aspucko Postat 7 december 2005 Postat 7 december 2005 Detta Àr ett (ganska okonstruktivt) kritiskt inlÀgg som jag skriver efter att ha sett ett inslag i SVT2's Spelprogram "Kontroll" den 5/12. IkvÀll handlade det om "chip-musik" i en kvart. Först ett reportage frÄn nÄgon slags danstillstÀllning och sedan intervju med en kille i studion. Jag förstÄr inte vad danstillstÀllningen hade med chipmusik att göra förutom att killen (ditflugen japan?) som var DJ stod och diggade med ett gameboy i handen. Men det jag störde mig pÄ med inslaget var den undermÄliga journalistiska insatsen. Man försökte inte ens förklara eller ge en vettig definition av vad "chip-musik" Àr. Ett försök som: "Musik som karakteriseras av att den ska ta lite resurser i ansprÄk för att framföras." hade ju rÀckt. IstÀllet fick man vÀl mest intrycket av att det ska handla om blipp, blopp och skrÀn för att ackompanjera fyrkantig grafik. Det verkade som att chip-musik idag bara handlar om nostalgi och att vÀgra slÀppa 80-talet. Snubben de intervjuade i studion visade upp delar av sin retro-samling, berÀttade om vilka han kÀnner och att han brinner för chip-musik. Jag hade absolut föredragit, förutom en mer pedagogisk behandling av Àmnet, att TV-makarna intervjuat nÄgon chipmusiker och pratat om verktyg, tekniker, inspirationskÀllor, typiska ljudkarakteristiska och genrens historia. Visste man inte vad chipmusik var innan man sÄg inslaget sÄ vet man det Ànnu mindre nu. Förvirring pÄ en lÀgre nivÄ. Jag tycker Kontroll i SVT ska lÀra sig att recenserar XBOX-spel istÀllet.
android Postat 8 december 2005 Postat 8 december 2005 Ah, det missade jag ju... Men det finns att se pÄ hÀr.
Lindeberg Postat 8 december 2005 Postat 8 december 2005 Det verkade som att chip-musik idag bara handlar om nostalgi och att vĂ€gra slĂ€ppa 80-talet. Ja för sĂ„ Ă€r det ju inte alls. đ„°đ
tordA Postat 8 december 2005 Postat 8 december 2005 Men det jag störde mig pĂ„ med inslaget var den undermĂ„liga journalistiska insatsen. det Ă€r vĂ€l som vanligt: det saknas journalistisk insats... đ„°
Linus Postat 8 december 2005 Postat 8 december 2005 TÀvling: TV-spelsmusik Bidraget ska vara oss tillhanda senast mÄndagen den 12 december. Ont om tid, sÄ jag Àr inte med. NÄn som ska tÀvla?
Nisse Postat 8 december 2005 Postat 8 december 2005 TĂ€vling: TV-spelsmusikBidraget ska vara oss tillhanda senast mĂ„ndagen den 12 december. Ont om tid, sĂ„ jag Ă€r inte med. NĂ„n som ska tĂ€vla? Jajjemen. đ
aspucko Postat 9 december 2005 TrÄdstartare Postat 9 december 2005 Jag Àr sugen pÄ att vara med. Men oj vilket skumt avtal man skriver pÄ. SÄ hÀr stÄr det: "Jag upplÄter till SVT en rÀtt att nyttja TÀvlingsbidraget, utan ersÀttning, pÄ SVTs webb under obegrÀnsad tid samt i SVTs program för utsÀndning och vidareanvÀndning av programmen pÄ alla sÀtt och i alla medier under obegrÀnsad tid." Enligt intyget som jag mÄste skriva pÄ om jag vill deltaga i Kontroll's tv-spelmusiktÀvling kan SVT i stort sett anvÀnda lÄten som signatur till Rapport 5 gÄnger per dag i evig framtid utan att jag fÄr en spÀnn. Eller? Vad menar de nÀr man ska intyga att man "inte tidigare utgivit nÄgon CD pÄ den kommersiella marknaden."?
