Jump to content
Annons

herwhisper

Recommended Posts

Annons
Kollar lite på KRK´s motitorer. Verkar helt OK. Men vad är det för skilnad mellan RoKIT och V-serien?

Är det bara priset? Eller kan det va så enkelt att man får vad man betalar för.

För min del så står det mellan KRK V-8 och KRK RoKIT 8, med tillhörande sub.

RoKIT är en "enklare" monitor än V-serien. Efter att ha lyssnat ganska mycket på båda tycker jag att V-serien har en betydligt bättre uppdelning av ljudet än RoKIT-serien. V-Serien skulle jag vilja säga är mer anpassad för pop och mjukare musik. Medan RoKIT-serien är mer anpassad för techno och trance, där man sträver efter ett mer pumpande sound med tung bas.

Sen är RoKIT-serien powered, medan V-serien är active. Jag kan inte skillnaden, men mig veterligen är det skillnad på den interna elektroniken. Klas får svara på den frågan! 😆

Redigerat av Pingpong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick KRK Rokit 5 i julklapp... och hitills är jag skitnöjd med dem.

Jag är övertygad om att deras storebröder V8 & Rokit 8 är ännu bättre...

Dock skulle jag akta mig för att köpa ett par 8" monitorer om jag inte har ett stort rum. Jag har ett vanligt sovrum att hållas i (3x4 meter ungefär). Och mina monitorer (5") räcker gott o väl här inne...! Allt för stora monitorer i ett för litet rum kan låta konstigt.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare!

Jag har använt KRK RoKit 8:orna i vår undervisnings/demo-studio dagligen sedan sommaren 04 och jag är extremt nöjd med dom!

Alternativet när jag köpte in dom var Tannoy Reveal, som jag lånade hem och gjorde några provmixar med. Resultatet tror jag att jag beskrev relativt ingående i en tråd då...

Hade det vid det tillfället funnits mer pengar så hade jag satsat på Genelecs, då nysläppta minsting 8030A som lät fantastiskt, men valet föll alltså på KRK som jag upplever som tydliga och ganska "raka". Bör kanske tillägga att jag inte pysslar med techno...

Har vid ett flertal tillfällen sneglat på RoKit 5 till min lilla snickarstudio och i den prisklassen är dom definitivt förstahandsvalet för mig, men dubbla dom pengarna så får du ju Genelec 8020A 🙁

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade för cirkus 1 månad sen Rokit 6 och helt supernöjd. Tog dessutom hem till en av sveriges största producent för tillfället. Nämer inte vem, 🙂 men han har producerat många av sevriges senaste stora artister. Och han tyckte dem lät skitbra.Han hade själv ett par Genelecs vet inte vilken modell men dem kostade upp emot 20 lax...och han sa att han mycket väl skulle kunna tänka sig ett par Rockit 6, eftersom han inte alls var nöjd med Genelcs. Och jag kan hålla med. Dem försöknar ju ljudbilden. Det är ju underbart ljud, men är det till en fördel?. Jaja smaken är ju som baken.

Men kort å sagt. Jag vet inte om det riktigt är värt att Köpa V-serien, men Rokit serien verkar vara grymt bra. Jag är enormt nöjd med mina Rockit. För hemmabruk i ett sovrum räcker det gott å väl, annars kan det bli för stora högtalare för ett rum som någon redan påpekade!

Lycka till =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...