Jump to content
Annons

basförstärkare


baloo (oregistrerad)

Recommended Posts

baloo (oregistrerad)

jag och en polare var och svettades på Jam's mellandags rea som så många andra... Vi var på jakt efter en basförstärkare att kunna repa med och vi hadde vårt sikte på denna,

(saxat från jam's hemsida:)

"Ashdown Five Fifteen. Mycket prisvärd 100W bascombo med 15" Blueline element. Kontroller för Bass, mid, treble, Deep omkopplare, hörlursutgång samt utgång för extra högtalare. Rek. 2.595:- JAM är billigare"

100w måste räcka tänkte vi.. våra gitarr förstärkare ligger på runt 40 - 60w.

Men när vi testade var vi tvunga att dra på mastern OCH gainen till full för att få en volym som skulle kunna va bra att repa i, nada tryck i paketet helt enkelt men däremot ett väldigt kasst sound tack vare gainen. Det motsvara volymen på typ en 40w gitarrstärkare trekvartsfull på mastern...

Så vi gick upp en prisklass till en hiwatt stärkare, också på 100w för tusen spänn mer, men inget mer volym för pengarna, bättre ljud dock.. men inte mer volym.

Vi lackade ur... så vi tog en fender stärkare på 200w för 9000 spänn. Riktigt bra ljud, men fortfarande inte den där volymen vi ville uppnå.

Har jag gått och blivit hörselskadad eller är det ngt jag har missat angående basstärkare? 😄 måste man gå och slå runt på topp & låda för att få volym?

Eller så kanske man måste va en skicklig basspelare för at uppnå den?...

Redigerat av baloo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

*haha* Jo EBS är prisvärda saker faktiskt.. Lite runt ljud dock.. Kanske inte dom bästa stärkarna om man ska spela hårdrock men.. Jag gillar EBS... fast Fafhner bättre 😠

Ok.. det här med hörselskadan då.. Det är helt enkelt som så att ju lägre frekvens du har ju mer effekt behövs.. Med andra ord behöver du nästan 3 gånger så hög effekt på en basförstärkare än motsvarande gitarrförstärkare för att upplevd ljudvolym ska vara samma. Att rent vetenskapligt gå in på det hela och förklara det just nu.. Det orkar jag inte.. Det överlåter jag till nån annan på forumet 😆

Säger bara logaritm och exponentiell.. Bara som ledtråd då... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)
Ok.. det här med hörselskadan då.. Det är helt enkelt som så att ju lägre frekvens du har ju mer effekt behövs.. Med andra ord behöver du nästan 3 gånger så hög effekt på en basförstärkare än motsvarande gitarrförstärkare för att upplevd ljudvolym ska vara samma. Att rent vetenskapligt gå in på det hela och förklara det just nu.. Det orkar jag inte.. Det överlåter jag till nån annan på forumet

Säger bara logaritm och exponentiell.. Bara som ledtråd då... 

ook, danke bitte! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)
Lars Garage Postat den 31 December 2005, 00:01

  Vad användes för basgitarr?

Det kan ju påverka ljudstyrkan lite det med. 

det användes en fender jazzbas, den som vår "bassist" envist håller sig till 🙂 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

funderar på att sälja min Fender bassman 135W med 4x12 högtalarlåda för 4500:-

om det kan vara av intresse, har aldrig vridit på full volym så den borde räcka till dig. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

jag skulle rekomendera en Trace Elliot, har en själv och jag har aldrig vridigt upp volymen men än till 3 när jag har repat med mitt band och då är det ändå bara en combi stärkare på 100W men ett 15" element.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lars Garage Postat den 31 December 2005, 00:01

  Vad användes för basgitarr?

Det kan ju påverka ljudstyrkan lite det med. 

det användes en fender jazzbas, den som vår "bassist" envist håller sig till 😳 ...

ok, då har det ingenting med basen att göra 😲

Eller så kanske man måste va en skicklig basspelare för at uppnå den?...

Nej så är det definitivt inte. Man ska inte behöva slå på basen för att man inte hörs.

