Jump to content
Annons

Konvertera denna MIDI-fil till VSTi-trummor

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

http://hem.passagen.se/krakas/tr.mid

NÄgon som skulle kunna vara vÀnlig och "konvertera" den till ett DFH-trumspÄr, eller BFD eller vad som helst. Skulle vilja höra hur det lÄter. Det kan vÀl inte vara sÄ mycket jobb? Spar den i MP3 helst.

Har sjÀlv Cubase och BFD men inte fÄtt det att funka riktigt.

Tack pÄ förhand...

Annons
Postat

nÀr jag försöker importera den tillcubase sÄ hÀnder ingenting, andra midi filer gÄr dock att importera.

kunde tyvĂ€rr inte hjĂ€lpa dig... 😆

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vafan, det var skumt, dÄ gör jag en ny MIDI-fil pÄ en gÄng... vÀnta lite!

Edit: SÄdÀr. Nu borde den funka? Samma adress.

http://hem.passagen.se/krakas/tr.mid

Redigerat av creel
Postat

SÄdÀr:

Pearl-kitet Àr laddat (med "Default"-mixerpreset). Velocityn Àr satt till 100 pÄ allt.

creel (oregistrerad)
Postat
SÄdÀr:

Pearl-kitet Àr laddat (med "Default"-mixerpreset). Velocityn Àr satt till 100 pÄ allt.

Tack sÄ mycket! GÄr det att fÄ ett Ànnu tyngre trumkomp?

Förresten lĂ€t det helknas pĂ„ det som kommer efter "vanliga kompet" dĂ€r det egentligen ska vara golvpukor men skitsamma. JĂ€vligt schysst Ă€ndĂ„! 😆

Skulle vara kul att höra nÄgon annans version..

Postat

Förresten lĂ€t det helknas pĂ„ det som kommer efter "vanliga kompet" dĂ€r det egentligen ska vara golvpukor men skitsamma. JĂ€vligt schysst Ă€ndĂ„! 😆

Vad menar du med "tyngre trumkomp"? Vill du att kompet görs om eller vill du ha ett fetare ljud?

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Förresten lĂ€t det helknas pĂ„ det som kommer efter "vanliga kompet" dĂ€r det egentligen ska vara golvpukor men skitsamma. JĂ€vligt schysst Ă€ndĂ„! 🙂

Vad menar du med "tyngre trumkomp"? Vill du att kompet görs om eller vill du ha ett fetare ljud?

Nej, fetare sound pĂ„ trummorna. Jag vet inte - mer tryck i baskaggen kanske? AllmĂ€nt hĂ„rdare trummor bara. Mer hĂ„rdrockstrummor, om det nu gĂ„r. 😄

Edit: Förresten, lÄter alla cymbaler/hi-hats alltid sÄdÀr mycket i förhÄllande till det andra, i BFD?

Redigerat av creel
Postat

dw-kittet med en multibandkompressor pĂ„. Vet inte om det Ă€r bĂ€ttre, men men 😄 Ändrade f.ö. den öppna hihaten till en halvöppen istĂ€llet.

Postat
lÄter det i Reason Drum Kits med Jocke Skogs template.
creel (oregistrerad)
Postat

dw-kittet med en multibandkompressor pĂ„. Vet inte om det Ă€r bĂ€ttre, men men 😄 Ändrade f.ö. den öppna hihaten till en halvöppen istĂ€llet.

Japp, nu lĂ€t det betydligt bĂ€ttre men virveln lĂ€t mesig. Sen hade du fixat det dĂ€r konstiga kompet som var i mitten 🙂

creel (oregistrerad)
Postat
lÄter det i Reason Drum Kits med Jocke Skogs template.

Hehe, dĂ„ lĂ€t faktiskt BFD-trummorna mycket bĂ€ttre. Fast det kanske inte Ă€r sĂ„ konstigt nĂ€r det Ă€r ett betydligt dyrare program 😄

creel (oregistrerad)
Postat

Hur "lyckas" ni skapa ett BFD-trumspÄr i Cubase frÄn en MIDI-fil?

Först ser ni till att BFD Àr VSTi-instrument, sen importerar ni MIDI-filen.. men sen?

