Jump to content
Annons

Line6 Toneport


ztevie

Recommended Posts

Har funderat på att införskaffa en POD xt, jag vill kunna spela in främst gitarr, men också sång och bas ibland, fast det är inte någon prioritering...

Är det någon som har testat Toneport från Line6? När man läser på deras hemsida så får man intrycket den ska vara som pod xt, basspod xt, och en massa olika preamps i ett, fast i mjukvaruform då förstås. Och med lite mindre antal Amps, Cabs och effects... Man kan köpa till olika ModelPacks. Ett PowerPack för att få lika mycket grejer som i xt, och sedan de vanliga 3 modelpacken(metal, classic, fx).

Jag fattar att Toneport och Guitarport funkar på samma sätt ungefär, bara det att Toneport har stöd för sång och bas. Varför jag inte riktigt tror att det stämmer till 100% är pga att Toneport 1 är billigare än guitarport?? Verkar inte logiskt att någon skulle vilja handla guitarport då... 1495:- för en Toneport 1.

Fördelen med pod xt inser jag givetvis är att man kan använda den vart som helst, utan att ha dator med sig, men nu till kärnfrågan:

Får jag lika bra ljud med toneport/guitarport som Pod xt?? Jag vet att stärkare, kabinett m.m. ska "vara tagna" från pod xt, men håller de samma höga klass?

Då pratar jag givetvis om när man kopplar xt/toneport/guitarport till dator.

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Pod XT låter inte bra tycker jag.

Bättre att satsa på den förra modellen - POD Pro 2.0.

GuitarPort funkar bäst med drivrutin 1.14.

Var medveten om att GuitarPort suger en hel del processorkraft från datorn.

Om du funderar på GuitarPort skaffa då också ett vanligt ljudkort i tillägg.

Guitarport har bara monoingång.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jaha ja, nu är det så att jag har POD 2.0. Har fått en del indikationer på motsatsen, nämligen att POD xt ska låta bättre än POD 2?

Givetvis är det en smaksak, men jag är inte riktigt 100% nöjd med ljudet från 2:an nu när jag haft den ett tag...

De allra flesta verkar anse att xt är ett jättelyft jämfört med 2:an...?

Enda sättet är nog att testa hemma och jämföra med egen gitarr och i egna grejer över huvudtaget? Tyvärr har jag inte möjlighet till det...

Sen förstår jag också att toneport kräver lite mer av datorn, men det skulle nog min dator klara av.

Största fördelen är att det kan vara bättre då man ska spela in sång, bas och ackegura med mickingångarna som finns färdigt i toneport.

Största nackdelen är att man måste köpa till en massa modelpacks för att få samma grundgrejer som finns i xt:n...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...