Jump to content
Annons

Skillnad pÄ 3/4 och 6/8?


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Kom att undra hÀromnatten - nÀr jag inte kunde somna - vad som Àr skillnaden pÄ en 3/4-takt och en 6/8-takt. För visst Àr det nÄn skillnad, Àven om det matematiskt sett Àr samma sak?

Och hur skulle man skriva en valstakt i siffror?

Jag bara undrar 😄

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
6/8 har sex Ättondelar fast endast tvÄ fjÀrddelar (dvs tre Ättondelar per fjÀrdedel).

Nix, 6/8 har fortfarande tre fjÀrdedelar per takt. En fjÀrdedel Àr alltid tvÄ Ättondelar oavsett vilken taktart som gÀller. Det som jag gissar att FredrikS tÀnker pÄ Àr sjÀlva accenterna, som i vissa 6/8-lÄtar kommer pÄ den första och fjÀrde Ättondelen.

Matematiskt sett Àr alltsÄ 3/4-takt och 6/8-takt samma (sÄ vÀl som 12/16, 24/32-takt Àven om de Àr rÀtt sÀllsynt att benÀmna nÄt pÄ det sÀttet...).

Ibland sÀtter man 6/8 pÄ valslÄtar med lite högre tempo - tex wienervals, dÀr det kÀnns naturligt att rÀnka till 6 istÀllet för 3.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skillnaden Àr att det Àr tvÄ olika groove, för att försöka hitta nÄn slags benÀmning.

Samma skillnad som mellan 2/4-takt och 4/4-takt.

6/8 Àr slÀpigare (kan kanske sÀga att den Àr en halvtempovariant av tretakt) och 3/4 Àr hurtigare, tycker jag.

Om du rÀknar Ättondelarna i en 6/8 sÄ ligger markeringarna pÄ (stora bokstÀver):

EN tvÄ tre FYR fem sex

Och i en 3/4-takt:

EN tvÄ tre

🙂

Blev visst lite knepigt att förklara. NÄn med bÀttre teoretiska kunskaper kanske kan ge en tydligare beskrivning. Det Àr iaf inte tre Ättondelar per fjÀrdedel som FredrikS pÄstÄr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En lĂ„ngsam 6/8 rĂ€knar man ofta men inte alltid alla 6 Ă„ttondelarna medan man i en lite snabbare ofta bara rĂ€knar till 2 och dĂ„ Ă€r alltsĂ„ varje slag en punkterad fjĂ€rdedel. Även om den rĂ€knas i 2 handlar det Ă€ndĂ„ oftast om att man fĂ„r kĂ€nna Ă„ttondelsunderdelningen sjĂ€lv i kroppen. Hur det görs beror ju pĂ„ vilken kĂ€nsla man vill ha i lĂ„ten.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OT. SÄ typ med 320/320 delar i lÄgt tempo, lÄt oss sÀga 8 sÄ skulle man kunna sno en hel del musik bara i en takt.

Finns det nÄgon regel hur lite man kan likna en annan lÄt, utan bli anklagad för stöld? :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

6/8 brukar anvÀndas i modern musik för att ange att stycket gÄr i shuffletakt.

Skillnaden mellan detta och 3/4 (valstakt) Àr att du har tvÄ slag i takten och alltsÄ fortfarande ett drivande "rockbeat" med baskagge och virvel omvÀxlande. 3/4 dÀremot har baskagge virvel virvel alltsÄ en tretakt, tre slag i takten, vals mao.

Skillnaden mellan 6/8 och 4/4 Àr att Ättondelarna i 6/8 spelar i tretakt eller shuffle, ex: bas 2 3 virvel 5 6; bas 2 3 virvel 5 6 etc... medan i 4/4 spelas Ättondelarna i rak tvÄtakt ex: bas 2 virvel 4 bas 6 virvel 8; bas 2 virvel 4 bas 6 virvel 8 etc.

