Jump to content
Annons

Vad tycker ni om gitarrljudet?


Eternal

Recommended Posts

Som sagt så håller jag på och letar efter ett gött sound. Vad tycker ni?

Funkar det? Vad kan förbättras osv....

Ljudtest 01

Klippet är 42 sekunder @ 1 MB 😕

Nu har jag slängt upp ett nytt klipp med mindre reverb.... Bry er inte om solot utan tänk på ljudet! 🙂

Ljudtest 02

Tycker ljudet låter väldigt instängt... Alltså sololjudet.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Som sagt så håller jag på och letar efter ett gött sound. Vad tycker ni?

Funkar det? Vad kan förbättras osv....

Ljudtest 01

Klippet är 42 sekunder @ 1 MB  🙂

Det är väl bra i sin genre. Tycker det låter som mycket annat man hör i den stilen. Antar att det är det du vill uppnå? Varken bättre eller sämre egentligen... i så fall bättre då många har för mycket tråkigt dist-chorus-reverb-ljud utan tryck och kontur.

Ge mig lite av din flyhänthet över greppbrädan!

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Min spontana reaktion är att det låter som Yngwie, och jag tycker om ljudet....

Vad spelar du på för gitarr...och vad har du för mick vid halsen...?(det är den väl den du använder)..?

Gött lir 😱

Ja, det var lite tanken att få ett "tuggande" sound. Då verkar jag ha lyckats 🙂

Jag kör en ibanez RG. Det är humbuckers jag kör på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra i sin genre. Tycker det låter som mycket annat man hör i den stilen. Antar att det är det du vill uppnå? Varken bättre eller sämre egentligen... i så fall bättre då många har för mycket tråkigt dist-chorus-reverb-ljud utan tryck och kontur.

Ge mig lite av din flyhänthet över greppbrädan!

Njae, i detta fallet ville jag få lite samma ljud som Malmsteen... Det där "tuggande" och inte överdistade soundet.

Jag gillar det! Men somtidigt är det tråkigt att kompiera honom....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att det skulle vara kompljud, är väl sak samma när det gäller sologitarr eftersom det hänger mer på hur du lirar, är väl lite för mycket reverb, testa att ha mindre reverb men längre decay eller bara lite delay utan reverb. Sen tycker jag att du borde variera mikarna på gitarren medans du spelar så att du switchar från halsmikarna till stallmikarna ibland för att få mer dynamik, tycker att det är så tråkigt att alla nu för tiden ska ha halsmiken hela tiden. Halsmiken är ju bättre om du ska ha ett mjukt ljud men om du ska ha ett parti i solot som du vill ha lite mer aggressivt ljud t. ex i samband med en överton så blir det bättre tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att det skulle vara kompljud, är väl sak samma när det gäller sologitarr eftersom det hänger mer på hur du lirar, är väl lite för mycket reverb, testa att ha mindre reverb men längre decay eller bara lite delay utan reverb. Sen tycker jag att du borde variera mikarna på gitarren medans du spelar så att du switchar från halsmikarna till stallmikarna ibland för att få mer dynamik, tycker att det är så tråkigt att alla nu för tiden ska ha halsmiken hela tiden. Halsmiken är ju bättre om du ska ha ett mjukt ljud men om du ska ha ett parti i solot som du vill ha lite mer aggressivt ljud t. ex i samband med en överton så blir det bättre tycker jag.

Jag byter mickar ibland. Beroende vilken ton jag vill få. Ibland vill man ha snärt och ibland inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

men varför har all sån här musik alltid (yngwie inget undantag) så otroligt kassa trummor?

Jag håller med dig delvis...

Angående mina klipp är det för att jag inte lagt ner energi på att få trummorna att låta bra. Det är gitarrljudet man skall lyssna efter. Det handlar att prioritera. Som ett exempel på gitarrljud duger trummorna fint tycker jag. Visst trummorna är kassa.

Men att all sådan har kassa trummor är helt fel. Du kanske tänker på instruktionsvideos där trummorna ofta kommer från en trummaskin? Annars har du nog korkat upp inför nyår lite väl tidigt! 😆

Edit: Skulle man kunna få en kommentar på det jag frågade efter? Gitarrljudet alltså!

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...