Jump to content
Annons

Knaster med VSTi i Cubase

Recommended Posts

Jakkz (oregistrerad)
Postat

Hej,

Har problem med knaster när jag kör några VST instrument i Cubase SX 3.11.

Trodde först att det var vissa VSTi som var "dåligt kodade" men får samma problem med olika VSTi, trodde sedan att det var ljudkortet så jag bytte till ett EMU 0404, trodde sen att det var för lite minne så jag slängde in 1,5 Gb ... fortfarande knaster ... nån som har samma problem? kanske har haft och har en lösning?

Mitt system:

Intel XEON 2,8GHz

1,5 Gb DDR2 minne

2 x 120 Gb SATA HD

EMU 0404 ljudkort

Windows XP SP2

Cubase SX 3.11

Tacksam för hjälp...

/J

Annons
Jakkz (oregistrerad)
Postat
Sänk latencyn på ditt ljudkort..

Hmmm... kan det vara så enkelt. 😄

Testade och helt plötsligt låter det det bra 😛 INGET KNASTER!!!! Trodde inte jag skulle få uppleva detta!!!

MÅNGEN TACK!!!!

Men då kommer frågan, vilken latency ska man ha för att slippa "laggen" när man spelar på midi keyboardet?

10 ms?

Postat

Det beror på vad du trivs med - och naturligtvis på vad ljudkortet och resten av datorn orkar med...

Själv tycker jag att det fungerar bra på 6ms - men i nödfall 12ms, utom när det gäller trummor, då jag vill ha ännu lägre och gärna kör på 3ms...

En annan lösning, som gör att du slipper latency helt, är om du lyssnar på syntens eget ljud under inspelning och alltså struntar i att lyssna på VSTi-ljudet under inspelning. 😄

Jakkz (oregistrerad)
Postat

Tack för tips/info... jag är så glad nu... borde gå och lägga mig eftersom det är jobb i morgon... men nu vill jag bara spela... ARGGHHH!!!! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.