Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ehum *host*.. jo!

Personligen Àlskar jag den typen av synthar.. Problemet Àr bara att de Àr dyra som stryk och det finns mÀngder...

Nu till min frÄga/diskussion... :

Hur mÄnga behöver man?

Vad Àr respektive synth bra pÄ? (Novation, Access, Waldorf etc.)

Fördelar/nackdelar med VSTi respektive hÄrdvara (vilka VSTi Àr mest lika?)

[egna funderingar]

Tacksam för svar!

Annons
Postat
Hur mÄnga behöver man?

För att det över huvudtaget ska vara lönt att börja med en lÄt behöver du minst 10 st. Jag listar hÀr de synthar du behöver:

Access Virus C (2 st)

Roland JP8000 (2 st)

Waldorf Q eller MicroQ (rÀcker med 1, den har sÄ skumma ljud)

Korg MS2000 (2-3 st)

Novation Supernova (1 st)

Access Virus A (rÀcker med 1, mest för nostalgi)

Lycka till med musikskapandet, och vÀl mött!

Postat

😏 Okej...

Dvs.. Syntharna kan bara ta emot 1 MIDI-signal Ät gÄngen. Detta gÀller alla VA?

Som jag har förstÄtt det sÄ kan man spara ner MIDI-spÄr till audio?..

Kan du specificera mer vad för typ av ljud syntarna Àr bra/dÄliga pÄ?

tack! 😆

Postat (redigerat)

NĂ€ alltsĂ„ du behöver inte mer Ă€n en till att börja med 😏 Och vissa VA-synthar kan ta emot MIDI pĂ„ flera kanaler, för att spela flera olika ljud samtidigt. Detta kallas multitimbralitet.

GenomgÄende för alla VA-synthar Àr att man kan göra förbannat mycket med dem jÀmfört med gamla analoga synthar, Àven om de enligt mig inte lÄter lika krÀmigt.

Kan sĂ€ga sĂ„ hĂ€r, om du gör trancemusik ska du kolla Ă„t Access Virus-serien, eller Ă„t Novations Supernova / K-station. Virusarna Ă€r dock lite mer anvĂ€ndbara i fler genrer Ă€n Novation, som enligt mig lĂ„ter rĂ€tt cheezy 😆Roland JP8000 Ă€r annars en klassiker i trance-sammanhang med sitt Supersaw-sound.

Waldorf Q Àr min personliga favvo VA-synth, den Àr enormt flexibel, och kan lÄta rÀtt metalliskt och rÄtt, samtidigt som den kan lÄta jÀttevarmt och mysigt. Den har extremt stora valmöjligheter i ljudskapandet, precis som de flesta VA-synthar.

Samma med Korg MS2000, vÀldigt flexibel, Àven om den lÄter mer elektroniskt och inte sÄ krÀmigt som Waldorf Q.

Nu orkar jag inte mer. Det finns jÀttejÀttemÄnga fler Àn de jag listat. Surfa runt och sök lite recensioner pÄ www.soundonsound.com, eller lÀs om dem pÄ www.vintagesynth.org

VSTi's som kopierar VA-synthar Àr mer lika orginalen Àn VSTi's som kopierar analogsynthar. Det Àr ju lite lÀttare att kopiera en digital arkitektur i en dator, eller hur?

Redigerat av dbd
Postat

Heh.. 🙂

Okej.. Har nÀmligen en K-station i min lya som jag bekantar mig med.. Funderar starkt pÄ att skaffa en Virus senare.. ljuden jag hört hittills har övertygat mig. Flera gÄnger om... (Lyssna pÄ ljudexemplet 4:46 i filen "presets_on_parade_160.mp3") som finns pÄ access hemsida....

Synd bara att de Ă€r sĂ„ förbannat dyra.. 😆

Q kanske man borde skaffa sig ocksÄ..

Fungerar en microQ bra?

Tre stycken dÄ...

K-station, microQ och Virus B...

+ ett större MIDI-klaviatur.. Kan ju köra min D-20 som det annars 😏

Vilken VA gör bÀst basljud?

Postat
Q kanske man borde skaffa sig ocksÄ..

Fungerar en microQ bra?

MicroQ Ă€r en Q med fĂ€rre antal rattar. LĂ„ter likadant, men man kan inte vara lika kreativ snabbt 😏

Vilken VA gör bÀst basljud?

Ingen 😆 Det Ă€r dĂ€rför jag kör helanalogt för basarna.

