Jump to content
Annons

Ännu en "vad ska jag köpa"-tråd


johlin

Recommended Posts

Nix, jag har en POD 2...

Du har väl laddat ner Line6 Edit?

Då är det enkelt att ladda in preseten via datorn, fast då måste du ju ha MIDI kom jag på nu...

Har du kikat igenom ljudkortets inställningar så att alla nivåer och sånt ligger rätt? Det låter ju som att du har ruskigt låg insignal och när du då höjer disten på poden så lyckas den ändå ge nån sorts signal in. Om du hade normal nivå kanske det skulle slå över så in i hvete, och du skulle spräcka dina högtalare med det du kör in nu?

Här får du en screenshot från Line6Edit på den här preseten, tänk på att välja stärkare och högtalare först, och sedan ändra allat annat, eftersom stärkare och kabinett har default-instälningar på EQ och sånt...

preset.jpg

Jaha, du hann ändra lite medan jag skrev mitt.

Tonkontrollen på gitarren ligger på max diskant, micken är EMG 81, det är klart den ger ju lite dist i sig också.

POD1? Den ska väl inte skilja sig så mycket ljudmässigt i alla fall, det borde gå att skruva till nåt bra?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nix, jag har en POD 2...

Du har väl laddat ner Line6 Edit?

Då är det enkelt att ladda in preseten via datorn, fast då måste du ju ha MIDI kom jag på nu...

Har du kikat igenom ljudkortets inställningar så att alla nivåer och sånt ligger rätt? Det låter ju som att du har ruskigt låg insignal och när du då höjer disten på poden så lyckas den ändå ge nån sorts signal in. Om du hade normal nivå kanske det skulle slå över så in i hvete, och du skulle spräcka dina högtalare med det du kör in nu?

Här får du en screenshot från Line6Edit på den här preseten, tänk på att välja stärkare och högtalare först, och sedan ändra allat annat, eftersom stärkare och kabinett har default-instälningar på EQ och sånt...

preset.jpg

Jaha, du hann ändra lite medan jag skrev mitt.

Tonkontrollen på gitarren ligger på max diskant, micken är EMG 81, det är klart den ger ju lite dist i sig också.

POD1? Den ska väl inte skilja sig så mycket ljudmässigt i alla fall, det borde gå att skruva till nåt bra?

Tack tack.

Angående insignal så har jag maxvolym (och max "boost") i mixern till ljudkortet, på line in. Utöver det så har jag 12+12 i gain mellan line in och asio-inputen, så det är gainat många gånger.

Har en annan asio-in, som är ogainad, den beter sig likadant.

Ska prova ditt preset också. Du har ingen stor efterbehandlingen på ljudexemplet eller? Bara lite eq och så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade lite nu. Det blir rätt bra ljud, förutom att det är sådär instängt.

Spelar jag in via min ipod dock, så blir det öppet och fint. Så ljudkortet är nog en av bovarna. Ska försöka låna ett externt och prova, för att se att det verkligen är så.

Har bara usb1, klarar sig ett externt ljudkort på det, om man kör med extern strömförsörjning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kanske du kör med AIR Mode på Amp, om du har en sådan omkopplare på din POD1??

AIR ska vara på Direct om du kör in i datorn. Det innebär att den simulerar kabinett och stärkare. Har du på Amp så skcikar den bara ut dist, effekter, EQ eftersom den förutsätter att din förstärkare då ska färga ljudet med sitt kabinett+stärkare...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Men kanske du kör med AIR Mode på Amp, om du har en sådan omkopplare på din POD1??

AIR ska vara på Direct om du kör in i datorn. Det innebär att den simulerar kabinett och stärkare. Har du på Amp så skcikar den bara ut dist, effekter, EQ eftersom den förutsätter att din förstärkare då ska färga ljudet med sitt kabinett+stärkare...

Den är på direct :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det inte med ljudkortet att göra så vete fan vad det skulle kunna vara? Då har jag inga uppslag kvar... :rolleyes:

Men då är det väl bara gamla regeln skit in skit ut. Att mina billiga grejer helt enkelt inte räcker. Om jag bara byter t.ex pickup, blir det mycket bättre då?

Frågade på ett gitarrforum, där sa dom att det blir stor skillnad med tanke på att dom som är på nu är väldigt dåliga, några andra sa att nya pickups är överskattade och inte gör så stor nytta.

