Jump to content
Annons

vilket timpris ska man ta?


Master-L (oregistrerad)

Recommended Posts

Master-L (oregistrerad)

tja jag undrar hur mycket man ska ta i timmen vid produktion av musik till reklamfilm.och även mixning /ljudläggning för reklam o vinjett. jag vill liksom lägga mig på en nivå som är "seriös" och vill alltså inte vara för billig. är det nån som vet vad man ska ta?( har företag )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)

står du för studion själv ?

står du för musiker själv ?

hur mkt liknande jobb har du gjort innan ?

I genomsnitt får man som halvkänd eller okänd producent 20-35000kr per låt när man producerar ett album, och då bara för studiokostnader m.m.

Säg att du kan ta 4-6000kr per jingel om du aldrig jobbat med det förr.

Dela upp det för egen koll på timmar, säg 300kr i timmen, då kan du sitta i ca 20 timmar med en jingel utan att vara underbetald. 20 timmar är rätt lite men har man flyt och hittar soundet m.m så kan man få ut rätt bra på''t !

Lycka till i vilket fall !

Link to comment
Dela på andra sajter

Master-L (oregistrerad)

jag har hållt på ett bra tag. sedan 95 ungefär ,men det är nu det börjar rulla på. har precis fixat företag. och är därför vill veta vart man ska lägga sig prismässigt. det blir ju mer seriöst med företag och därmed andra priser? tidigare har jag kört 200/timmen men då utan företag. så vad är rimligt med moms osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Tänk alltid dubbelt så mkt som du vill ha i handen..

Vill du ha 200kr i handen per timme så ska du ta 400kr plus moms i timmen.

400kr + moms blir ju 500kr

Så 500kr

Först har du ju momsen som ska bort 25% (400kr kvar)

För först har du arbetsgivarargifter 35% (260kr kvar)

Sen har du vanlig skatt på ca 33% (175kr kvar)

ser nu att det blev lite mindre .. men tänk 450kr plus moms för typ 200 spänn i handen.

Så tänk det dubbla bara ... Välkommen till sköna sverige där man inte får tjäna pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta råd kanske låter löjligt men försök och "känn efter" vad du kan ta i betalt! Mina kompisar som är egna företagare (inte hantverkare ;!) tar

helt olika timpris beroende på om jobbet är roligt och/eller vem kunden är! Alltifrån mindre än hälften av det normala till mer än det dubbla!

PS Det där med höga skatter har en "positiv" baksida för ifall staten är kunden kan det tas minst det dubbla i betalt 😳!

(K9 - pre cis, när man de lar upp det blir det ofta st be tyd ligt mer lätt över skå dligt!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik till TV och Reklam är i stort sett alltid

Fast pris / anbudbsereat.

Är du okänd och vill in i branchen kanske 5 000 är rimligt beroende på hur mycket dom vill ha gjort.

Oftast blir det mer jobb än man tänkt sig då låten skall oftast skickas i ett flertal varianter.

Korta , Långa , Trummor , Med effekter och utan osv.

Sedan beror det på kunden och vilket projekt musiken är tänkt till.

Vi tar mellan 15 000 och 50 000 kr beroende på beräknad arbetstid och mängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

måste jag betala atrbetsgivaravgift om det bara är jag som arbetar inom företaget?

Moms , Arbetsgivaravgift , Sociala avgifter , Försäkring , Moms Ifall det bara är du.

Har du anställda måste du även betala Sjukförsäkring , semesterersättning , samt beroende på branch även fackliga avgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

måste jag betala atrbetsgivaravgift om det bara är jag som arbetar inom företaget?

Har du en enskild firma (med bara dig själv och inga anställda) så betalar du egenavgifter och skatt, precis som ChrisSnyder skrev. Det som är bra dock är att det som som du köper till företaget (dator, skivor, program, pluggar etc etc etc) behöver du inte köpa för dina privata pengar utan på företaget. Det betyder att om du vill köpa en grej för 1000 spänn ink moms så skulle du i vanliga fall behöva ta ut ungefär det dubbla ur företaget för att täcka alla avgifter och skatter. Köper du med företagets pengar behöver du inte göra så och får även kvitta momsen mot det som du har fått in av kundernas fakturor. Kolla med skatteverket så får du all info...

Link to comment
Dela på andra sajter

måste jag betala atrbetsgivaravgift om det bara är jag som arbetar inom företaget?

Har du en enskild firma (med bara dig själv och inga anställda) så betalar du egenavgifter och skatt, precis som ChrisSnyder skrev. Det som är bra dock är att det som som du köper till företaget (dator, skivor, program, pluggar etc etc etc) behöver du inte köpa för dina privata pengar utan på företaget. Det betyder att om du vill köpa en grej för 1000 spänn ink moms så skulle du i vanliga fall behöva ta ut ungefär det dubbla ur företaget för att täcka alla avgifter och skatter. Köper du med företagets pengar behöver du inte göra så och får även kvitta momsen mot det som du har fått in av kundernas fakturor. Kolla med skatteverket så får du all info...

Kortare sagt: Köp en läsk genom företaget o dra av 25%...

Link to comment
Dela på andra sajter

måste jag betala atrbetsgivaravgift om det bara är jag som arbetar inom företaget?

Har du en enskild firma (med bara dig själv och inga anställda) så betalar du egenavgifter och skatt, precis som ChrisSnyder skrev. Det som är bra dock är att det som som du köper till företaget (dator, skivor, program, pluggar etc etc etc) behöver du inte köpa för dina privata pengar utan på företaget. Det betyder att om du vill köpa en grej för 1000 spänn ink moms så skulle du i vanliga fall behöva ta ut ungefär det dubbla ur företaget för att täcka alla avgifter och skatter. Köper du med företagets pengar behöver du inte göra så och får även kvitta momsen mot det som du har fått in av kundernas fakturor. Kolla med skatteverket så får du all info...

Kortare sagt: Köp en läsk genom företaget o dra av 25%...

inte bara det, du får skriva av dina investeringar, dvs dra av summan från din vinst och betala mindre skatt...

Redigerat av teddawid
Link to comment
Dela på andra sajter

Master-L (oregistrerad)

ok tack alla för svaren! o här en till: om jag har gjort ett jobb till en kund och vill skicka en faktura.. hur går man tillväga då? hur gör jag en faktura? vad ska den innehålla osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av ett företag som sköter hela fakturering- och bokföringsbiten åt mig. Detta tycker jag är bekvämt då jag slipper mycket pappersarbete och därför kan ägna mer tid åt musiken.

Vill du skapa en faktura själv tror jag skattemyndigheten har lagt ut ett exempel någonstans hur det bör se ut.

BolagsBolaget är ett företag som kan sköta faktureringen åt dig utan att du själv innehar f-skattesedel.

Edit: Som företagare betalar man inte arbetsgivaravgift såvida man inte anställer någon. Det man betalar däremot är sociala avgifter.

Redigerat av Giannis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...