Jump to content
Annons

Kanske en dum fråga...

Recommended Posts

pj (oregistrerad)
Postat

Hej alla ljudnördar 😛, julen nalkas och jag tänkte köpa mig ett nytt ljudkort som julklapp. Dock har jag en fråga, jag har precis kommit in i detta med musikskapade samt att jag mixar numera med Ableton Live.

Min fråga är nu:

Hur fungerar detta med utgångar på ljudkorten? Varför jag frågar är för att jag vill ha ett ljudkort med ca 3-4 utgångar i stereo.

Dvs jag vill koppla 3-4 kanaler i Live till mina utgångar på ljudkortet som i sin tur går till min Ecler Nuo 4 mixer (som är en 4:a kanals mixer, 5 med midi förståss).

Men när jag nu tittat runt så verkar det som att de flesta ljudkort bara har analoga utgångar, eller inte enbart analoga, men tex ett ljudkort med 4/4 IO blir väl bara 2 stereo ut & 2 stereo in ? Eller har jag fattat det fel. Tex om jag tar en telepluggskabel som sedan blir 2 rca kontakter i andra änden och stoppar i ingång 1 på ljudkortet och sedan till ena kanalen på mixern (som då har 2 rca, vänster höger helt enkelt) blir då ljudet i stereo i mixern? Eller levereras det som mono ? Isådana fall missar jag ljud en del av ljudbilden på låtarna jag spelar. (eller?)

Jag vet att det kanske är en mycket dum fråga men det får jag leva med helt enkelt. Vore mer än tacksam om någon kunde förklara om det går att få stereo ut på ljudkorten på det viset.

Annars så tycker jag att ljudkorten för ca 4000:- har förb**nat dåligt med utgångar för stereo. Jag är i behov av mer än 2 stereo ut nämligen då jag vill använda fler kanaler för effekter, loopar osv i Live som jag kan sköta enkelt vida faders på mixern.

Hoppas nån förstod min fråga och är hygglig och lämnar ett svar.

Tack på förhand. MVH Pierre

Annons
Postat

Ja, det brukar stämma att 8 utgångar på ett ljudkort = 4 stereopar.

Du söker ett internt ljudkort eller? Ett M-Audio Delta1010LT skulle nog passa dig bra!

pj (oregistrerad)
Postat (redigerat)

OK. Detta är bara exempel på kort nedan, men som jag kanske inte köper pga att jag inte vet än om jag ska ha ett PCI kort eller Firewire kort än.

M-Audio Delta 1010, detta kort sägs ha 10 in och 10 ut.

De 10 utgångarna (8 som man ser på bilden som är teleplugg) går det att få stereo ut på utgång 1, eller måste jag koppla 2 sladdar dvs en till utgång 1 och 2 för att få stereo.

Nedan är beskrivning av kabel och om det går att få stereo av ovannämda förklaring.

Ljudkort, Ut 1 Teleplugg ---> Mixer, 2 rca (vit och röd, vänster höger = stereo)

Ljudkort, Ut 1 & Ut 2 Teleplugg ---> Mixer 2 rca = stereo

Vet inte hur jag skall förklara det annars. Men detta gäller de flesta ljudkort rent generellt i min fråga, de dyrare korten har ju många utgångar men är det endast i mono då / per fysisk utgång vill säga ?

MVH

Pierre

Redigerat av -pj-
pj (oregistrerad)
Postat

Tack för svar Linus. Mitt ovanstående inlägg var till joachime.

Ok, problemet är att jag vill åt ett kort som inte tar sådan plats då jag vill kunna använda den till en bärbar dator (sitter dock på en stationär idag men funderar på att skaffa bärbar) och det skall vara smidigt att ta med sig.

Men då får jag nog lösa kopplingarna inne i Live och switcha kanalarna där under tiden man mixar till de olika utgångarna då de flesta Firewire kort i mindre modell bara har 2 x stereo ut om jag inte fattat det fel.

En än gång tack för svar. MVH Pierre

Postat (redigerat)

En utgång är (nästan) alltid lika med en monoutgång så 2 ut krävs för 1 stereokanalsutgång! E-mu 1616 är prisvärdigast men har

bara 6 in/ut fast 2 till digitala och 8 till via ADAT men analoga in/ut är 6 till antalet, bonus som gör en mobil på riktigt är PCMCIA-kortet

som funkar riktigt bra att använda som ljudkort i sig självt, men då med enbart hörlursutgång (eller till stereoanläggning via RCA) och

bägge dessa med förvånadsvärt bra ljudkvalitet!

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.