Får jag tag på jam ska jag nog låna hem en och prova. Men dom verkar inte bry sig om att få kontakt med kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för gura/mickar då?

Fick du inte hyfsat ljud när du kör med enbart förstärkaren? Har du någorlunda ljud med den så borde det inte göra så stor skillnad som det verkar vara nu... Dessutom blev det ju bra när du spelade in med Ipoden?

Visst kan väl gitarr/mickar göra en hel del för ljudet, det är klart det är skillnad på en Gibson LP och en Hobbex-gura för 499:-. Men eftersom du säger att det låter instängt just när du kör i datorn vete fan alltså...? Du hade bra ljudgrejer ut från datorn också, sa du?

Nä, jag garanterar att det är nån inställning i ljudkortet, kanske nån effekt är ibockad eller nåt, ja jag kan inte Soundblaster som sagt. Hittar du inget i inställningarna, testa byta ljudkortet om du får tag på nåt du kan testa med. Men se till att det är nåt kort som är byggd för musikinspelning. Juli@, audiophile eller liknande...

Men gå inte och köp nåt för fan! Då blir jag skyldig om det inte funkar ändå... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för gura/mickar då?

Fick du inte hyfsat ljud när du kör med enbart förstärkaren? Har du någorlunda ljud med den så borde det inte göra så stor skillnad som det verkar vara nu... Dessutom blev det ju bra när du spelade in med Ipoden?

Visst kan väl gitarr/mickar göra en hel del för ljudet, det är klart det är skillnad på en Gibson LP och en Hobbex-gura för 499:-. Men eftersom du säger att det låter instängt just när du kör i datorn vete fan alltså...? Du hade bra ljudgrejer ut från datorn också, sa du?

Nä, jag garanterar att det är nån inställning i ljudkortet, kanske nån effekt är ibockad eller nåt, ja jag kan inte Soundblaster som sagt. Hittar du inget i inställningarna, testa byta ljudkortet om du får tag på nåt du kan testa med. Men se till att det är nåt kort som är byggd för musikinspelning. Juli@, audiophile eller liknande...

Men gå inte och köp nåt för fan! Då blir jag skyldig om det inte funkar ändå... 😮

Guran nu är en epiphone special II. Deras billigaste modell vad jag vet. Köpte den för 1 och ett halvt år sen, min första elplanka. Då köpte jag bara den för att det var stort märke och rätt okej pris.

Mickarna på den är nog skitkassa i jämförelse. Himla brummiga, och låter ju rätt kasst som ni hör.

Funderar nog på att prova en från jam, en seymour duncan.

Det låter rätt bra i förstärkaren, och helt okej in i poden, ska lägga upp en gammal inspelning snart.

Den hade lite mycket dist, men ni hör grundljudet.

Inställning i ljudkortet är det inte, har provat ändra massor. Det är inte deras officiella drivrutiner, utan kx-drivisar, som är specialgjorda för musikskapning.

Dom är faktiskt skitbra, rätt avancerade, men dom har ju inget vidare ljudkort att "bestämma" över.

Ska låna ett ljudkort innan jag köper iaf. Kollar om jag kan låna ett av en snäll musikaffär. Låter det bra, köper jag nog. Om det är i prisklassen runt tusingen.

Högtalare ut har jag rätt bra också, ett altec lansing surround blabla, inget att mixa i egentligen, men dom låter långt ifrån burkigt. THX-certifierade är dom också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla passiva mickar brummar när du sitter framför datorn, det slipper du inte ens med Seymour Duncan. Aktiva mickar är däremot tysta...

Någon här kan säkert svara på om verkligen ljudkortet i sig kan göra ljudet så pass mycket sämre om det funkar som det ska? Får man t.ex. avsevärt bättre ljud med ett billigt Audiophile jämfört med SB Live när man spelar gura in i datorn??

Edit: Men vänta nu... Surroundsystem säger du? Kan det vara så att du kör surround i ljudkortet och därför får skumma effekter när du kör in en mono-gura? Någon?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla passiva mickar brummar när du sitter framför datorn, det slipper du inte ens med Seymour Duncan. Aktiva mickar är däremot tysta...

