spaceman Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 Nu när tempraturen går under noll så blir luften torrare och torrare. Är det någon som har tips på hur man ska vårda gurorna ? Själv har jag köpt Fenders Instrument Care Kit och någon special superduper olja de luxe (för halsarna) för nästan 400 pix. http://www.fender.com/products/search.php?partno=0990508000 Samt en luftfuktare som visserligen är ok. Men man står inte ut med att höra den brumma hela tiden i bakgrunden. Går inte ens att kolla på dokusåpor på TV. En del tycker man ska ha gurorna i sina case allmost all the time. Men jag gillar att ha dom på gitarrställ och på väggen. Tror iofs inte att det är bättre att ha guran i caset än i stället stellan, luften är lika torr där som utanför. Samma visa varje år. Tror inte att det gör något om guran får stå torrt under en vinter. Men låtsäj om 10 år, när guran kan bli värdefull och en trogen gammal vän. Då är det inte lika kul längre om den spricker upp någonstans och man får paranoja... 🤪
martinm Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 (redigerat) Till akustiska gitarrer finns det gitarrfuktare som kan fästas i ljudhålet vid förvaring. Jag läste på en hemsida att man kan ha en halv färsk potatis i fodralet som avger fukt. Huruvida detta är bra eller inte går jag inte i god för, men det låter ju kul! Se här: http://www.instrument-online.nu/kopguide/nylonstrangat.html De främsta skälet annars till att ha gitarren i sitt fodral hela tiden är väl att undvika snabba temperaturförändringar som inte heller är bra. Edit: Den här tråden borde nog inte ligga under pluggar egentligen, men å andra sidan, med tanke på potatisen... 😎 Redigerat 18 november 2005 av martinm
Stinkey (oregistrerad) Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 Villa du ha lite höger luftfuktighet i rummet är det bara att sätta vattenfyllda tefat på bokhyllornas översta hyllla. Blanda in lite ättika om du vill bli av med flugor och rökdoft. Fyll på ca en gång i veckan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.