Jump to content
Annons

CPU Usage


Caparison

Recommended Posts

Hejsan jag har ett litet problem när jag gör låtar..

min dator blir rätt snabbt maxad.

"eller det är mycket grejer igång men behöver mycket mer än datorn tillåter=) "

då undrar jag är min processor för klen eller går det att ordna upp genom o sätta i massor med ram minne??

Tack på förhand!!

MVH

Stellan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Andra kan förklara det här bättre men i väntan på dem....;

VST-instrument med stora sample-bibliotek typ DHF, Trilogy, Atmoshere etc behöver mkt RAM-minne.

DX-pluggar kräver processorkraft.

Många ljudspår kräver snabba hårddiskar (tex. RAID-formerade).

Förmodligen är processorkraften den största flaskhalsen och den som är svårast att få tillräcklig. Alternativet är väl ljudkort mde egen processorkraft med inbyggda effekter....typ.

Hoppas någon kan förklara bättre och kanske mer rätt, men i vänta på detta så...... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vart osäker nu men är nog en 2,5 AMD och ram minne är jag också osäker på men mellan 500 och 1000mb iaf 😱, jag har gjort en massa inställningar efter listor och böcker på det för att få det så bra som möjligt men osäker på det där med buffern..

jag använder oftast sends, och är det inserts så är det kompressor på trummor och liknande men oftast vst dynamics just för tillfället för att den är rättså resurssnål jämnfört med andra pluggar jag använder..

jag har en plugg som heter room reverb någonting som låter väldigt bra tycker jag fast dock väldigt belastande och den kan ofta ge ifrån sig knaster har jag fått för mig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i inställningarna för ditt ljudkort. ( Jag tar för givet att du har ett ljudkort som är anpassat för musikproduktion när du köpt programvara för så stora pengar.)

Där kan du ställa in samplebufferstorleken. Försök att höja den lite. När du höjer den så ökar också latencyn men det gör inte så mycket när du mixar.

Du kan sänka värdet när du spelar in och höja det när du skall mixa låten.

Kolla också i cubase att du har rätt asio drivrutuin för ditt ljudkort.

Har du en amd 2.5 och minst 500mb ram, klarar du dig ganska långt.

Hur många spår kör du? hur mycket effekter använder du? Använder du en massa tunga synthar?

Du kan ju alltid frysa nått track, då friar du ju upp lite kraft.

Vill du sen öka kraften skulle jag, kanske köpa mer ram (beronde på vad det är du använder för VSTI) och ett dsp kort.

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett m-audio delta 1010..

men så om jag fryser kanalerna så försvinner all resurs från den lr?!

jag använder nog rättså mycket..

En snabb förklaring av situationen:

Har halion med trummorna wizoo xxl.. på en kanal där jag delat ut varje trumma så dom får egna kanaler..

på några av trummorna tex kaggen ligger kompressorn även på virveln...

till detta använder jag oftast hypersonic för att lägga syntar och även basen.

bukar kanske ha 4-5 kanaler för gitarrer lite olika beroende på upplägget på låten.. där också vissa har reverb tex solo gitarr och även ev eq.

på distade gitarrerna använder jag en konstig plugg som jag lånat av min vän. sub bass heter den har låga inställningar på den för att täta till botten på gitarrerna.. ,men den är nog relativt resurssnål " primitiv om inte annat " 😱

det är nu problemen börjar komma har jag fixat trummorna, gitarrerna och syntarna basen osv. så är det knappt redan där att jag har möjlighet till det jag vill ha... jag skulle ju tex kunna bounca ned trummorna till ett spår o stänga av alla effekter o så till dem men då har jag helt plötsligt ingen möjligthet att ändra under tiden jag jobbar.

musiken vi pratar om nu är metal och det jag gjort än så länge är att lagt allt komp och musik.. utan sång alltså så jag vill inte bli av med möjligheten att kunna förändra karaktär på trummorna lite efter sången samma med gitarrerna,

ganska illa om man inte fått in en sång bit alls ännu det brukar ju vara en hel del kanaler och effekter innan det är klart.

tycker uppläget jag bygger på funkar väldigt bra för mig men det är synd att inte datan blir tillräcklig..

låter det vettigt med mera ram minne?!

har haft tankar på att skaffa ett sånt där uad paket men det är ju lite dyrt att bara köpa på en gång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl frysa hypersonic, du kan ju alltid göra unfreeze senare.

Bounca trummorna till varsitt audiotrack när du är klar med trummprogrameringen. Då kan du ju stänga halion helt och hållet.

Säkerligen kan du frysa några spår, typ kicken eller nått.

Skicka alla gitarrena till en stereobuss så kanske dom kan dela inserts.

Du skulle må bra av ett uad kort. Du kommer inte ångra det inköpet. Det löser inte alla dina problem men det ger din dator ganska många pluggar till innan den tar stopp. Men har man ett vill man ha två rätt snabbt tyvärr.

Gå i M-audios inställningarna så hittar du samplestorleken jag pratade om.

