musik (oregistrerad) Postat 27 december 2005 Postat 27 december 2005 (redigerat) Hej! Var och testade lite Westerngitarrer på jam idag. Först testade jag en Western Tanglewood med solid grantopp och solid mahogny i sidor och botten. Byggd likt en Gibson Hummingbird (min favorit) alltså. Ljudet var mycket bas och mycket diskant, lite hängmattekaraktär. Pris 4500 kr. Problemet var dock att den skorrade betr den ljusa e-strängen. Ljudet var svårlokaliserat och jag blev besviken. Gitarren hade dock mycket sustain. Ganska snygg. Sedan testade jag en Fender med grantopp och ljus flammig lönn i sidor och botten. Jättevacker. Den kostade 7200 kr. Den hade ett ljud som var mer sammanhållet, men inte alls lika lång sustain. Det märkligaste var att man kunde få till superba flagolettos på Fender'n, men det var nästan omöjligt på Tanglewoodar'n. Men...så kom jag att tänka på detta med spanska gitarrer. Personligen tycker jag att skillnaden i ljud är större när det gäller spanska jämfört med Westerngitarrer. Vadå "skillnaden i ljud är större?" undrar nu några... Jo, alltså, om man byter ackord och lyssnar efter hur de låter på dessa olika typer av gitarrer, så är ju skillnaden större ackorden emellan om man använder en spansk gitarr. Man hör alltså större skillnad mellan olika ackord. Jag tycker t.o.m. att olika G eller olika D lät i princip samma på Westerngitarren. Frågan blir därför: kan man skippa westerngitarr helt, eller vad har man den till egentligen? Tänkte därför köpa en Alhambra... :musik CECILIA: Jag är ingen sång... Redigerat 27 december 2005 av musik
steflund Postat 27 december 2005 Postat 27 december 2005 Hej! Var och testade lite Westerngitarrer på jam idag. Först testade jag en Western Tanglewood med solid grantopp och solid mahogny i sidor och botten. Byggd likt en Gibson Hummingbird (min favorit) alltså. Ljudet var mycket bas och mycket diskant, lite hängmattekaraktär. Pris 4500 kr. Problemet var dock att den skorrade betr den ljusa e-strängen. Ljudet var svårlokaliserat och jag blev besviken. Gitarren hade dock mycket sustain. Ganska snygg. Sedan testade jag en Fender med grantopp och ljus flammig lönn i sidor och botten. Jättevacker. Den kostade 7200 kr. Den hade ett ljud som var mer sammanhållet, men inte alls lika lång sustain. Det märkligaste var att man kunde få till superba flagolettos på Fender'n, men det var nästan omöjligt på Tanglewoodar'n. Men...så kom jag att tänka på detta med spanska gitarrer. Personligen tycker jag att skillnaden i ljud är större när det gäller spanska jämfört med Westerngitarrer. Vadå "skillnaden i ljud är större?" undrar nu några... Jo, alltså, om man byter ackord och lyssnar efter hur de låter på dessa olika typer av gitarrer, så är ju skillnaden större ackorden emellan om man använder en spansk gitarr. Man hör alltså större skillnad mellan olika ackord. Jag tycker t.o.m. att olika G eller olika D lät i princip samma på Westerngitarren. Frågan blir därför: kan man skippa westerngitarr helt, eller vad har man den till egentligen? Tänkte därför köpa en Alhambra... :musik CECILIA: Jag är ingen sång... Tycker helt att du skall skippa westerngitarr, en nylonsträngad (med spansk menar du inte flamenco va?) klingar i alla lägen bättre än stålsträngad. Om man ska upp och susa över band XII så vill vissa ha cut-away... och jag tror alhambra har detta. Vad skall den användas till? Det kan ju också vara intressant att fundera på iof sig. Se till att lock är helt opch inte buckligt, halsen rak och inte har en puckel vid klacken, stallskena och sadel ska vara i ben och inte plast, stämmekaniken skall vara i bra skick m.m (detta tycker jag skall gälla alla prisklasser).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.