Postat (redigerat)
ah.... En bra/billig helanalog dÄ?

SvÄrt att fÄ tag pÄ riktigt bra analoga grejor billigt. Waldorf Pulse lÄter helt ok, men oscillatorerna pÄ den Àr nÄgon form av analog/digital-hybrider. Den kan du nog fÄ tag pÄ för 3000 spÀnn.

Vill du ha helanalogt sÄ kan du ju kolla efter Studio Electronics synthar, Sequential Circuits Pro-One, Moog Prodigy eller Korg MS-20, bara för att nÀmna nÄgra. Studio Electronics har MIDI, de andra fÄr du köpa till en CV/Gate -> MIDI-konverterare. I vilket fall sÄ hamnar du runt 8000 - 12000 kr. TÀnk pÄ att de gamla analogsyntharna kan vara i helkass skick (de Àr ÀndÄ 20-30 Är gamla), sÄ testa alltid innan du köper.

Redigerat av dbd
Postat (redigerat)

DĂ„ börjar det dra ivĂ€g lite vĂ€l mycket.... 😏

FÄr fortsÀtta diskussionen imorgon...

Redigerat av eckan
Postat
DĂ„ börjar det dra ivĂ€g lite vĂ€l mycket.... 😏

Men du, vill du ha en analog synt för basljud?

Roland Juno 106 = ca 3500 kr

JÀvligt billigt för en sÄn cool synt.

Sen sÄ mÄste jag rekommendera Clavia Nord Lead 2 ocksÄ.

Den synten kan det mesta och kostar ca 8 - 9 lök beg.

Go for it! 😆

Postat

Ja junon lÄter ocksÄ bra, men den Àr inte heller helanalog. Den har DCOs istÀllet för VCOs.

Postat
För att det över huvudtaget ska vara lönt att börja med en lÄt behöver du minst 10 st....

😆😆😆

eckan:

jag kör virus c o k-station... helt underbara synthar...

Postat

DĂ„ Ă€r inte helt ute och cyklar dĂ„... 😆

Vad Àr skillnaderna mellan Virus B och C?

De sa pÄ supporten att exemplen frÄn sidan (presets on parade) kunde göras med en B...

C:n Àr ju lite dyrare...

Postat
DĂ„ Ă€r inte helt ute och cyklar dĂ„... 😆

Vad Àr skillnaderna mellan Virus B och C?

De sa pÄ supporten att exemplen frÄn sidan (presets on parade) kunde göras med en B...

C:n Àr ju lite dyrare...

Skillnaden...

Postat

Ja junon lÄter ocksÄ bra, men den Àr inte heller helanalog. Den har DCOs istÀllet för VCOs.

Vilket betyder att det enda som egentligen skiljer Àr att skulle den ha vart helanalog sÄ skulle man behövt stÀmma den med jÀmna mellanrum?

Or?

Postat (redigerat)
DĂ„ börjar det dra ivĂ€g lite vĂ€l mycket.... 😆

JÀvligt billigt för en sÄn cool synt.

Sen sÄ mÄste jag rekommendera Clavia Nord Lead 2 ocksÄ.

Den synten kan det mesta och kostar ca 8 - 9 lök beg.

Go for it! 😆

8-9000:- för en NL2:a lĂ„ter dyrt! (eller menade du lök? 😆) Du kan fĂ„ en Nordrack 1: med 12 röster för ca 3000:-

har Ă€ven sĂ€tt NL2/Rack för runt 4 papp! 🙂

Mvh / Starion.

Redigerat av Starion
Postat

Korgs microKORG Ă€r en rĂ€tt kompetent lĂ„da, kanske för smĂ„ tangenter för vissa, men jag stortrivs. ca 4000kr. Bygger pĂ„ ms2000, och lĂ„ter snuskigt bra. (Trots looken Ă€r den helt ny!) 😆

Postat (redigerat)

Vilket betyder att det enda som egentligen skiljer Àr att skulle den ha vart helanalog sÄ skulle man behövt stÀmma den med jÀmna mellanrum?

Or?

NÀ de lÄter lite annorlunda. VCO:er lÄter enligt mig lite "torrare" och mindre elektroniskt Àn DCO:er. Dvs DCO:er brukar lÄta som det ligger lite effekter pÄ dem, utan att det gör det.

Ska posta upp en exempel-MP3a om en liten stund.