Någon här kan säkert svara på om verkligen ljudkortet i sig kan göra ljudet så pass mycket sämre om det funkar som det ska? Får man t.ex. avsevärt bättre ljud med ett billigt Audiophile jämfört med SB Live när man spelar gura in i datorn??

Edit: Men vänta nu... Surroundsystem säger du? Kan det vara så att du kör surround i ljudkortet och därför får skumma effekter när du kör in en mono-gura? Någon?

Brummet hör jag inte bara vid datorn, utan var jag än spelar. Lampor och dator avstängda. Samma sak.

Longshot det är det surroundkort. Kanske någon vet om det kan stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du hade det bästa ljudkortet på marknaden så hade det låtit laijnat om lajnad stärkare. Det låter vad det är: laijnad stärkare.

Du säger att det låter bra när du lainar stärkaren in i din ipod. Låter jättekonstigt. Det är inte så att du har annan lysning. Typ hörlurar från ipoden och högtalre fårn datorn. Det låter mer troligt att det är det som låter annorlunda.

Vore kul att höra annars om det är så stor skillnad.

Kan du inte spela in samma riff två gånger på rad en in i ipoden och en in i datorn så jag får höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du hade det bästa ljudkortet på marknaden så hade det låtit laijnat om lajnad stärkare. Det låter vad det är: laijnad stärkare.

Du säger att det låter bra när du lainar stärkaren in i din ipod. Låter jättekonstigt. Det är inte så att du har annan lysning. Typ hörlurar från ipoden och högtalre fårn datorn. Det låter mer troligt att det är det som låter annorlunda.

Vore kul att höra annars om det är så stor skillnad.

Kan du inte spela in samma riff två gånger på rad en in i ipoden och en in i datorn så jag får höra.

Jag har samma lyssning för båda inspelningarna. Kopplar in ipoden i datorn och lyssnar därifrån.

Riff ska ni självklart få. Tar samma låt som förut.

Vänta en kvart.

*edit*

Spelat in båda nu. Ska lägga upp.

Men av någon anledning lät det nästan lika bra i datorn nu. Vet inte vad jag gjorde, men ja.

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Guran nu är en epiphone special II.

Har en sådan själv här bland prylarna...och den är ok. Jag får till ett sjysst ljud med den och en Zoom 505a från Hobbex 🙂 och kör rakt in i ljudkortet...håller nästan med ztevie om det där med inställning på ljudkortet... 🙁

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Så. Filerna upplagda. På grund av skillnader i hårdvaran eller nåt, så är den från ipoden mono, och 44100 medan den från ljudkortet är stereo och 48000.

Aja, det ger nog iaf en bild om skillnaderna.

Notera att den från ljudkortet är skitbrusig, medan den från ipoden inte brusar så mycket alls.

Här är dom.

Märkte nu att det inte heller skiljde så mycket mellan dom. Kan vara för att jag nu spelade in i audacity och inte cubase. Vore skumt, men kanske.

Grahn: tror inte det 🙁. Men det är ju samtidigt kul att kunna spela in och ha gjort en låt som iaf går att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

...så är den från ipoden mono, och 44100 medan den från ljudkortet är stereo och 48000....

Que???...

Ljudet från ipoden är i mono och har "samplingsfrekvensen" 44100hz.

Ljudet från ljudkortet är i stereo och har samplingfrekvensen 48000hz.

Förlåt om jag var otydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade i alla fall mic + line in nu.

Ljud finns här > här.

Lät line-signalen ta hand om botten, och den högsta diskanten där micken bara producerade brus.

Detta var också den billigaste möjliga micken man kan ha, följde med datorn, och utan någon preamp, men ger ändå en bild av hur det skulle låta om jag mickade upp.

Känns ganska frestande nu att låna en sm57a, preamp och kanske ljudkort och prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt skulle jag rekommendera en Vox Tonelab, men eftersom du verkar behöva ett nytt ljudkort ändå så är ju en PodXT ett vettigt alternativ, då du kan plugga in den via USB.

Jag tycker det är riktigt svårt att få ett bra ljud ur Pod1. Men vissa tycks älska den (framförallt neometal-kids). Jag är personligen inte så förtjust i PodXT men jag tycker den är bra mycket bättre än Pod1.

