BurnTheGround Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 (redigerat) Vilket program Àr bÀst? Cubase eller Logic? Medans jag ÀndÄ Àr igÄng kan jag lika gÀrna frÄga det hÀr ocksÄ. Vilken datór Àr bÀst för musikskapande? Frost eller Mac G5? Redigerat 25 december 2005 av BurnTheGround
Danabacken Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 Det Àr nog 2 frÄgor med 2000 svar tror jag.
lavrell Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 SjĂ€lv kör jag G5 med Logic och Ă€r kalasnöjd men det hela handlar endast om vana. Jag lĂ€rde mig Logic frĂ„n början och kör dĂ€rför med det. Frost verkar ju vara bra optimerade för musikproduktion sĂ„ dĂ€r Ă€r det nog rĂ€tt hugget som stucket nĂ€r det gĂ€ller vĂ€rde för pengarna. Den stora frĂ„gan Ă€r vilket av programmen du gillar bĂ€st? Testa hos nĂ„gra polare ifall nĂ„gon kör med PC och Cubase eller Logic och G5 och avgör sjĂ€lv đ God fortsĂ€ttning! /Micke
pennudd Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 BĂ„da Ă€r extremt dĂ„liga och gĂ„r inte att anvĂ€nda till musikproduktion... DĂ„ Ă€r det mycket bĂ€ttre med en kassett-porta frĂ„n 80-talet đ
EkenMusiX Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 (redigerat) vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. Àr det vÀrt att börja lÀra sig Cubase? (jag kan logic) Redigerat 25 december 2005 av mars_volta
Emil Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 Jag tycker att Logic Àr grymt mycket lÀttare Àn Cubase trots att jag började med Cubase och t.o.m. gick en kurs i det. I övrigt sÄ Àr vÀl en Frost och en vanlig Powermac ungefÀr lika stabila osv. Dock sÄ Àr du med en mac immun mot 99,9% av alla visus som finns ute pÄ nÀtet. Om du köper nya Powermac Quad sÄ fÄr du nog den fetaste persondatorn som kan köpas fÀrdig just nu förresten.
EkenMusiX Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. Àr det vÀrt att börja lÀra sig Cubase? (jag kan logic) kan jag installera bÄda? (40 GB hÄrdisk)
Emil Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. Àr det vÀrt att börja lÀra sig Cubase? (jag kan logic) NÀ, fortsÀtt med logic och köp en mac nÀsta gÄng de Àr dags att köpa ny datamaskin.
Mutz Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 (redigerat) Vilket program som Àr bÀst har nog framförallt att göra vilken miljö du trivs bÀttre i. Samma Àr det vell med datorerna. Ska du anvÀnda dom till enbart musik sÄ kvittar det nog vilken du har. Men ska du ha dom som vanliga hemmadatorer sÄ har bÄda maskinerna olika fördelar! Som nÄgon skrev sÄ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dÄ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv. Sen tycker jag att desto mer prog du fÄr i din pc desto mer dendenser att hÀnga sig har den. Det problemet har jag inte med min mac. OSX hÀnger sig aldrig men det gör XP om du gör mer en bara har den som en musikmaskin. Men om du gillar att lira lite dataspel sÄ Àr utbudet till mac vÀldigt dÄligt. Pluss om du Àr en sÄdan buse som tycker om att ta hem kopior pÄ musikprogram frÄn nÀtet sÄ finns det inte alls samma utbud till mac som till pc. Men jag kör mac och logic 6,3 och tycker det rockar fetast och Logic pro 7 Àr nog inte sÄ trÄkigt! Vi har cubase i studion och visst det funkar det med. Redigerat 25 december 2005 av Mutz
BurnTheGround Postat 28 december 2005 TrÄdstartare Postat 28 december 2005 tack för svaren, allihop. Det verkar som om Mac Àr lite populÀrare
Signert Postat 28 december 2005 Postat 28 december 2005 (redigerat) Som nÄgon skrev sÄ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dÄ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv. Det Àr sant, men Ä andra sidan Àr det bara att stÀnga av virusprogram, brandvÀgg, mm nÀr man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar. Edit: NÀr det gÀller ordkriget mellan mac- och pc-anvÀndare stÀller jag mig neutral. BÄda Àr dugliga maskiner. Redigerat 28 december 2005 av Signert
mornel Postat 28 december 2005 Postat 28 december 2005 Som nÄgon skrev sÄ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dÄ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv. Det Àr sant, men Ä andra sidan Àr det bara att stÀnga av virusprogram, brandvÀgg, mm nÀr man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar. Inte? Det gör jag.