Postat

1. Importera midifilen (sÄ skapas ett nytt projekt automatiskt).

2. Tryck pÄ F11 och ladda BFD. Ladda sedan ett trumkit i BFD.

3. VÀlj BFD i "out" pÄ den midikanal trummorna ligger pÄ.

creel (oregistrerad)
Postat
1. Importera midifilen (sÄ skapas ett nytt projekt automatiskt).

2. Tryck pÄ F11 och ladda BFD. Ladda sedan ett trumkit i BFD.

3. VÀlj BFD i "out" pÄ den midikanal trummorna ligger pÄ.

Tackar, ska testa det nÀr jag kommer hem!

Finns det nÄgon möjlighet att "spela trummorna" med tangentbordet, i Cubase? Har ingen synt sÄ jag tÀnkte att det borde vÀl gÄ att anvÀnda tangentbordet istÀllet.

Postat

MIDI-filen Ă€r sĂ„ grymt stiff, utklickade 16-delar pĂ„ cymbaler utan anslagskĂ€nslighet/dynamik. Det kan fĂ„ all vĂ€rldens trummaskiner som noggrannt multi-gigabyte-ĂŒber-trumsamplings-pluggar att lĂ„ta maskin. Du vet, en snabb bil betyder inte stabil körning. 🙂

DÄlig mix & kompression, men jag orkar inte lÀgga energi pÄ det hÀr.

[/sur tant]

creel (oregistrerad)
Postat
MIDI-filen Ă€r sĂ„ grymt stiff, utklickade 16-delar pĂ„ cymbaler utan anslagskĂ€nslighet/dynamik. Det kan fĂ„ all vĂ€rldens trummaskiner som noggrannt multi-gigabyte-ĂŒber-trumsamplings-pluggar att lĂ„ta maskin. Du vet, en snabb bil betyder inte stabil körning. 😆

[/sur tant]

Kan man inte göra kĂ€nslighet osv efterĂ„t i Cubase? Är inte det lite omstĂ€ndligt att sitta och finslipa en MIDI-fil? Kan man ens göra sĂ„ mycket med en MIDI-fil?

Postat
MIDI-filen Ă€r sĂ„ grymt stiff, utklickade 16-delar pĂ„ cymbaler utan anslagskĂ€nslighet/dynamik. Det kan fĂ„ all vĂ€rldens trummaskiner som noggrannt multi-gigabyte-ĂŒber-trumsamplings-pluggar att lĂ„ta maskin. Du vet, en snabb bil betyder inte stabil körning. 😆

[/sur tant]

Kan man inte göra kĂ€nslighet osv efterĂ„t i Cubase? Är inte det lite omstĂ€ndligt att sitta och finslipa en MIDI-fil? Kan man ens göra sĂ„ mycket med en MIDI-fil?

Allt sÄnt mÄste du göra pÄ midi-filen. Det Àr ju dÀr all information finns. DFH, BFH eller vilka andra samplingar som hellst lÄter skit om du inte gjort en trovÀrdig midifil.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

[/sur tant]

Allt sÄnt mÄste du göra pÄ midi-filen. Det Àr ju dÀr all information finns. DFH, BFH eller vilka andra samplingar som hellst lÄter skit om du inte gjort en trovÀrdig midifil.

Jaha, sÄ det Àr dÀr man ska stÀlla in all dynamik, och t ex hur mycket cymbalerna ska lÄta? Den dÀr MIDI-filen kommer frÄn Guitar Pro och dÀr kan man ju inte göra sÄ mycket. Var ska man finslipa sin MIDI-fil? I Cubase?

Skulle ni kunna sÀga vad man bör gÄ igenom för att trumspÄret ska lÄta sÄ bra som möjligt om man redan gjort klart ett komp, som jag gjort i denna MIDI-fil?

Förresten Ă€r det vĂ€l inte sĂ„ mycket dynamik i hĂ„rdrockstrummor? Jag tycker de mest smackar pĂ„ hela tiden fast jag vet inte sĂ„ mycket om trummor dĂ„ jag sjĂ€lv Ă€r gitarrist. 😛

Linus, det trumspÄr som du lade upp - var det Cubase + BFD?

Schysst av alla som hjĂ€lper, uppskattar det verkligen! 😛

Redigerat av creel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.