Antaingen via den lill aikonen längst ner till höger i windows eller via kontrollpanelen.

Kolla att sx körs med M-audio ASIO ( kolla under devices i sx)

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för råden ska ta o kolla upp om jag hittar grejerna du pratar om men det ska nog inte vara några problem.

men nu när vi ändå kom i på det här med uad pluggarna tänkte jag höra lite.. om du kanske vet. om man ska köpa någon av dem har jag sett att det finns olika varianter av paketet och tänkte höra vilken som är mest prisvärd och hur mycket man kan få något begangat för?!

men pluggarna som kommer med i det paketet är väll riktigt bra va?!

tänkte på typ kompressor reverb o så finns det multibands kompressor?

och så kan jag ju avsluta med en djup fråga som

vad är det bästa / sämsta med paketet B 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp det du har råd med. Det är samma hårdvara i alla paketen.

Om man tittar på det billigaste paketet project pack.

Reverbet man får med ser kul ut men jag tycker inte om det. Pulteq eq:n är grymm. Den är värd massor skulle jag säga.

Man får ingen multibandskompressor med. Men det går att köpa en lös.

Man brukar ju få med LA2A pluggen när man köper ett kort som bonus och den är ju bra. Och så är det en kompressor till. Samt lite annnat småjox. Kolla på UAD.

Den stora fördelen är ju att när din dator tar slut idag. Så har du en mängd pluggar till du kan stoppa på.

Sen kan man ju köpa till en plugg itaget. Platereverbet är bra, fairchild kompressorn.

Skulle villja ha alla pluggar själv men det kostar ju massor.

Själv har jag 2 uad kort, med tillköpt LA2A, Fairchild & pultec pro.

Sen har jag ett powercore PCI kort.

Beggat typ 2500:- för ett uad kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

All info hittar du på uad´s hemsida.

Har ett annat förslag till dig. Försök att backa ett steg. Se vad som händer om du tar bort lite pluggar. Jag har många gånger märkt att efter lagt på typ sex pluggar på ett spår. Lyckats förvränga och återskapat det igen.

Pröva att ta bort lite pluggar så kanske det rent av låter bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller också med där, efter att ha läst dina tidigare inlägg i tråden tycker jag det känns som du använder alldeles för mkt, det är lätt att det blir gröt av alltihop. Det är bättre att ställa in ett bra grundljud vid inspelningen av guran.

Jag brukar skruva till ett bra sound vid inspelning och sedan räcker det med kompressor för att få gitarrerna tajta och lite eq:a dem.

EDIT: konstig svenska jag använde där, skyller på att det är morgon

Redigerat av hullan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det stämmer nog!

Men jag tänkte på en liten idé angånende trummorna "som är det mest resurskrävande skulle jag tro i detta fallet"

Om jag sparar kanalinställningarna genom mixern i cubase så kan jag ju bounca ned varje del till ett varsitt audio spår sedan freeza halion och stänga ned alla effekter som ligger på trummorna

( brukar vara en del för mig, dom är ju rättså tama midi trummorna och jag gör ju metal ).

Och för att ha möjlighet att redigera spåren lätt som jag ofta gör eftersom jag får mycket av mina idéer under tiden jag spelar in osv, så låter jag bara midi delarna ligga kvar och vill jag ändra så laddar jag kanalinställningarna och bouncar ned en ny del.

Vad tror ni om det?

Det borde jag väll spara en hel del på för att på gitarrerna ligger inte alls mycket, ibland compressor och så den dära subbass som är en jätte enkel eq egentligen som inte tar någon kraft alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du alla trummorna på varsitt spår? Det verkar lite onödigt.

Jag kör alla hi-hats, cymbaler och pukor etc... på gruppkanaler. Nivåer, velocity etc... kan du ju ställa i samplern/vst-progget. Jag använder Kontakt för mina trummor och fixar med kompressor, nivåer, velocity etc... i kontakt. Likadant med eq för virvel och allt sånt fixar jag i kontakt.

I själva cubase lägger jag bara en kompressor över hela trumsetet vid slutmix för att tajta till det.

Detta innebär att i cubasefönstret ligger hela trumsetet bara som en midikanal men skickas sedan ut som gruppkanaler och singelkanaler(baskagge och virvel) i mixern(F3).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt in wizoo kitet i halion och delat ut dom till olika kanaler där ifrån tex

1. kagge

2. virvel

3. hihat

4. övriga cymbaler

5. pukor

Bara för att kunna göra så mycket som möjligt med alla ljuden separat.

På detta sett blir allt att ligga som en midifil i sequencern men varje del har olika utkanal bara, så du menade att du gjorde också?

Jag har kompressor på virveln och kaggen bara, om det är något på dom andra så är det eq eller kanske reverb.

Blir inte det nästan samma sak?!

Men i kontakt ligger alltså ibyggda effekter om jag förstår det rätt?! kräver det mycket kraft att använda dem och så!? och kontakt över lag kräver det mycket?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...