Jump to content
Annons

AMD Sempron 64 2800+


otippad

Recommended Posts

Hej!

har införskaffat mig en ny dator:

AMD Sempron 64 bitars 2800+

Moderkortet heter:

CRU51-M7 A02 (Biostar K8) nForce 410

754 Micro ATX HT 1,6Ghz DDR400

Får inte igång Cubase SX i den. Det liksom bara stänger ner.

Någon som vet om man kan få det att funka eller måste jag

lämna tillbaka den?

Tacksam för svar! /Niclas

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stänger det bara ner? Får du inget error medelande???

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis samma problem med min nya dator (en AMD Athlon 64 3500+ , 1024MB PC3200 minne) och ett M-audio Adiophile Usb.

Får blå skärm med felmeddelande "driver irql not less or equal" så fort jag försöker öppna ett nytt projekt i Cubase SX. 😳

Funkade hur bra som helst på min g:a en AMD Athlon 1800+ och 256MB PC2100.

Moderkort: ATX nVidia nForce 4 ULTRA

Processor: AMD Athlon™ 64 3500+ 2.2 HT2000 512K 939

Internminne: 1024MB PC3200

Hårddisk: 250GB SATA II / 7200rpm

Grafik: ATI® X700SE 256M/0M PCIe ViVo DVI

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase SX3 is the first version of Cubase to support a 64-bit operating system, and supports up to 4GB of RAM when used with a 64-bit operating system such as the upcoming Microsoft Windows XP 64-bit Edition and appropriate 64-bit processors such as the AMD Opteron. This doubling of maximum available RAM resources is accompanied by a significant performance boost when used with the latest generation of 64-bit processors.

Använder du kanske SX1 eller SX2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi skulle prova och vara lite mer analytiska:

1) Har du provat att installera om Cubase? Om inte, gör det.

2) Har du installerat några plugins? Om du har det, avinstallera alla dessa. Även VSTi:s! Alternativt flyttar du bara plugin-mappen temporärt!

2) Har du en massa hårdvarusyntar kopplade med midi? Koppla bort alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du att det är processorn just?

jag har hört lite rykten om att Cubase SX 1 & 2 inte

har stöd för 64bitarsprocessorer..

Japp! Om Steinberg själva säger SX3 är den första versionen som har stöd för 64-bitars processorer - så får vi nog acceptera att det inte finns någon väg runt problemet för SX1 och SX2. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att moderkort med nForce4 chipset och SLI-stöd inte fungerar med musikprogrammen. Tyvärr är enda lösningen att byta till ett annat moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att moderkort med nForce4 chipset och SLI-stöd inte fungerar med musikprogrammen. Tyvärr är enda lösningen att byta till ett annat moderkort.

Inte med något musikprogram?

Att byta moderkort är tyvärr uteslutet då det är en hyrdator. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att moderkort med nForce4 chipset och SLI-stöd inte fungerar med musikprogrammen. Tyvärr är enda lösningen att byta till ett annat moderkort.

Inte med något musikprogram?

Att byta moderkort är tyvärr uteslutet då det är en hyrdator. 😮

Tyvärr - då måste du skaffa en separat musikmaskin i stället.

nForce4 och SLI är skitbra till gamers, men katastrof för musiker. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis samma problem med min nya dator (en AMD Athlon 64 3500+ , 1024MB PC3200 minne) och ett M-audio Adiophile Usb.

Får blå skärm med felmeddelande "driver irql not less or equal" så fort jag försöker öppna ett nytt projekt i Cubase SX. 🙁

Funkade hur bra som helst på min g:a en AMD Athlon 1800+ och 256MB PC2100.

Moderkort: ATX nVidia nForce 4 ULTRA

Processor: AMD Athlon™ 64 3500+ 2.2 HT2000 512K 939

Internminne: 1024MB PC3200

Hårddisk: 250GB SATA II / 7200rpm

Grafik: ATI® X700SE 256M/0M PCIe ViVo DVI

Tjena! okej... tråkigt läge du

jag skulle iaf få byta mitt (tre dagar gamla) moderkort och processor

till: http://www.scandisc.se/P12.m5n?prodid=1273...082982790749924

nForce3!

låter farligt nära ditt nForce4.

men hoppas det funkar bättre med det nya nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är något annat som strular då. Kan man koppla bort SLI ?

Förstår dåck inte vad driver irql not less or equal betyder ???

Jag tror att du fått en hårdvarukrock...

kolla enhetshanteraren

Har du installerat något pci kort? testa att flytta detta kort till annan ledig plats

kör du med 2 ljudkort? testa att avinstallera det du inte använder till musik.

avinstallera cubase och installera på nytt...

kan du ha installerat något annat som kan ha fel drivrutin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett nForce4 mobo från DFI och SX3 funkar bra. Dock inget SLI inkopplat men har svårt o se att det skulle påverka.

