mtornros Postat 4 december 2005 Postat 4 december 2005 Hej! Jag har en jobbig ovana att alltid dra ner volymen på de kanaler som låter för högt, och tillslut ligger alla kanaler på typ -7. Om jag vill höja alla kanaler lika mycket, funkar det då att dra upp alla "t.ex. 5 steg"? Alltså, om jag har en kanal som ligger -12 och höjer den till -7, samt en annan från -3 till +2, är de då exakt lika starka förhållande till varandra både innan som efter volymhöjningen? Alltså, är det som db-skalan där 3db betyder dubbelt så starkt (gå inte OT nu på denna eviga diskussion, snälla), oavsett vad volymvärdet var innan? Jaja, ni har säkert fattat för länge sen vad det är jag undrar 😛 Tack!
dancedancedance Postat 4 december 2005 Postat 4 december 2005 kan du inte lägga allt på en subkanal och höja/sänka den?
mtornros Postat 4 december 2005 Trådstartare Postat 4 december 2005 jo, det är klart att jag kan, men det känns ju onödigt. Iof är det inget större problem, eftersom jag ändå inte har mastervolymen på max...men det kan ändå vara bra att veta hur det ligger till?
joachime Postat 4 december 2005 Postat 4 december 2005 Säg att du ökar volymen på ett spår med 3 dB. Om du sedan vill kompensera de andra spåren så kan du öka volymen med 3 dB på dessa. 3 dB g är altid 3 dB ökning, oavsett vart på skalan man befinner sig. Et enkelt sätt att justera flera spår samtidigt (och samtidigtbehålla balansen) är att länka dem. Markera spår i mixerfönstret, högerklicka och välj "link". Nivåregeln, mute och solo är nu länkade. För att länka upp högerklickar du på något av de länkade spåren och väljer "unlink".
JJRockford Postat 5 december 2005 Postat 5 december 2005 Kan man länka andra saker på det viset med? T ex eq, panorering och vad det nu kan vara.
joachime Postat 6 december 2005 Postat 6 december 2005 Kan man länka andra saker på det viset med? T ex eq, panorering och vad det nu kan vara. Nej, då får du lägga det på en grupp och EQ'a, panorera gruppen. Har för mig att "link" funkar sådär när man automatiserar också. Men det är ett bra verktyg när du hittat balansen mellan ett apr kanaler och vill justera dom mot övriga.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.