Rent teoretiskt kan man anvÀnda 6/8 för att notera valsstycken men jag tycker att det Àr att förvirra och rekommenderar att man anvÀnder 3/4 för vals (eller 9/8 om man vill ha en shufflevals (överkurs))

:rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OT. SÄ typ med 320/320 delar i lÄgt tempo, lÄt oss sÀga 8 sÄ skulle man kunna sno en hel del musik bara i en takt.

Finns det nÄgon regel hur lite man kan likna en annan lÄt, utan bli anklagad för stöld? :rolleyes:

Det finns andra trÄdar om det hÀr. Att man fÄr sno en takt Àr en myt. Man fÄr inte sno nÄgonting. Sen kan det ju tvistas om hur pass likt orginalet det Àr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm. Wienervals har jag spelat en hel del i mina dar. Kan inte minnas att jag sett 6/8 dÀr. Vanligen Àr det ju 3/4 i ett himla tempo sÄ dirigenten slÄr ett slag i takten. Men jag har inte sett allt frÄn min stol bak bland brasset.

Min tanke om skillnaden Àr att 3/4 gÄr pÄ 3 slag i takten (eller 1 om det gÄr undan) och 6/8 pÄ tvÄ slag (med underdelning).

Det hÀr stÀmmer ocksÄ med mitt uppslagsverk om notering, Börje Tyboni Noter. Se sidan 136 dÀr han talar om grupper av taktslag.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry Killar, men nu er ni ute o ror.

Vals, ( Wiener-vals, Engelsk vals, Trad. vals ), er 3/4 takt.

Om man anvander 6/8 takt, sĂ„ har det nĂ„t att gĂžra med hur du vil att lĂ„ten skal vara o hur du vil skriva noterna - om du noterar for ett orkester etc. DÅ blir det som navnt; markering pĂ„ ettan o fyran.

En variant ar att underdela i "Ättondels-trioler" ( varje fjardedel = en Ättondedels triol ). Det ar denna typ av underdelning som t.ex trummslagare som Jeff Porcaro anvandte. Om lÄten dÄ gÄr i 6/8, 6/4 - sÄ lÄter det spm rytmen gÄr i "halv-takt" ( half-time feel ) pga markering pÄ ettan o fyran, t.ex bastrumman pÄ ettan o virveln pÄ fyran. DÄ brukar ocksÄ trumslagarn spela ett bastrummslag ett 16.dels slag framfor virvelslaget.

Om lÄten gÄr i 4/4 takt, o trumslagarn underdelar i Ättondedelstrioler, vil grooven gÄ som lÄten "rosanna" av Toto. ( virveln pÄ tvÄan o fyran )

En variant ar att spela 8.delstriol-underdelat halv-takt feel i 4/4 takt. DÄ blir grooven som lÄten "these chains" av Toto. Jeff spelar dÄ halvtakt-feel med virvel pÄ 3dje slaget i 4/4 dels takt.

Blues-varianter: blues kan spelas i 4/4, 6/8, 12/8 takter. Det hela beror pÄ hur kompositÞren vil notera lÄten sin o hur melodi-stamman ska vara.

Shuffle: ingen regel om att shuffle ska noteras i 6/8 takt. Vad ar shuffle-takt ?

Jo, det spelas pÄ detta satt : Det ar en Ättondedelstriol var det "mittersta" slaget i triolen ar stumt. Den fÞrsta slaget i triolen har blivit punkterat ( altsÄ fÄtt ett lite punkt efter seg ) o det tradje slaget likasÄ. Takten lÄter dÄ typ lÄten "sweet home Chicago". Denna takt kan ocksÄ spelas i halv-takt.

Andra "vals-varianter" ar en takt-typ ( spel-satt) var det andra slaget i takten kommer ett 16.dels for tidigt. DÄ halkar takten lite, men det anvands i klassisk musik o konkuranse-dans. En annan variant ar "hambo" var ettan spelas som "tung" o tvÄan, trean som korta. Engelsk vals spelas mycket sakta.