Hur som helst, skaffar du en PodXT och kopplar den via usb så är det bara tre saker som kan göra att ljudet blir kasst, dina inställningar i poden, din gitarr, eller kabeln mellan gitarren och poden. Och det verkar inte vara något större fel på din gitarr (mer än att den är ostämd 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt skulle jag rekommendera en Vox Tonelab, men eftersom du verkar behöva ett nytt ljudkort ändå så är ju en PodXT ett vettigt alternativ, då du kan plugga in den via USB.

Jag tycker det är riktigt svårt att få ett bra ljud ur Pod1. Men vissa tycks älska den (framförallt neometal-kids). Jag är personligen inte så förtjust i PodXT men jag tycker den är bra mycket bättre än Pod1.

Hur som helst, skaffar du en PodXT och kopplar den via usb så är det bara tre saker som kan göra att ljudet blir kasst, dina inställningar i poden, din gitarr, eller kabeln mellan gitarren och poden. Och det verkar inte vara något större fel på din gitarr (mer än att den är ostämd 😉 )

Okej.

PodXT, ny, ligger utanför min budget. En begagnad skulle nog gå. Men då vill jag gärna prova den först. Ska se om det går att lösa.

Kablarna ska vara okej, inga super-kablar för 300kr metern, men inga jättedåliga heller.

Guran är det nog igentligen lite fel på, inte världens bästa mickar, men den ska nog iaf vara bättre än var jag får nu.

Att den är ostämd också, det vet jag. Hade gäster här idag som var glada åt att spela överdrivet hårt med sina händer. Har inte tänkt på att stämma den efter det.

Tonelab är nog tyvärr inte helt rätt. Verkar som att det man får ut av den är ett vintage-sound. Det vill jag också ha emellanåt, men det jag vill ha mest är tungt modernt sound, och det är ju vox inte direkt kända för.

Känns dock både överkomligare och kanske bättre att micka upp. Känns som att det ger ett mer personligt sound, än om jag skaffar en podxt och får samma sound som alla andra.

Men rätta mig gärna om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nu jag får säga vad var det jag sa 😄

Som du tydligt hör låter det laijnad stärkare om laijnad stärkare vad du än spelar in det på.

Men hade inte du en pod? Du måste ju kunna få bra mycket bättre ljud ur den än du får från laijnade stärkaren.

Kan man stänga av förstärkaren i podden och bara använda sig av cabinettet? Då skulle du ju kunna laijna stärkaren in i podden. Om det är så att du gillar din stärkare.

Annars kanske du kunde pröva med en redboxpro mellan stärklainen och ljudkortet. Inget jag testat självdock. Men hör med någon som testat. Kanske det går att få låna en i en musikaffär och pröva. Det skulle ju bli billigt iallafall

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nu jag får säga vad var det jag sa 😄

Som du tydligt hör låter det laijnad stärkare om laijnad stärkare vad du än spelar in det på.

Men hade inte du en pod? Du måste ju kunna få bra mycket bättre ljud ur den än du får från laijnade stärkaren.

Kan man stänga av förstärkaren i podden och bara använda sig av cabinettet? Då skulle du ju kunna laijna stärkaren in i podden. Om det är så att du gillar din stärkare.

Annars kanske du kunde pröva med en redboxpro mellan stärklainen och ljudkortet. Inget jag testat självdock. Men hör med någon som testat. Kanske det går att få låna en i en musikaffär och pröva. Det skulle ju bli billigt iallafall

Var nog det du sa ja 😄.

Poden har jag försökt ett par gånger. Ska göra ett nytt försök idag då.

Men det blir som jag sa grått och tråkigt, lite instängt.

På poden kan man inte stänga av stärkardelen, men det går ju alltid att ha låg involym.

Men det är inte så att jag föredrar min stärkare överdrivet mycket, men det är ju den som jag får bäst ljud ut just nu.

Redbox funkar tyvärr inte på min nuvarande stärkare, den saknar högtalarutgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

PodXT, ny, ligger utanför min budget. En begagnad skulle nog gå. Men då vill jag gärna prova den först. Ska se om det går att lösa.

Kablarna ska vara okej, inga super-kablar för 300kr metern, men inga jättedåliga heller.

Guran är det nog igentligen lite fel på, inte världens bästa mickar, men den ska nog iaf vara bättre än var jag får nu.