Det låter konstigt. Jag har inte sett något annat fall där folk har fått det att fungera ordentligt (annat än någon kombination med två Opteron) - men däremot massvis av folk som har försökt få liv i det, bl a i Cubase - och Nuendo-forumen - och bland musikdator-märkes-byggarna.

Hur gammalt är ditt moderkort? Det är kanske något som är annorlunda med det kortet om man jämför med de vanligare fabrikaten...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är något annat som strular då. Kan man koppla bort SLI ?

Förstår dåck inte vad driver irql not less or equal betyder ???

Jag tror att du fått en hårdvarukrock...

kolla enhetshanteraren

Har du installerat något pci kort? testa att flytta detta kort till annan ledig plats

kör du med 2 ljudkort? testa att avinstallera det du inte använder till musik.

avinstallera cubase och installera på nytt...

kan du ha installerat något annat som kan ha fel drivrutin?

Nej, jag har inte installerat något annan hårdvara än Usb ljudkortet.

Har avinstallerat det inbyggda AC97.

Har avinstallerat Cubase och installerat det igen ett par gånger och likadant

med ljudkortet. Har laddat ner de senaste drivrutinerna från asio då jag vet

att det var problem med de som levererades med kortet och XP.

Har inte testat med asio4all, kanske skulle göra det oxå.

/stp

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte installerat något annan hårdvara än Usb ljudkortet.

Har avinstallerat det inbyggda AC97.

Har avinstallerat Cubase och installerat det igen ett par gånger och likadant

med ljudkortet. Har laddat ner de senaste drivrutinerna från asio då jag vet

att det var problem med de som levererades med kortet och XP.

Har du provat att flytta pluginmappen temporärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några saker som kanske kan vara till hjälp:

SLI fungerar ofta inte speciellt bra med musikprogram, men det fungerar! Det skall inte ge upphov till krascher såvitt jag förstått. Däremot kan det ställa till det så att man inte kan jobba med riktigt låg latency eller att system med flera UAD-1 kort inte fungerar som de skall.

Vad gäller Cubase och 64-bitars processorer så är det åtminstone för mig inga problem att köra äldre Cubase-versioner i ett nytt system. Jag kan köra allt från Cubase LE som bygger på SX1 kärnan till Cubase SX3 i min maskin. Den processor jag använder är en 64-bitars Athlon X2.

Felmeddelandet "IRQ driver less not equal" har jag sett på en dator nyligen och började gräva lite kring det. Kolla upp om det inte kanske är så att du använder SATA diskar och titta i såna fall om det finns nyare drivrutiner/firmware att använda till dem.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL beror enligt "Windows XP utan och innan" på att "en kärnprocess försökte komma åt en otillåten minnesplats. Orsakas av en felaktig eller inkompatibel maskinvara eller programvara. Namnet på den saboterande drivrutinen visas ofta i stoppmeddelandet och kan bidra med viktiga ledtrådar för att du ska kunna lösa problemet.

Om felmeddelandet pekar på en speciell enhet eller kategori av ehnheter, försök att ta bort eller byta ut enheterna i den kategorin. Om stoppmeddelandet visas under startprocessen kan du misstänka en inkompatibel drivrutin, systemtjänst eller ett säkerhetskopieringsprogram."

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett nForce4 mobo från DFI och SX3 funkar bra.  Dock inget SLI inkopplat men har svårt o se att det skulle påverka.

Det låter konstigt. Jag har inte sett något annat fall där folk har fått det att fungera ordentligt (annat än någon kombination med två Opteron) - men däremot massvis av folk som har försökt få liv i det, bl a i Cubase - och Nuendo-forumen - och bland musikdator-märkes-byggarna.

Hur gammalt är ditt moderkort? Det är kanske något som är annorlunda med det kortet om man jämför med de vanligare fabrikaten...?

Mobot är ett DFI nF4 Ultra-D. AMD 3500+ och 1 gig ram, Geforce 6600GT, EMU 0404. 2 stycken SATA2 diskar i RAID 0.

det där med Driver IRQ fick jag hela tiden på min förra burk. Lyckades aldrig lista ut helt vad det var. En grej som kan orsaka det är om du kör Daemontools eller nån annan emulator av det slaget.

testa ladda hem memtest86 (googla) och se om dina ramminnen funkar som dom ska, låt det stå o gå ett par timmar minst. Du ska ha 0 fel om allt är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...