Jump to content
Annons

Att koppla VTB-1 till Audiophile 2496


Chrille

Recommended Posts

Hej!

Efter en tids övervägande (samt en massa bra feedback från forumet här!) bestämde jag mig för att beställa preampen Studio Projects VTB-1 (och samtidigt ett par K271), till inspelning med min Röde NT1000.

Och leveransen från Thomann anlände nyss! 😕 Ivrigt som ett litet barn rev jag upp det stora paketet. I det låg ett stycke AKG K271 och så preampen VTB-1. Genast ville jag rigga upp och spela in lite akustisk gitarr och sång, men hindrades när jag försökte koppla in allt sammans!

Jag var övertygad (dumt nog 😳 ) att VTB-1 hade stereo-utgång och att det helt enkelt bara var att mata in i mitt Audiophile 2496-ljudkort och köra igång. Men så är alltså inte fallet.

Hemskt ledsen om detta redan tagits upp, men jag har verkligen försökt söka runt! Frågan är alltså:

Vad behöver jag för att kunna spela in med VTB-1 till mitt Audiophile 2496? Jag antar att det rör sig om någon form av adapter från balanserad utgång till stereo?

Tipsa gärna! Jag börjar få lite panik, om jag köpt fel grejer! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en monopreamp - så du kopplar bara in den på en kanal på ljudkortet - och om du vill så panorerar du den sedan till lämplig placering i lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej okej! Tack Claes för att du tagit dig lite tid.

Vad innebär det, egentligen? Jag köper alltså en adapter från XLR (2pin?) till en stereo (ex. bara right?).

Hur påverkar det att det är mono ljudet i det här fallet? Kommer ljudupptagningen med mick och akustisk gitarr låta bra? (förhoppningsvis bättre än via min UB802, då det var hela syftet!). Dvs från Mick->VTB-1->Audiophile 2496.

Fasen, jag låter ju som ett idiotiskt litet barn med alla de här okvalificerade frågorna, men här har ni en vuxen karl som börjar få lite efterköpsångest!

Mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

2496 har väl ingen T®S ingång utan det är väl RCA? I sådana fall en XLR hona till till RCA hane... Du kommer då att tappa 6dB ifall jag inte misstar mig men det blir så eftersom ingångarna på 2496 är obalanserade.

Okej, okej! Att man förlorar 6dB antar jag inte är någon katastrof vid inspelning.

Men det är alltså något i den här stilen jag borde införskaffa mig:

http://www.mnaudio.se/default.asp?id=182&pid=1

Jag antar att du inte bara kan få mono-variant av den?

Men hur som helst, det blir bättre att koppla direkt in från VTB-1 till 2496:an, än att routa via min Behringer UB802-mixer? (Dvs VTB-1->UB802->Audiophile 2496).

Och slutligen. Kan någon ge mig ett par tröstande ord om att jag snart kommer lyckas skruva fram ett grymt välljud med sång och akustisk gitarr via min nya VTB-1? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en monopreamp - så du kopplar bara in den på en kanal på ljudkortet - och om du vill så panorerar du den sedan till lämplig placering i lyssningen.

Du är fantastisk Claes!

Här sitter du och ger gratis, vänliga, trevliga, råd till en på forumet som köpt en utrustning som du säljer, från en konkurrent i Tyskland för att tjäna några tior. Det kallar jag för storsinthet!

Dessutom på din födelsedag.

Grattis på födelsedagen förresten! Hoppas du blir ompysslad av frugan. (Jag fyller inte förrn imorgon, då vet jag att jag blir ompysslad... )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en monopreamp - så du kopplar bara in den på en kanal på ljudkortet - och om du vill så panorerar du den sedan till lämplig placering i lyssningen.

Du är fantastisk Claes!

Här sitter du och ger gratis, vänliga, trevliga, råd till en på forumet som köpt en utrustning som du säljer, från en konkurrent i Tyskland för att tjäna några tior. Det kallar jag för storsinthet!

Dessutom på din födelsedag.

Grattis på födelsedagen förresten! Hoppas du blir ompysslad av frugan. (Jag fyller inte förrn imorgon, då vet jag att jag blir ompysslad... )

Absolut, jag håller med. Det är grymt.

Och jag hade heller ingen aning om att Claes själv säljer dem, det var ju en tabbe faktiskt! Nu när jag däremot vet så tänkte jag beställa något därifrån, börjar lätt med lite strängar! :-) Tre nylonpack för 100:- va?

Och, förstås, grattis på födelsedagen, Claes! :-D

Och så bara en sista grej, så jag får det ur världen:

Det blir bättre att koppla direkt in från VTB-1 till 2496:an, än att routa via min Behringer UB802-mixer (dvs VTB-1->UB802->Audiophile 2496)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en monopreamp - så du kopplar bara in den på en kanal på ljudkortet - och om du vill så panorerar du den sedan till lämplig placering i lyssningen.

Du är fantastisk Claes!

Här sitter du och ger gratis, vänliga, trevliga, råd till en på forumet som köpt en utrustning som du säljer, från en konkurrent i Tyskland för att tjäna några tior. Det kallar jag för storsinthet!

Dessutom på din födelsedag.

Grattis på födelsedagen förresten! Hoppas du blir ompysslad av frugan. (Jag fyller inte förrn imorgon, då vet jag att jag blir ompysslad... )

Ja - vad gör man... Det är ju kul att hjälpa folk oavsett var de har köpt eller tänker köpa. Jag kan liksom inte låta bli... 🙂

Tack så mycket för gratulationerna. Har precis släppt ut gästerna, så nu är det forumdags igen... 😄

Som lite kuriuosa kan jag nämna att syrran är 10 år äldre än jag - exakt samma dag! Brorsan var envis redan på den tiden och skulle prompt ha en egen födelsedag, så han kom en dag för sent - och fyller alltså 7 år mer än jag i morgon... Snacka om planering. :rolleyes:

Behöver jag nämna att föräldrarna var lärare på den tiden - så kan folk räkna ut resten... 😛

Grattis i förhand, förresten (flera minuter för tidigt...). 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis i förhand, förresten (flera minuter för tidigt...). 😄

Tack för det!

Jo jag har bland annat packat upp ett 4-DVD set video från Live Aid med 10 timmar DTS 5.1-ljud. Och så väntar tydligen bland annat en bättre middag på en av stan´s bästa gourmetkrogar...

Så det ser ut att bli en bra dag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...