Jump to content
Annons

vilket timpris ska man ta?

Recommended Posts

Master-L (oregistrerad)
Postat

tja jag undrar hur mycket man ska ta i timmen vid produktion av musik till reklamfilm.och Àven mixning /ljudlÀggning för reklam o vinjett. jag vill liksom lÀgga mig pÄ en nivÄ som Àr "seriös" och vill alltsÄ inte vara för billig. Àr det nÄn som vet vad man ska ta?( har företag )

Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

stÄr du för studion sjÀlv ?

stÄr du för musiker sjÀlv ?

hur mkt liknande jobb har du gjort innan ?

I genomsnitt fÄr man som halvkÀnd eller okÀnd producent 20-35000kr per lÄt nÀr man producerar ett album, och dÄ bara för studiokostnader m.m.

SÀg att du kan ta 4-6000kr per jingel om du aldrig jobbat med det förr.

Dela upp det för egen koll pÄ timmar, sÀg 300kr i timmen, dÄ kan du sitta i ca 20 timmar med en jingel utan att vara underbetald. 20 timmar Àr rÀtt lite men har man flyt och hittar soundet m.m sÄ kan man fÄ ut rÀtt bra pÄ''t !

Lycka till i vilket fall !

Master-L (oregistrerad)
Postat

jag har hÄllt pÄ ett bra tag. sedan 95 ungefÀr ,men det Àr nu det börjar rulla pÄ. har precis fixat företag. och Àr dÀrför vill veta vart man ska lÀgga sig prismÀssigt. det blir ju mer seriöst med företag och dÀrmed andra priser? tidigare har jag kört 200/timmen men dÄ utan företag. sÄ vad Àr rimligt med moms osv?

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

TÀnk alltid dubbelt sÄ mkt som du vill ha i handen..

Vill du ha 200kr i handen per timme sÄ ska du ta 400kr plus moms i timmen.

400kr + moms blir ju 500kr

SĂ„ 500kr

Först har du ju momsen som ska bort 25% (400kr kvar)

För först har du arbetsgivarargifter 35% (260kr kvar)

Sen har du vanlig skatt pÄ ca 33% (175kr kvar)

ser nu att det blev lite mindre .. men tÀnk 450kr plus moms för typ 200 spÀnn i handen.

SÄ tÀnk det dubbla bara ... VÀlkommen till sköna sverige dÀr man inte fÄr tjÀna pengar!

Master-L (oregistrerad)
Postat

mÄste jag betala atrbetsgivaravgift om det bara Àr jag som arbetar inom företaget?

Postat

Detta rÄd kanske lÄter löjligt men försök och "kÀnn efter" vad du kan ta i betalt! Mina kompisar som Àr egna företagare (inte hantverkare ;!) tar

helt olika timpris beroende pÄ om jobbet Àr roligt och/eller vem kunden Àr! AlltifrÄn mindre Àn hÀlften av det normala till mer Àn det dubbla!

PS Det dĂ€r med höga skatter har en "positiv" baksida för ifall staten Ă€r kunden kan det tas minst det dubbla i betalt 😳!

(K9 - pre cis, nÀr man de lar upp det blir det ofta st be tyd ligt mer lÀtt över skÄ dligt!)

Postat

Musik till TV och Reklam Àr i stort sett alltid

Fast pris / anbudbsereat.

Är du okĂ€nd och vill in i branchen kanske 5 000 Ă€r rimligt beroende pĂ„ hur mycket dom vill ha gjort.

Oftast blir det mer jobb Àn man tÀnkt sig dÄ lÄten skall oftast skickas i ett flertal varianter.

Korta , LÄnga , Trummor , Med effekter och utan osv.

Sedan beror det pÄ kunden och vilket projekt musiken Àr tÀnkt till.

Vi tar mellan 15 000 och 50 000 kr beroende pÄ berÀknad arbetstid och mÀngd.