Att den är ostämd också, det vet jag. Hade gäster här idag som var glada åt att spela överdrivet hårt med sina händer. Har inte tänkt på att stämma den efter det.

Tonelab är nog tyvärr inte helt rätt. Verkar som att det man får ut av den är ett vintage-sound. Det vill jag också ha emellanåt, men det jag vill ha mest är tungt modernt sound, och det är ju vox inte direkt kända för.

Känns dock både överkomligare och kanske bättre att micka upp. Känns som att det ger ett mer personligt sound, än om jag skaffar en podxt och får samma sound som alla andra.

Men rätta mig gärna om jag har fel.

Jo, jag tänkte ju givetvis att du skulle köpa den begagnad. Det är ju inte direkt någon bristvara på den marknaden 😄

Du borde ju kunna få ganska bra ljud med din nuvarande Pod, men XT är ju ett bra kliv uppåt och du får en större bredd på ljud med den.

Ang. Tonelab och vintage. Det stämmer att vintageljuden är det som den gör bäst, men det hindrar den inte från att klara andra uppgifter heller. Jag skulle inte kalla soundet i denhär låten för vintage precis, och det är Tonelab all the way.

Men det stämmer att PodXT har större urval av kalla "moderna" metaldistljud.

Att micka upp är definitivt ett bra alternativ. Men du sa ju tidigare att det inte var någon bra lösning pga barnen? Det är ju lite jobbigt om du bara kan spela in på vissa tider pga hänsyn till andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

PodXT, ny, ligger utanför min budget. En begagnad skulle nog gå. Men då vill jag gärna prova den först. Ska se om det går att lösa.

Kablarna ska vara okej, inga super-kablar för 300kr metern, men inga jättedåliga heller.

Guran är det nog igentligen lite fel på, inte världens bästa mickar, men den ska nog iaf vara bättre än var jag får nu.

Att den är ostämd också, det vet jag. Hade gäster här idag som var glada åt att spela överdrivet hårt med sina händer. Har inte tänkt på att stämma den efter det.

Tonelab är nog tyvärr inte helt rätt. Verkar som att det man får ut av den är ett vintage-sound. Det vill jag också ha emellanåt, men det jag vill ha mest är tungt modernt sound, och det är ju vox inte direkt kända för.

Känns dock både överkomligare och kanske bättre att micka upp. Känns som att det ger ett mer personligt sound, än om jag skaffar en podxt och får samma sound som alla andra.

Men rätta mig gärna om jag har fel.

Jo, jag tänkte ju givetvis att du skulle köpa den begagnad. Det är ju inte direkt någon bristvara på den marknaden 😄

Du borde ju kunna få ganska bra ljud med din nuvarande Pod, men XT är ju ett bra kliv uppåt och du får en större bredd på ljud med den.

Ang. Tonelab och vintage. Det stämmer att vintageljuden är det som den gör bäst, men det hindrar den inte från att klara andra uppgifter heller. Jag skulle inte kalla soundet i denhär låten för vintage precis, och det är Tonelab all the way.

Men det stämmer att PodXT har större urval av kalla "moderna" metaldistljud.

Att micka upp är definitivt ett bra alternativ. Men du sa ju tidigare att det inte var någon bra lösning pga barnen? Det är ju lite jobbigt om du bara kan spela in på vissa tider pga hänsyn till andra.

Uppmickning är inte helt bäst alternativ med tanke på systrarna. Men om jag bara bestämmer mig för att spela in någon bra tid på dygnet, och sen leka med det inspelade på kvällarna, så är det lungt. Skulle jag spela in nåt riff på kvällen sen, så är det nog lungt. Hon brukar inte komma och klaga förän efter några minuter. 😄

Men det är ju överlägset när det gäller resultatet.

Ska iofs jobba nån vecka nu på jullovet. Det blir ju 2000 extra eller nåt sånt, så jag kan nog säkert få ihop till en beggad podxt, och ändå ha över, men jag ska nog iaf prova den först.

*edit*

Ljudet från poden > http://morfin.mine.nu/hosting/johlin/Ljud/gura%20pod.mp3

Låter som ni hör, helt okej, men instängt. Är det ljudkortet som spökar nu eller? Har max på gain och sånt på ljudkortet.

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...