EDIT:

Detta Àr troligtvis Ärets sÀmsta jÀmförelse. Juno-106-melodin har trummor och skit inblandat, och Àr dessutom sjÀlvmordsdepressiv. SÄ jag tog melodin frÄn Juno-demom och spelade ett ljud pÄ ATC-1an. Ljuden lÄter inte speciellt likt, men det jag vill ha fram, Àr den metalliska elektronik-klangen som finns i DCOs, VCOs lÄter varmare och krÀmigare.

Redigerat av dbd
Postat
8-9000:- för en NL2:a lĂ„ter dyrt! (eller menade du lök? 😆) Du kan fĂ„ en Nordrack 1: med 12 röster för ca 3000:-

har Ă€ven sĂ€tt NL2/Rack för runt 4 papp! 😆

Ja Nord Leaden glömde jag totalt att nÀmna i sammanhanget, hoppsan!

Jag kom förresten pÄ en jÀttebillig analog synth, som gör helt groteskt köttiga basar. Det Àr Control Synthesis Deep Bass Nine. Den byggdes för att vara en TB-303-klon, men nÄgot gick fel. FruktansvÀrt fel.

Nu producerar den istÀllet de tyngsta och djupaste basgÄngarna tillgÀngliga med 1 oscillator. Den hÀrjar pÄ vendolin.se för runt 1500 kr.

OBS. DB9 kan BARA göra basar, allt annat Ă€r den helt vĂ€rdelös pĂ„ 😆 Den har dock MIDI, sĂ„ du slipper köpa converter.

• 2 veckor senare...
Postat

SÄ vad Àr slutsatsen???

Vilka typer av kombinationer Àr bÀst för t.ex.

elektronica/synth, trance/techo, respektive andra elektroniska stilar?

VĂ€ntar spĂ€nnt pĂ„ sammanfattningen 🙂

Postat

ska bli kul Ă„ se vad dĂ€bĂ€dÀÀs slutfaktura hamnar pĂ„ efter dennahĂ€rade konsultationen... 🙂

novation (oregistrerad)
Postat
Ehum *host*.. jo!

Personligen Àlskar jag den typen av synthar.. Problemet Àr bara att de Àr dyra som stryk och det finns mÀngder...

Nu till min frÄga/diskussion... :

Hur mÄnga behöver man?

Vad Àr respektive synth bra pÄ? (Novation, Access, Waldorf etc.)

Fördelar/nackdelar med VSTi respektive hÄrdvara (vilka VSTi Àr mest lika?)

[egna funderingar]

Tacksam för svar!

Man behöver inte egentligen mer Ă€n man har plats med plus nĂ„gra till som kan staplas pĂ„ höjden i billiga IKEA oO(reklam tillĂ„tet? 🙂 ) konsoller och liknande.

Ok att man fĂ„r köra bungyjump och höjdhopp eller liknande för att nĂ„ kaffebryggaren i köket.. 🙂

Kör du bara VSTi kör sÄ mÄnga datorn pallar med innan skÀrmen blir svart och det stÄr syntax error

Eller börja med vad man har rÄd med och utöka nÀr plÄnboken tillÄter..

Mitt första köp var en gammal Kawaisynth med trÀsidor - den lÀt helfett men saknade midi och jag Àgde ingen sampler.. dessutom kunde man spara ljudbanker pÄ kasettband..

DessvĂ€rre inget svar pĂ„ frĂ„gan din kanske.. 😉

Postat

Sedan mÄste ju jag, som inbiten anti-allt pÄpeka att digital-vs-analog-diskussionen Àr pÄ nivÄ med mac-vs-windows, dvs helt och hÄllet beroende pÄ subjektiva Äsikter och vilken image man efterstrÀvar.

GÄ till butiken och prova apparaterna dÀr, lyssna, vrid lite pÄ rattarna (att döma synten efter presetljuden Àr dömt att misslyckas) osv. Fundera lite, kolla var grejerna finns billigast osv osv.

En idé Àr ju att köra analogt för basarna och VSTi:er för övriga ljud (VSTi:er Àr minst lika kraftfulla som digitala hÄrdvarusyntar), eller dÄ att helt skippa det externa bortsett frÄn ett masterkeyboard och köra allt i datorn.