Signert Postat 28 december 2005 Postat 28 december 2005 Som nÄgon skrev sÄ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dÄ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv. Det Àr sant, men Ä andra sidan Àr det bara att stÀnga av virusprogram, brandvÀgg, mm nÀr man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar. Inte? Det gör jag. KÀnns som det skulle vara lite svÄrt att hÄlla fokus dÄ, men ok. Vi Àr alla olika.
Mr Keys Postat 28 december 2005 Postat 28 december 2005 Om du Ă€r van vid logic, och har möjligheten att köpa dig en mac snart, sĂ„ tycker jag definitivt du ska köra logic/mac.... MĂ„ste du av nĂ„gra skĂ€l köra PC, kan jag ju kanske tĂ€nka mig att det Ă€r vĂ€rt att lĂ€sa sig Cubase.... đ
Signert Postat 28 december 2005 Postat 28 december 2005 vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. Ă€r det vĂ€rt att börja lĂ€ra sig Cubase? (jag kan logic) kan jag installera bĂ„da? (40 GB hĂ„rdisk) Konstig frĂ„ga. Har du först köpt Cubase SX och sedan börjat fundera pĂ„ om du skall anvĂ€nda det? đ
mornel Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. Ă€r det vĂ€rt att börja lĂ€ra sig Cubase? (jag kan logic) kan jag installera bĂ„da? (40 GB hĂ„rdisk) Konstig frĂ„ga. Har du först köpt Cubase SX och sedan börjat fundera pĂ„ om du skall anvĂ€nda det? đ đ
Emil Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 Som nÄgon skrev sÄ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dÄ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv. Det Àr sant, men Ä andra sidan Àr det bara att stÀnga av virusprogram, brandvÀgg, mm nÀr man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar. Edit: NÀr det gÀller ordkriget mellan mac- och pc-anvÀndare stÀller jag mig neutral. BÄda Àr dugliga maskiner. Jag har alltid msn igÄng pÄ min powermac. Dessutom verkar det ju lite omstÀndigt att sÀtta pÄ och av virusprogram och brandvÀggar flera gÄnger om dan.
Signert Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 Som nĂ„gon skrev sĂ„ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dĂ„ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv. Det Ă€r sant, men Ă„ andra sidan Ă€r det bara att stĂ€nga av virusprogram, brandvĂ€gg, mm nĂ€r man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar. Edit: NĂ€r det gĂ€ller ordkriget mellan mac- och pc-anvĂ€ndare stĂ€ller jag mig neutral. BĂ„da Ă€r dugliga maskiner. Jag har alltid msn igĂ„ng pĂ„ min powermac. Dessutom verkar det ju lite omstĂ€ndigt att sĂ€tta pĂ„ och av virusprogram och brandvĂ€ggar flera gĂ„nger om dan. Ja, ja... Jag kan naturligtvis ocksĂ„ jobba i Cubase med MSN, Skype, ZoneAlarm och guvetvad igĂ„ng. Men om jag vill ha maximal prestanda, t.ex. vid mixning, sĂ„ stĂ€nger jag naturligtvis ner det jag inte behöver. Jag förutsĂ€tter att du fĂ„r ut mer kraft av din Mac ocksĂ„ om du stĂ€nger ner MSN. đ En frĂ„ga frĂ„n en som inte anvĂ€nt Mac pĂ„ nĂ„gra Ă„r: mĂ„ste man inte skydda sig frĂ„n intrĂ„ng av obehöriga nĂ€r man Ă€r online?
