Jump to content
Annons

CPU-Kylare


Karemil

Recommended Posts

Annons
Arctic Cooling har väldigt bra och prisvärda kylare, som är lättare än Zalmans, eftersom de utnyttjar heatpipes.

34_big.jpg

jag köpte den till vänster "Freezer 7"

300:-

en av dom bättre "icke synliga" mojänger som jag köpt !!!

rekomenderas kallt ( 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en äldre modell av Arctic Cooling, som kyler bra och ligger runt 12 dB. Kan knappt bli bättre, om inte med SILVERSTONE NT01 PASSIV CPU-KYLNING?! Någon som provat denna? Funderar nämligen på att stoppa in en sådan i burken min, och då minimera antalet fläktar till enbart en 120 mm på lågt varvtal precis vid denna fläns. 😄

5010085663.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arin (oregistrerad)

Annars är ju vattenkylning något jag kan rekommendera om du nu har tid och ork att bygga, blir tyst och bra.

Men det finns ju några risker med det också, även om de minskar om man andvänder destillerat vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är ju vattenkylning något jag kan rekommendera om du nu har tid och ork att bygga, blir tyst och bra.

Men det finns ju några risker med det också, även om de minskar om man andvänder destillerat vatten.

Been there, done that. Behöver nog inte berätta vad som hände när jag skulle in i datorn och greja 😱

Så njet till datorkylning. Jag har ju kikat på Zalmans stora kylare, 7700 tror jag den heter. Men mitt moderkort fanns inte med på listan över kompatibla moderkort, förvisso inte på listan över inkompatibla heller :rolleyes:

Nån som vet om Zalmans funkar till Intel Dual Core 2.8Ghz

Link to comment
Dela på andra sajter

en bekant till mig hade för många år sedan en liten svart platta på ca 4 mm tjocklek, som han demostrerade för mig.

han kopplade den till en ledig strömkabel i datorn (12v) och droppade en droppe vatten på den. strax hade droppen frysit till is.

jag har dock inte sett någon sådan kylning någon annanstans, den borde vara det ultimata alternativet, men kanske var den för dyr eller något?

Link to comment
Dela på andra sajter

en bekant till mig hade för många år sedan en liten svart platta på ca 4 mm tjocklek, som han demostrerade för mig.

han kopplade den till en ledig strömkabel i datorn (12v) och droppade en droppe vatten på den. strax hade droppen frysit till is.

jag har dock inte sett någon sådan kylning någon annanstans, den borde vara det ultimata alternativet, men kanske var den för dyr eller något?

Din kompis hade en peltier även kallad TEC (Thermo Electric Cooling). Genom att tillföra stöm kan du göra en temperaturförändring och flytta värme från en sida till den andra. Problemet här är att det blir sviningt varmt på ena sidan, men i gengäld mycket kallt på andra, och således inte helt lätt att kyla den varma sidan.

Framför allt blir väl inte processorer så pass varma att det lönar sig att använda en peltier mot en vanlig kylfläns med fläkt. Peltiern måste ju som sagt kylas på den varma sidan. Därav att den kanske inte är så vanlig i datorsammanhang, men det finns väl en del andra områden där den kan användas med framgång, tex. hemmabyggd läskkylare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...