Sedan skall jag pĂ„minna mig sjĂ€lv om att inte snacka sĂ„ mycket eftersom jag skulle göra en hel del olagligheter för att komma över ett Rhodes '73-piano i gott skick 😄

Postat
ska bli kul Ă„ se vad dĂ€bĂ€dÀÀs slutfaktura hamnar pĂ„ efter dennahĂ€rade konsultationen... 😄

Ja denna konsulteringen var nĂ„got vĂ„ldsam, fast det ingĂ„r lite goodwill-rabatt i frĂ„gor rörande detta Ă€mnet 😎

Postat

Ja se, dÀr finns en hel uppsjö med roliga leksaker som man kan vrida till bra grejer med. NÀr det kommer till analog-/digitaldiskussionen sÄ anser jag att man inte bör lÀgga för mkt vikt vid det. Musiken skapar inte sig sjÀlv, och det analoga gör i slutÀndan inte sÄ mkt skillnad. Finns massor av prima exempel pÄ analogsamlare som aldrig kommit för sig att göra nÄnting alls. Ta vad du har och gör vad du kan av det!

Postat
Ja se, dÀr finns en hel uppsjö med roliga leksaker som man kan vrida till bra grejer med. NÀr det kommer till analog-/digitaldiskussionen sÄ anser jag att man inte bör lÀgga för mkt vikt vid det. Musiken skapar inte sig sjÀlv, och det analoga gör i slutÀndan inte sÄ mkt skillnad. Finns massor av prima exempel pÄ analogsamlare som aldrig kommit för sig att göra nÄnting alls. Ta vad du har och gör vad du kan av det!

Bra sagt.. kort sagt 😆

😄

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Happ.. Jag anser den hÀr trÄden uttömd dÄ...

Tack för hjĂ€lpen.. Eller nĂ„tt... Har ju fĂ„tt nĂ„gra roliga tips om inte annat. đŸ˜Č

[Glömde: Har nĂ„gon extremt mycket pengar de vill bli av med? 😳 ]

Redigerat av eckan
Postat (redigerat)

(Kan ju lika gÀrna ta det hÀr...)

Virus B rack, Waldorf Q rack

respektive:

Qkb, Virus kB, Virus Indigo/II

Vad ska jag vÀlja? GÀrna motiveringar ocksÄ.. :rolleyes:

runt 10 papp Àr vÀl max...

(Skulle vara bra med lite kommentarer angĂ„ende att styra microQ frĂ„n en annan synth.. Typ K-station i mitt fall... Dvs. om man kan editera fler parametrar och fĂ„ lĂ„dan mer lĂ€ttjobbad iom att du har fler rattar att kunna styra MIDI med via K-stationen). Är detta ett alternativ till Q?

Redigerat av eckan
Postat
(Kan ju lika gÀrna ta det hÀr...)

Virus B rack, Waldorf Q rack

respektive:

Qkb, Virus kB, Virus Indigo/II

Vad ska jag vÀlja? GÀrna motiveringar ocksÄ.. :rolleyes:

runt 10 papp Àr vÀl max...

(Skulle vara bra med lite kommentarer angĂ„ende att styra microQ frĂ„n en annan synth.. Typ K-station i mitt fall... Dvs. om man kan editera fler parametrar och fĂ„ lĂ„dan mer lĂ€ttjobbad iom att du har fler rattar att kunna styra MIDI med via K-stationen). Är detta ett alternativ till Q?

hmm... först o frÀmst.. ska du ha rack fÄr du kanske förbereda dej pÄ att det kan bli meck att skruva till ljud... Àr de fÄ knappar o knobs Àr det istÀllet lÄnga, djupa menyer att stega sej igenom vilket Àr vÀldigt jobbit...

Min Virus C Àr ju egentligen precis som en Virus KC förrutom klaviaturen... alltsÄ ja har samma knobs osv... rack-versionen e nog vÀrre...

Ä andra sidan e rack billigare... sÄ orkar du stega dej igenom massa menyer ska du köpa de... gÄ till affÀren o checka grejerna o prata med de anstÀllda... det som kan verka lÀtt i början blir ofta vÀÀldigt omstÀndigt dag ut o dag in...

Postat
det som kan verka lÀtt i början blir ofta vÀÀldigt omstÀndigt dag ut o dag in...

Har du rĂ€tt i... 😄

Undrar ocksĂ„ om ni har erfarenheter med att komma runt menyerna genom att ha mĂ„nga rattar pĂ„ ett MIDI-klaviatur. Är det sĂ„ enkelt?

Är det vĂ€rt att lĂ€gga 10' pĂ„ en virus C eller Ă€r Virus B typ samma? (Presentljuden var snarlika enligt supporten pĂ„ Access).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.