Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vilket program Àr bÀst? Cubase eller Logic?

Medans jag ÀndÄ Àr igÄng kan jag lika gÀrna frÄga det hÀr ocksÄ.

Vilken datór Àr bÀst för musikskapande? Frost eller Mac G5?

Redigerat av BurnTheGround
Annons
Postat

SjÀlv kör jag G5 med Logic och Àr kalasnöjd men det hela handlar endast om vana. Jag lÀrde mig Logic frÄn början och kör dÀrför med det.

Frost verkar ju vara bra optimerade för musikproduktion sÄ dÀr Àr det nog rÀtt hugget som stucket nÀr det gÀller vÀrde för pengarna. Den stora frÄgan Àr vilket av programmen du gillar bÀst?

Testa hos nĂ„gra polare ifall nĂ„gon kör med PC och Cubase eller Logic och G5 och avgör sjĂ€lv 😄

God fortsÀttning!

/Micke

Postat

BÄda Àr extremt dÄliga och gÄr inte att anvÀnda till musikproduktion...

DĂ„ Ă€r det mycket bĂ€ttre med en kassett-porta frĂ„n 80-talet 😄

Postat (redigerat)

vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. Àr det vÀrt att börja lÀra sig Cubase?

(jag kan logic)

Redigerat av mars_volta
Postat

Jag tycker att Logic Àr grymt mycket lÀttare Àn Cubase trots att jag började med Cubase och t.o.m. gick en kurs i det. I övrigt sÄ Àr vÀl en Frost och en vanlig Powermac ungefÀr lika stabila osv. Dock sÄ Àr du med en mac immun mot 99,9% av alla visus som finns ute pÄ nÀtet. Om du köper nya Powermac Quad sÄ fÄr du nog den fetaste persondatorn som kan köpas fÀrdig just nu förresten.

Postat
vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. Àr det vÀrt att börja lÀra sig Cubase?

(jag kan logic)

kan jag installera bÄda?

(40 GB hÄrdisk)

Postat

(jag kan logic)

NÀ, fortsÀtt med logic och köp en mac nÀsta gÄng de Àr dags att köpa ny datamaskin.

Postat (redigerat)

Vilket program som Àr bÀst har nog framförallt att göra vilken miljö du trivs bÀttre i. Samma Àr det vell med datorerna. Ska du anvÀnda dom till enbart musik sÄ kvittar det nog vilken du har. Men ska du ha dom som vanliga hemmadatorer sÄ har bÄda maskinerna olika fördelar!

Som nÄgon skrev sÄ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dÄ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv. Sen tycker jag att desto mer prog du fÄr i din pc desto mer dendenser att hÀnga sig har den. Det problemet har jag inte med min mac. OSX hÀnger sig aldrig men det gör XP om du gör mer en bara har den som en musikmaskin.

Men om du gillar att lira lite dataspel sÄ Àr utbudet till mac vÀldigt dÄligt. Pluss om du Àr en sÄdan buse som tycker om att ta hem kopior pÄ musikprogram frÄn nÀtet sÄ finns det inte alls samma utbud till mac som till pc.

Men jag kör mac och logic 6,3 och tycker det rockar fetast och Logic pro 7 Àr nog inte sÄ trÄkigt! Vi har cubase i studion och visst det funkar det med.

Redigerat av Mutz
Postat (redigerat)
Som nÄgon skrev sÄ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dÄ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv.

Det Àr sant, men Ä andra sidan Àr det bara att stÀnga av virusprogram, brandvÀgg, mm nÀr man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar.

Edit: NÀr det gÀller ordkriget mellan mac- och pc-anvÀndare stÀller jag mig neutral. BÄda Àr dugliga maskiner.

Redigerat av Signert
Postat
Som nÄgon skrev sÄ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dÄ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv.

Det Àr sant, men Ä andra sidan Àr det bara att stÀnga av virusprogram, brandvÀgg, mm nÀr man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar.

Inte? Det gör jag.

Postat

Inte? Det gör jag.

KÀnns som det skulle vara lite svÄrt att hÄlla fokus dÄ, men ok. Vi Àr alla olika. :rolleyes:

Postat

Om du Àr van vid logic, och har möjligheten att köpa dig en mac snart, sÄ tycker jag definitivt du ska köra logic/mac....

MÄste du av nÄgra skÀl köra PC, kan jag ju kanske tÀnka mig att det Àr vÀrt att lÀsa sig Cubase....

😄

Postat

(jag kan logic)

kan jag installera bÄda?

