ThomasJ Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 För ca en månad sedan sade det stopp . Har en lite äldre burk av modell hemmabygge. Med en väldigt ny Samsung HD i. Jag skulle öppna en bild jag fått i ett mail, då sade det blipp o allt vart svart som natten(katten?). Nu hittar inte datorn hdn längre. I BIOS ser jag den, men när jag skall försöka instalera ett nytt XP på den så står det att det inte fins någon HD.. blurp o blä, vill ju ha den för det var min studio burk:s någon som vet som kan vara galet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 Beklagar sorgen 😉 Hade du backup? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasJ Posted December 13, 2005 Author Share Posted December 13, 2005 tackar för visat medlidande... och som svar på frågan så bor det allt för mkt sågspån i mitt mallanregister så nej ingen backup:s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majken Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 (edited) Köp nåt program i stil med Norton Utilities och sätt disken i en annan dator. Med lite tur kan du återställa filer från hårddisken om det bara filsystemet som rasat på den. /Majken Edited December 14, 2005 by Majken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest henkan Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Hej, Hade samma problem för ett tag sen. Det berodde då på att HDD:n inte var konfigurerad korrekt i BIOS. HDD:n dök upp i BIOS men när installationen av XP startade fick jag meddelandet "No operating system" eller liknande. Prova att sätta HDD:n till Access mode = Large eller nåt liknande i BIOS. Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur jag löste det... Henkan Link to comment Share on other sites More sharing options...
tordA Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 (edited) Hej, Hade samma problem för ett tag sen. Det berodde då på att HDD:n inte var konfigurerad korrekt i BIOS. HDD:n dök upp i BIOS men när installationen av XP startade fick jag meddelandet "No operating system" eller liknande. Prova att sätta HDD:n till Access mode = Large eller nåt liknande i BIOS. Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur jag löste det... Henkan LBA eller helst "Auto" prova att starta med XPcd'n och kör reparation (inte reparations-konsollen) slutligen installera i ny mapp typ: WinXP det har räddat mycket data 😛 Edited December 14, 2005 by TordA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts