Jump to content
Annons

musikskapande


the_dude (oregistrerad)

Recommended Posts

the_dude (oregistrerad)

Har precis börjat att skriva låtar. Har väl provat någon gång förut men det har aldrig blivit riktigt seriöst. Men jag har ett problem när det gäller kompositionen. Jag har tex lätt att komma på riff eller någon vers men jag får aldrig ihop någon hel låt. Det händer ofta att jag sitter och lirar och kommer på något som låter bra men att sedan få ihop det till en låt. Samma när det gäller texter kommer en vers eller så som låter bra men sen är det stopp. Har ni några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Stinkey (oregistrerad)

Prova om igen och om igen och om igen och om igen. Testa även att försöka "slå ihop" två halvfärdiga låtar, den ena blir vers den andra refräng, sen skriver du en ny brygga som binder ihop det på ett intressant sätt. Men framför allt ge inte upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

.... jag brukar spela in mina ideér... ibland blir det färdiga låtar, ibland är det bara en massa ideér som hamnar under "jaha-de-va-den-de" mappen 😱 ... har sen efter en tid gått tillbaka å lyssnat och kommit på grejjer som jag tidigare kört fast med....

På´t igen bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med "Stinkey"

om du har 2 partier som du gillar så är det bara att bestämma sig för att det SKA gå, dom SKA passa ihop.

detta löser man med en bra brygga.

Nu vet jag inte hur du jobbar, när jag "lirar" sitter jag framför datorn och laborerar, då är det lätt att testa olika övergångar.

öva, öva och ge inte upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

the_dude (oregistrerad)

Var många bra tips. Ska testa att sätta ihop två verser och se om det kan bli något. Sedan har ni nog rätt att man får skriva och skriva. Det är lite olika när jag kommer på nytt. Ibland så sitter jag med gurran och ibland framför datorn. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Var många bra tips. Ska testa att sätta ihop två verser och se om det kan bli något. Sedan har ni nog rätt att man får skriva och skriva. Det är lite olika när jag kommer på nytt. Ibland så sitter jag med gurran och ibland framför datorn. 😎

Bra att du växlar, ibland då du har haft mycket flow framför datorn ett tag ska du nog tvingas dig själv att sätta dig med gitarren och försöka komma på ngt. För man kan bli ganska låst vid att sitta vid ett instrument hela tiden. Ta också med jämna mellanrum ut det du skapat vid datorn (jag tror det är många som inte ens kan den musik de skapat), för att utvecklas, och så står man närmare den om man skall instruera ngn en passage.

Testa att göra massor med olika modulationer från moll till dur och vice versa... gör dem för flera instrument och spela samtliga på gitarren. Så du blir kompis med tonartsändringarna. Lägg alltid till melodier till detta så det inte står och stampar av sig själv.

Man kan sitta och skapa tills inspirationen kommer, även om det är segt till en början... gör bara musik utan att ifrågasätta det du gör så mycket under skapandet, sedan reflekterar du över det... det finns ingen dålig idé som går att göra om till en bra.

Jaa... hoppas du fått några fler idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

.... jag brukar spela in mina ideér... ibland blir det färdiga låtar, ibland är det bara en massa ideér som hamnar under "jaha-de-va-den-de" mappen 🙁 ... har sen efter en tid gått tillbaka å lyssnat och kommit på grejjer som jag tidigare kört fast med....

På´t igen bara..

Jepp, min mapp heter dock "detta skall jag göra klart nån dag". 🙂

I den finns prylar från, ptja, -97 nån gång kanske..

Kan vara jäkligt skoj att gå tillbaka och lyssna på sånna gamlingar. 🙂

Och vissa har jag faktiskt plockat upp och börjat fixa med igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En metod som vissa i min "musikerbekantskapskrets" brukar använda sig av vid skrivkramp, eller när saker och ting aldrig blir klart är att sätta upp klara begränsningar för låten innan man skriver den.

tex. den här låten får MAX vara 3:50 lång, absolut inte innehålla mer än 4 förutbestämda ackord (förutom på sticket tex. där det är ok att ta till ett 5:e)

Sedan kan man variera begränsningarna mellan låtarna eller tex. lägga till minimikrav såsom att refrängen MÅSTE innehålla minst 2-3 tonartsbyten (alice coopers poison)

Att lägga elektronisk musik i shuffletempo kan vara en riktig kanonidé fick jag just ett exempel på. och lite meckande med nya fräsha takter / taktarter som man normalt inte jobbar i kan vara uppfriskande även det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man variera begränsningarna mellan låtarna eller tex. lägga till minimikrav såsom att refrängen MÅSTE innehålla minst 2-3 tonartsbyten (alice coopers poison)

Det borde vara standard i alla låtar med 2-3 tonartsbyten per refräng. Och absolut olika sådana. Det kallar jag utmaning. 😄

Sen är det där med att jobba med rytmiska ideér/hooks ett mycket bra tips. Brukar kunna ge liv åt en annars tråkig ackordföljd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...