VacUm Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Jag Àr sugen pÄ att vara med. Men oj vilket skumt avtal man skriver pÄ. SÄ hÀr stÄr det: "Jag upplÄter till SVT en rÀtt att nyttja TÀvlingsbidraget, utan ersÀttning, pÄ SVTs webb under obegrÀnsad tid samt i SVTs program för utsÀndning och vidareanvÀndning av programmen pÄ alla sÀtt och i alla medier under obegrÀnsad tid." Enligt intyget som jag mÄste skriva pÄ om jag vill deltaga i Kontroll's tv-spelmusiktÀvling kan SVT i stort sett anvÀnda lÄten som signatur till Rapport 5 gÄnger per dag i evig framtid utan att jag fÄr en spÀnn. Eller? Vad menar de nÀr man ska intyga att man "inte tidigare utgivit nÄgon CD pÄ den kommersiella marknaden."? Du fÄr inget arvode av SVT, men dom Àr ÀndÄ tvingade att betala STIM-pengar. SÄ om dom anvÀnder den som jingel till Rapport sÄ blir du nog mer glad Àn ledsen. Vad menar de nÀr man ska intyga att man "inte tidigare utgivit nÄgon CD pÄ den kommersiella marknaden."? Om du givit ut en platta (alltsÄ, stÄtt som ansvarig utgivare för den) i kommersiellt syfte och registrerat det hos NCB sÄ fÄr du inte vara med i tÀvlingen. Har du spelat flöjt pÄ en kommersiell produktion som getts ut av nÄgon annan kan du fortfarande vara med och leka.
Nisse Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Jag Àr sugen pÄ att vara med. Men oj vilket skumt avtal man skriver pÄ. SÄ hÀr stÄr det: "Jag upplÄter till SVT en rÀtt att nyttja TÀvlingsbidraget, utan ersÀttning, pÄ SVTs webb under obegrÀnsad tid samt i SVTs program för utsÀndning och vidareanvÀndning av programmen pÄ alla sÀtt och i alla medier under obegrÀnsad tid." Enligt intyget som jag mÄste skriva pÄ om jag vill deltaga i Kontroll's tv-spelmusiktÀvling kan SVT i stort sett anvÀnda lÄten som signatur till Rapport 5 gÄnger per dag i evig framtid utan att jag fÄr en spÀnn. Eller? Vad menar de nÀr man ska intyga att man "inte tidigare utgivit nÄgon CD pÄ den kommersiella marknaden."? HÄller med, det Àr riktigt skumt. Fast Ä andra sidan Àr vÀl inte risken sÄ vÀldans stor att SVT skulle vara sÄ fula och utnyttja nÄgon pÄ det viset. Ganska mysko Àr ocksÄ att de undrar om man Àr med i Stim. Kryssar man i dÀr sÄ vet de ju att de inte fÄr anvÀnda lÄten överhuvudtaget utan ersÀttning. Jaja, Kontrolls vÀgar Àro outgrundliga..
giggsy Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Jag Ă€r sugen pĂ„ att vara med. Men oj vilket skumt avtal man skriver pĂ„. SĂ„ hĂ€r stĂ„r det: "Jag upplĂ„ter till SVT en rĂ€tt att nyttja TĂ€vlingsbidraget, utan ersĂ€ttning, pĂ„ SVTs webb under obegrĂ€nsad tid samt i SVTs program för utsĂ€ndning och vidareanvĂ€ndning av programmen pĂ„ alla sĂ€tt och i alla medier under obegrĂ€nsad tid." Enligt intyget som jag mĂ„ste skriva pĂ„ om jag vill deltaga i Kontroll's tv-spelmusiktĂ€vling kan SVT i stort sett anvĂ€nda lĂ„ten som signatur till Rapport 5 gĂ„nger per dag i evig framtid utan att jag fĂ„r en spĂ€nn. Eller? Vad menar de nĂ€r man ska intyga att man "inte tidigare utgivit nĂ„gon CD pĂ„ den kommersiella marknaden."? HĂ„ller med, det Ă€r riktigt skumt. Fast Ă„ andra sidan Ă€r vĂ€l inte risken sĂ„ vĂ€ldans stor att SVT skulle vara sĂ„ fula och utnyttja nĂ„gon pĂ„ det viset. đ Ganska mysko Ă€r ocksĂ„ att de undrar om man Ă€r med i Stim. Kryssar man i dĂ€r sĂ„ vet de ju att de inte fĂ„r anvĂ€nda lĂ„ten överhuvudtaget utan ersĂ€ttning. Jaja, Kontrolls vĂ€gar Ă€ro outgrundliga.. 1. GĂ„ ur STIM 2. Kryssa i att du inte Ă€r med i STIM 3. GĂ„ med i STIM igen. Kanske lite krĂ„ngligt đ
aspucko Postat 9 december 2005 TrÄdstartare Postat 9 december 2005 Du fÄr inget arvode av SVT, men dom Àr ÀndÄ tvingade att betala STIM-pengar. SÄ om dom anvÀnder den som jingel till Rapport sÄ blir du nog mer glad Àn ledsen. Tack för svaren. DÄ var det inte sÄ mÀrkligt ÀndÄ.
