Jump to content
Annons

Presonus Firebox vs. Terratec Phase X24


rainydays

Recommended Posts

Hej,

Jag tänkte göra mig av med mitt 8x8 PCI interface, dels för att jag insett att jag sällan behöver 8-kanaler och dels för att jag vill bli lite mer portabel. Har kollat runt lite bland firewire-interface och det verkar som Presonus Firebox och Terratec Phase X24 är de vettigaste alternativen för min del. Hade önskat 4 mic preamps men jag får väl köpa till två stycken istället.

Jag har testat Firepod lite och blev grymt impad därför lutar jag mer åt Firebox, men Terratec har åas fått lysande kritik, har dock ingen som helst erfarenhet av deras produkter.

Det viktigaste för mig är bra pre-amps, helst 4 kanalers inspelning samtidigt, bra hörlursförstärkare. Någon som har erfarenhet av dessa interface och kan kommentera på dessa tre punkter?

Presonus Inspire 1394 verkar visserligen vara väldigt prisvärd den med. Men brist på tele line in/out är lite avskräckande. Och att allt styrs via mjuvara känns lite omständigt faktiskt. Men den verkar ganska smidig annars tycker jag och framförallt mycket för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenixen!

Vet inte om det är aktuellt för dig längre, men Fireboxen och Phase X24 samt lite andra kort är testade i Nr 9 av Studio. Kanske kan vara värt att läsa igenom om du överväger dessa kort. Kan beställas via IDG prenumerationsavdelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag köpte fireboxen och jag ångrar verkligen inte köpet. Det är ju inte världens vackraste skapelse men den är stabil, lättanvänd och framförallt låter grymt bra. Det enda jag inte gillar med den förutom det estetiska är att rattarna inte är fastmonterade i chassit (oroar mig för vad en kraftig stöt kan ställa till med) och att det inte finns någon powerknapp. Sedan hade jag gärna betalat 500kr mer för ADAT-anslutning.

Valet stod tillslut mellan firebox och E-mu 1616, och man får onekligen mer för pengarna med emu-boxen, men fireboxen känns stabilare och har dessutom firewire vilket gör den lite mer flexibel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

FireBox är bra! Skulle välja E-mu! Du kan då när du redan spelat in använda enbart det lilla kortet i datorn som ljudkort och som har riktigt bra hörlursförstärkare!

Jo, skulle jag enbart använt den till laptopen så hade jag nog valt e-mu. Men det är lite besvärligt om man vill koppla upp den till en stationär. Speciellt om man använder den till flera stationära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, Firebox väger klart mindre än EMU så den är ändå mer portabel och klart att rekommendera! Jo, reglagen är lite vingliga men spela roll!

Strulfritt och låter bra! Det var nå vajsing med att sepla in i 96kHz (gjorde aldrig jag) men det kanske är fixat nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...