar IRQ med AGP-platsen om man inte använder AGP-platsen? Och hur blir prestandan lidande i din dator? Med lite tur ställer du högre krav på datorn än jag och då kanske jag klarar mig ändå... Jag har t ex inga krav på grafiken - burken ska bara vara till för audioinspelning.

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att PCI-slotten delar IRQ med AGP-slotten är ett givet problem i musiksammanghang. Proffsljudkort är mycket känsligare för störningar än ett tex PCI nätverkskort eller FW-Kort eller liknande.(om man inte frågar en videoredigerare eller nätverksdåre då :rolleyes: )

Jag ställer höga krav på musikdatorer. En musikdator skall inte i min mening ha fastlåsta resurser på moderkortet som gör att du inte kan ha kontroll på IRQ utdelningen . Men som sagt så kommer det "funka" att köra ett tex. 1820 kort i din Shuttle . Kan du stå ut med ett knäpp/knaster(om du jobbar med låg latency) då och då och du kanske inte skall köra jätteprojekt heller så kommer det funka ok.

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Genast infinner sig några följdfrågor till den kunnige Pär (eller den som vill)...

1) Jag spelar bara in audiospår, lägger på realtidseffekter och mixar (i Sonar). Ett projekt kan innehålla, låt oss säga, upp till 20 spår. Mitt Inca 88-kort står för jämnan inställt på latency "1024 sample" och i Sonar står det "Effective latency at 44 KHz/stereo: 348.3 ms". Jag gissar att detta är hög latency eftersom regeln i Sonar är dragen maximalt åt höger... I vilka lägen vill man jobba med lägre latency? Eller annorlunda formulerat - vad kan jag göra med lägre latency som jag inte kan göra idag?

2) Knäpp och knaster är helt oacceptabelt! Riskerar jag sådant med de latencyinställningar jag använder idag?

3) Skulle jag få bättre musikprestanda med min Shuttle om jag använde ett firewirekort som inte sitter på PCI-platsen, t ex Presonus Firepod? Eller är den långsammare dataöverföringen ett större problem än eventuellt IRQ-trassel?

Stort tack för all hjälp!

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt Inca 88-kort står för jämnan inställt på latency "1024 sample" och i Sonar står det "Effective latency at 44 KHz/stereo: 348.3 ms".

1024 Samples skall ge ca 23-24 ms latency. så det låter som att du inte använder ASIO i Sonar utan DirectX drivern eller ASIO Multimedia Driver.

Om du väljer ASIO i Sonar (måste vara version 2.2 eller senare) så skall den följa det du ställt in på ditt INCA kort. dvs. 1024 Samples.

Använder du ett FW kort som tex FirePod så ställs samma krav på FW kortet som ditt ett PCI ljudkort så svaret på fråga 3 är nej!

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har redan petat in följande info på en annan tråd, men eftersom diskussionen började här är det kanske inte fel med en repris: Nu har jag skaffat ett E-mu 1820 och stoppat in i min Shuttle SB51G. Kortet ser ut att fungera utmärkt där. Jag har inte gjort några tester som har stressat datorn eller kortet än, så jag vet inte vad som händer när jag försöker spela 25 audiospår med realtidspluggar. Grejerna är i alla fall kompatibla med varandra och det räcker för att jag ska vara nöjd hittills!

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...