D Vibe Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Jao, lite fattig info var det nog. SjĂ€lv tycker jag att ordet "chipmusik" hĂ€rstammar frĂ„n post-c64-tiden dĂ„ man försökte göra moduler pĂ„ Amigan som pĂ„minde om C64:an, och som hade liten size. DĂ„ tog man oftast inte nĂ„gra standardvĂ„gformer, utan man tog t.ex. en hihat och klippte ner den till nĂ„gon byte och loopade den; dĂ€rav blev ljudet ofta ganska tunt.. PĂ„ C64:an kallade man det helt enkelt datormusik đ±. /Daniel
D Vibe Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 PÄbörjade förresten nÄgot chiplÄt i tisdags nÀr jag sÄg inslaget pÄ weben, men sen har jag inte orkat jobba mer med det. Men den blir nog inte klar.. /Daniel
aspucko Postat 9 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 9 december 2005 Ja. Jag hĂ„ller med dig Vajban. PoĂ€ngen med det som kom att kallas "chipmusik" och som pĂ„ sin tid kallades datorspelmusik var ju att fĂ„ det musiken att lĂ„ta sĂ„ bra som möjligt trots snĂ€va hĂ„rdvarubegrĂ€nsningar. Det Ă€r ju knappast under dessa premisser man gör en chipmodul i protracker eller fasttracker dĂ€r MĂJLIGHETERNA som finns tillĂ„ter mer "sofistikerat" ljud. HĂ€r handlar det som sagt mer om att fĂ„ ner minnesanvĂ€ndningen. Vad jag vill ha sagt med det dĂ€r vet jag inte. Jag tillförde nog ingenting nytt direkt. hehe. I vilket fall har chipmodulskapandet varit en mycket kreativ och inspirerande miljö för mig. BegrĂ€nsningarna (4 kanaler och protrackerkommandona) Ă€r alldeles lagom för att jag ska kunna ha kontroll pĂ„ grejjorna. Kul att ni hĂ„ller pĂ„ =)
Jejje Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Det Àr ju som vanligt dÄ nÀr SVT gör ett program om "en ny "ung" kultur". Man bara stoppar in nÄn programledare som inte har nÄt annat för sig för tillfÀllet och bryr sig inte om programmakarna verkligen kan nÄt om Àmnet.
dede Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Aldrig hört uttrycket "chipmusik" förr. Fast det verkar tydligen vara en gĂ„ngen tid lagom till att SVT uppmĂ€rksammar fenomenet đ
GeckoYamori Postat 10 december 2005 Postat 10 december 2005 Det verkade som att chip-musik idag bara handlar om nostalgi och att vĂ€gra slĂ€ppa 80-talet. Ja för sĂ„ Ă€r det ju inte alls. đđ Jag hade aldrig nĂ„gon Commodore 64, Ă€ndĂ„ sitter jag och lyssnar pĂ„ SIDar.
Lindeberg Postat 10 december 2005 Postat 10 december 2005 Det verkade som att chip-musik idag bara handlar om nostalgi och att vĂ€gra slĂ€ppa 80-talet. Ja för sĂ„ Ă€r det ju inte alls. đđ Jag hade aldrig nĂ„gon Commodore 64, Ă€ndĂ„ sitter jag och lyssnar pĂ„ SIDar. Jag var inte född nĂ€r Revolver kom, Ă€ndĂ„ sitter jag och försöker hĂ€rma George Martin-strĂ„kar och Harrisons stĂ€msĂ„ng med Max ibland. Men inte fan Ă€r det vi gör nĂ„got nytt - utan 100% retro och fusknostalgi. Kul har vi dĂ€remot allt som oftast, och det gissar jag att chip-folket (Ă€r Bengt Alsterlind involverad? đ) har ocksĂ„. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.