Det kanske är så att ni spelar väldigt högt. Är gitarrförstärkarna rör eller transistor? En rör-stärkare på 40-60w han låta obehagligt mycket om man vill.

Min polare har en 250w hartke topp med en 15" och en 2x10" låda (som han köpt av mig) och den behöver man aldrig dra på mer än till 2-3 på mastern. Jag har själv haft den och gigat blues med när jag ägde den och vi körde den aldrig genom pa, utan bara rakt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

funderar på att sälja min Fender bassman 135W med 4x12 högtalarlåda för 4500:-

om det kan vara av intresse, har aldrig vridit på full volym så den borde räcka till dig. 😉

Köp det här, tjohej! Bra pris och bra ljud som tusan. Gillar man när det låter lite pappigt gammalt som en bassman är man helt hemma. Distar krämigt när man vrider upp volymen också. Sedan är det 125-wattarn och inte 50 eller något annat löjligt som distar sönder ljudet till småflis när man vrider upp volymen.

Låter kanon, helt enkelt; och så matchar det basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv EBS Fafner med en 4*10" och en 1*15" låda, nu räcker faktiskt volymen för mig=)...Spelar man rock blir det oftast tämligen höga ljudnivåer och om man har en trummis som slår hårt och ett par gitarrister med varsin stack då blir det till att punga ut med några lovars och köpa något större....Kika efter begagnade prylar, då får ni mer (läs större) för samma pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kraftigt basljud kräver stora högtalare. Det spelar ingen(iaf mindre) roll hur mycket effekt du pumpar in i högtalare om den ändå inte klarar av att flytta mer luft vilket är avgörande för bastoner. Dessutom, en combo med utgång för extern högtalare levererar inte full effekt om du bara kör med den interna högtalaren. (Ohms lag, effekttriangeln) Själv har jag en gammal 70-tals transistor topp på 100w men har två 18 tums lådor till den. Drar jag på den till hälften rasar putsen från väggarna. Har spelat ute en hel del o skulle jag köpa nytt idag så skulle jag satsa på en 150-200w combo som är smidig att släpa på och en extra högtalare att koppla in för att få rejält tryck i replokalen o då man spelar på mindre ställen som har fjuttigt PA. Hälsningar till slaptap: Hade en acoustic 220 som jag blev av med vid inbrott i replokalen, snyft. Fick dock behålla 18tums lådorna.Förstår att du aldrig släpper din. Det är den bästa basförstärkare jag någonsin spelat på!

Link to comment
Dela på andra sajter

...och har man tur så hittar man en begnagad Acoustic Model 220 (har en själv och släpper den aldrig)...tillsammans med 2x15"-lådan flyttar den på väggar... 😛

Näää... Jag hatade verkligen min Acoustic 220... brunt och fult ljud... Nuförtiden kör jag SansAmp rakt in i ett LABsteg...

Link to comment
Dela på andra sajter

...och har man tur så hittar man en begnagad Acoustic Model 220 (har en själv och släpper den aldrig)...tillsammans med 2x15"-lådan flyttar den på väggar... 😕

Näää... Jag hatade verkligen min Acoustic 220... brunt och fult ljud... Nuförtiden kör jag SansAmp rakt in i ett LABsteg...

Sansamp är ju skitbra. Har precis fått till ett fuzzigare pruttdistljud som jag är rätt nöjd med. Tidigare blev det alltid så smetigt. Tummen upp för bra pedalpreamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

EBS är svensk kvalitet så det står härliga till! Jag spelar på en Fafner och en EBS 4*12 låda. Då har man precis hur mycket ljud man vill. Fafnern är den enda toppen som jag har haft som det VERKLIGEN händer något med när man rattar minsta lilla. Precis som det ska vara dvs.

Men sök beggat, det är det bästa sättet! Ha tålamod, tillslut är det någon som är i desperat behov av pengar och vräker bort coola prylar för inga pengar... Tro mig! 🙂

Har man skaffat en sjysst topp så kan jag rekommendera Warwiks 4*10 lådor, snabb ton och bra botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...