(40 GB hÄrdisk)

Konstig frĂ„ga. Har du först köpt Cubase SX och sedan börjat fundera pĂ„ om du skall anvĂ€nda det? 😄

Postat

(jag kan logic)

kan jag installera bÄda?

(40 GB hÄrdisk)

Konstig frĂ„ga. Har du först köpt Cubase SX och sedan börjat fundera pĂ„ om du skall anvĂ€nda det? 😉

😉

Postat

Edit: NÀr det gÀller ordkriget mellan mac- och pc-anvÀndare stÀller jag mig neutral. BÄda Àr dugliga maskiner.

Jag har alltid msn igÄng pÄ min powermac. Dessutom verkar det ju lite omstÀndigt att sÀtta pÄ och av virusprogram och brandvÀggar flera gÄnger om dan.

Postat

Jag har alltid msn igÄng pÄ min powermac. Dessutom verkar det ju lite omstÀndigt att sÀtta pÄ och av virusprogram och brandvÀggar flera gÄnger om dan.

Ja, ja... Jag kan naturligtvis ocksĂ„ jobba i Cubase med MSN, Skype, ZoneAlarm och guvetvad igĂ„ng. Men om jag vill ha maximal prestanda, t.ex. vid mixning, sĂ„ stĂ€nger jag naturligtvis ner det jag inte behöver. Jag förutsĂ€tter att du fĂ„r ut mer kraft av din Mac ocksĂ„ om du stĂ€nger ner MSN. 🙂

En frÄga frÄn en som inte anvÀnt Mac pÄ nÄgra Är: mÄste man inte skydda sig frÄn intrÄng av obehöriga nÀr man Àr online?

Postat (redigerat)

Ja, ja... Jag kan naturligtvis ocksĂ„ jobba i Cubase med MSN, Skype, ZoneAlarm och guvetvad igĂ„ng. Men om jag vill ha maximal prestanda, t.ex. vid mixning, sĂ„ stĂ€nger jag naturligtvis ner det jag inte behöver. Jag förutsĂ€tter att du fĂ„r ut mer kraft av din Mac ocksĂ„ om du stĂ€nger ner MSN. 🙂

En frÄga frÄn en som inte anvÀnt Mac pÄ nÄgra Är: mÄste man inte skydda sig frÄn intrÄng av obehöriga nÀr man Àr online?

Ja det Àr möjligt att jag skulle fÄ ut mer kraft med alla program avslagna men jag har sÄ det rÀcker ÀndÄ. Har aldrig ens kommit över 20% i processorbelastning och dÄ har det ÀndÄ varit en del stora projekt (35-40 ljudkanaler, 5-10 mjukvaruinstrument & 70-80 aktiva pluggar).

Vad gÀller intrÄng sÄ tror jag att OSX Àr vÀl skyddat mot det, Àr iaf vad jag har hört. Har aldrig haft problem med varken intrÄng eller virus iaf och det hade jag en hel massa av nÀr jag hade en pc för ett par Är sedan.

Redigerat av Phobos
ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

jag möter band och artister varje vecka i min studio som har suttit och pillat pÄ grejor i sitt Cubase hemma och sen nÀr dom kommer till mig eller nÄn annanstans sÄ Àr det alltid Logic eller ProTools som gÀller sÀger dom och önskar att dom hade tagit Logic frÄn början...

Var kompatibel med resten av proffsstudiovÀrlden, kör Logic eller ProTools. Inga etablerade studios kör Cubase eller Sonar lr nÄt sÄnt ... oavsett vad som stÄr pÄ fina hemsidor och i tidningar. Jag skulle utan tvekan för nÄgra hundra tusen sÀga att jag anvÀnde cubase oxÄ.. Skillnaden Àr att man ser aldrig nÄt sÄnt frÄn Apple eller Emagic.. sÀger de mesta tycker jag ...

Postat
Jag skulle utan tvekan för nÄgra hundra tusen sÀga att jag anvÀnde cubase oxÄ.. Skillnaden Àr att man ser aldrig nÄt sÄnt frÄn Apple eller Emagic.. sÀger de mesta tycker jag ...

Öh, va? Vad menar du?

Postat
vilken töntig diskussion om en töntig frÄga.

vart Àr bÀst att bo? i göteborg eller stockholm?

I Stockholm, helt klart! 🙂

Postat
vilken töntig diskussion om en töntig frÄga.

vart Àr bÀst att bo? i göteborg eller stockholm?

Stockholm sĂ„ klart va trodde du? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.