Postat
mÄste jag betala atrbetsgivaravgift om det bara Àr jag som arbetar inom företaget?

Moms , Arbetsgivaravgift , Sociala avgifter , FörsÀkring , Moms Ifall det bara Àr du.

Har du anstÀllda mÄste du Àven betala SjukförsÀkring , semesterersÀttning , samt beroende pÄ branch Àven fackliga avgifter.

Postat

Har du en enskild firma (med bara dig sjÀlv och inga anstÀllda) sÄ betalar du egenavgifter och skatt, precis som ChrisSnyder skrev. Det som Àr bra dock Àr att det som som du köper till företaget (dator, skivor, program, pluggar etc etc etc) behöver du inte köpa för dina privata pengar utan pÄ företaget. Det betyder att om du vill köpa en grej för 1000 spÀnn ink moms sÄ skulle du i vanliga fall behöva ta ut ungefÀr det dubbla ur företaget för att tÀcka alla avgifter och skatter. Köper du med företagets pengar behöver du inte göra sÄ och fÄr Àven kvitta momsen mot det som du har fÄtt in av kundernas fakturor. Kolla med skatteverket sÄ fÄr du all info...

Postat

Jag brukar ta betalt i skumpa. En liter i timmen ungefÀr, lite upp och ner beroende pÄ hur bra kompis man Àr med de man jobbar Ät.

Postat

Har du en enskild firma (med bara dig sjÀlv och inga anstÀllda) sÄ betalar du egenavgifter och skatt, precis som ChrisSnyder skrev. Det som Àr bra dock Àr att det som som du köper till företaget (dator, skivor, program, pluggar etc etc etc) behöver du inte köpa för dina privata pengar utan pÄ företaget. Det betyder att om du vill köpa en grej för 1000 spÀnn ink moms sÄ skulle du i vanliga fall behöva ta ut ungefÀr det dubbla ur företaget för att tÀcka alla avgifter och skatter. Köper du med företagets pengar behöver du inte göra sÄ och fÄr Àven kvitta momsen mot det som du har fÄtt in av kundernas fakturor. Kolla med skatteverket sÄ fÄr du all info...

Kortare sagt: Köp en lÀsk genom företaget o dra av 25%...

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

& hur rÀknar du ut det?

Postat (redigerat)

inte bara det, du fÄr skriva av dina investeringar, dvs dra av summan frÄn din vinst och betala mindre skatt...

Redigerat av teddawid
Master-L (oregistrerad)
Postat

ok tack alla för svaren! o hÀr en till: om jag har gjort ett jobb till en kund och vill skicka en faktura.. hur gÄr man tillvÀga dÄ? hur gör jag en faktura? vad ska den innehÄlla osv?

Postat

Ja, du lÀr ha f-skattesedel och vara momsberÀttigad (heter det vÀl?), men all info kan du fÄ hjÀlp med frÄn skatteverket som kan ge dig all info och har suverÀna broschyrer om skatt och moms och sÄnt.

Postat (redigerat)

Jag anvÀnder mig av ett företag som sköter hela fakturering- och bokföringsbiten Ät mig. Detta tycker jag Àr bekvÀmt dÄ jag slipper mycket pappersarbete och dÀrför kan Àgna mer tid Ät musiken.

Vill du skapa en faktura sjÀlv tror jag skattemyndigheten har lagt ut ett exempel nÄgonstans hur det bör se ut.

BolagsBolaget Àr ett företag som kan sköta faktureringen Ät dig utan att du sjÀlv innehar f-skattesedel.

Edit: Som företagare betalar man inte arbetsgivaravgift sÄvida man inte anstÀller nÄgon. Det man betalar dÀremot Àr sociala avgifter.

Redigerat av Giannis
Postat
Jag brukar ta betalt i skumpa. En liter i timmen ungefÀr, lite upp och ner beroende pÄ hur bra kompis man Àr med de man jobbar Ät.

😳😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.