Emil Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 (redigerat) Som nĂ„gon skrev sĂ„ slipper du allt vad virus heter till mac och slipper dĂ„ ha virusprogram som ligger och suger kraft osv. Det Ă€r sant, men Ă„ andra sidan Ă€r det bara att stĂ€nga av virusprogram, brandvĂ€gg, mm nĂ€r man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar. Edit: NĂ€r det gĂ€ller ordkriget mellan mac- och pc-anvĂ€ndare stĂ€ller jag mig neutral. BĂ„da Ă€r dugliga maskiner. Jag har alltid msn igĂ„ng pĂ„ min powermac. Dessutom verkar det ju lite omstĂ€ndigt att sĂ€tta pĂ„ och av virusprogram och brandvĂ€ggar flera gĂ„nger om dan. Ja, ja... Jag kan naturligtvis ocksĂ„ jobba i Cubase med MSN, Skype, ZoneAlarm och guvetvad igĂ„ng. Men om jag vill ha maximal prestanda, t.ex. vid mixning, sĂ„ stĂ€nger jag naturligtvis ner det jag inte behöver. Jag förutsĂ€tter att du fĂ„r ut mer kraft av din Mac ocksĂ„ om du stĂ€nger ner MSN. đ En frĂ„ga frĂ„n en som inte anvĂ€nt Mac pĂ„ nĂ„gra Ă„r: mĂ„ste man inte skydda sig frĂ„n intrĂ„ng av obehöriga nĂ€r man Ă€r online? Ja det Ă€r möjligt att jag skulle fĂ„ ut mer kraft med alla program avslagna men jag har sĂ„ det rĂ€cker Ă€ndĂ„. Har aldrig ens kommit över 20% i processorbelastning och dĂ„ har det Ă€ndĂ„ varit en del stora projekt (35-40 ljudkanaler, 5-10 mjukvaruinstrument & 70-80 aktiva pluggar). Vad gĂ€ller intrĂ„ng sĂ„ tror jag att OSX Ă€r vĂ€l skyddat mot det, Ă€r iaf vad jag har hört. Har aldrig haft problem med varken intrĂ„ng eller virus iaf och det hade jag en hel massa av nĂ€r jag hade en pc för ett par Ă„r sedan. Redigerat 30 december 2005 av Phobos
Wille Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 Hade jag haft rĂ„d skulle jag vĂ€lja en Dual G5 2.5 och Logic! đ
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 jag möter band och artister varje vecka i min studio som har suttit och pillat pÄ grejor i sitt Cubase hemma och sen nÀr dom kommer till mig eller nÄn annanstans sÄ Àr det alltid Logic eller ProTools som gÀller sÀger dom och önskar att dom hade tagit Logic frÄn början... Var kompatibel med resten av proffsstudiovÀrlden, kör Logic eller ProTools. Inga etablerade studios kör Cubase eller Sonar lr nÄt sÄnt ... oavsett vad som stÄr pÄ fina hemsidor och i tidningar. Jag skulle utan tvekan för nÄgra hundra tusen sÀga att jag anvÀnde cubase oxÄ.. Skillnaden Àr att man ser aldrig nÄt sÄnt frÄn Apple eller Emagic.. sÀger de mesta tycker jag ...
mornel Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 Jag skulle utan tvekan för nĂ„gra hundra tusen sĂ€ga att jag anvĂ€nde cubase oxĂ„.. Skillnaden Ă€r att man ser aldrig nĂ„t sĂ„nt frĂ„n Apple eller Emagic.. sĂ€ger de mesta tycker jag ... Ăh, va? Vad menar du?
godhead Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 vilken töntig diskussion om en töntig frÄga. vart Àr bÀst att bo? i göteborg eller stockholm?
mornel Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 vilken töntig diskussion om en töntig frĂ„ga. vart Ă€r bĂ€st att bo? i göteborg eller stockholm? I Stockholm, helt klart! đ
Emil Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 vilken töntig diskussion om en töntig frĂ„ga. vart Ă€r bĂ€st att bo? i göteborg eller stockholm? Stockholm sĂ„ klart va trodde du? đ
Murdock Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 Malmöööööö! Fast jag ska ju flytta till Stockholm... ;/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.