Hur dirigenten dirigerar beror pÄ hur fort lÄten ska spelas ( om armarna hanger med.. ) Vanligt ar som nÄn namde att dirigenten slÄr pÄ ettorna (eller ettan o fyran i 6/8 takt )

Hoppas ni blev lite klokare 😛

EDIT: det som Desmond namde, om shufflevals 9/8, sÄ tror jag det vil stÄ pÄ noterna du fÄr, ( Þverst pÄ arket ) att 1fjerdedel = en8.dels triol. ( det vil inte stÄ i skrift, men med not-tekn)

Sweet Home.... vil stÄ 1 fjerdedel = punkterad 8.delstriol eller sÄkallad shuffle-beat

typ Rosanna... vil stÄ triol-shuffle.

Om ni ska spela i half-time feel, sÄ stÄr det t.ex. 4/4 halftimeshuffle w/ triplets

Redigerat av tamadrummer
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det ar jo det som ar poenget med att skriva Þverst pÄ not-arket, att lÄten ska spelas pÄ ett visst satt. ( t.ex. 1 fjerdedel = punkterad 8.delstriol ) DÄ skriver kompositÞren o-punkterade noter, medan musikerna tanker o spelar enligt anvisningarna Þverst pÄ arket. Det ar den samma anvisning som anvandes for storbandsswing, medan alla noterna ar skrivna i "raka Ättondedelar".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack Bassman  😛

En annan grej ; om man noterar i 6/8 takt, sÄ mÄste varje takt ha 6 slag. Hur ser not-pappren ut for Desmond nar han spelar "4/4 dels shuffle" ( med det han kallar for drivande "rockbeat") medan noterna ar skrivna i 6/8 ?

Jag spelar inte 4/4 shuffle, jag spelar bara 6/8 shuffle. Det blir intressant nÀr du ska mata in dina instruktioner om punkterade Ättondelstrioler överst pÄ notbladet till en sequenser eller mjukvara för trummor.

En kÀlla till missförstÄnd kan vara att jag anvÀnder shuffle som samlingsnamn för alla 6/8 takter dvs dÀr du har 3 Ättondelar per taktslag medan Tamasnubben verkar ta det mer bokstavligt med tyst mittÄtta etc...

Jag Àr inte intresserad av att gÄ i polemik mot renlÀriga Toto-fanatiker, hjÀlpte inte min info ursprungspostaren sÄ "no big deal" jag försökte iaf.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

:-D

Underbart!!!

Jag hÄller med alla hÀr...

Det verkar som om vi mÄste lÀra oss att tÀnka om lite nÀr vi ska "programmera" vÄra trummor i musikprogram. Visst mÄste vi sÀtta rytmen till 6/8 om man ska kunna göra en "shuffle-takt" i en sequenser...? :-)

Att skriva vanliga noter Àr ju nÄt helt annat.

SÀg att alla 2 Ättondelar ska spelas med triolkÀnsla sÄ Àr ju biffen klar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det verkar som om vi mÄste lÀra oss att tÀnka om lite nÀr vi ska "programmera" vÄra trummor i musikprogram. Visst mÄste vi sÀtta rytmen till 6/8 om man ska kunna göra en "shuffle-takt" i en sequenser...? :-)

Absolut inte!

Som tamadrummer sĂ€ger, shuffle Ă€r triolbaserat. SĂ„ dĂ„ knackar du helt enkelt trioler i ditt musikprogram. HĂ€r fĂ„r du en MIDI-fil av mig som du kan kika pĂ„ och lĂ€ra av 😳

shuffle.mid

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det blir intressant nÀr du ska mata in dina instruktioner om punkterade Ättondelstrioler överst pÄ notbladet till en sequenser eller mjukvara för trummor.
PĂ„ ett papper kan vi förenkla och trummisar Ă€r, tĂ€nka sig, smarta nog att tĂ€nka om. 😳

I sequencern skriver man ut Ă„ttondelstrioler. Det blir intressant nĂ€r du hittar den funktionen i ditt program. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...