Jump to content
Annons

Kaasgaard

Recommended Posts

Jag ett par aktiva monitorer och har nästan bestämt mig för att det står mellan Fostex PM-1 4000kr

Alesis M1 4000kr

ESI nEar5 3000kr

Men jag har svårt för att bestämma mig. Kan ngn som kanske har hört alla eller bra koll säga vilka som prisvärdast? ESI-monitorerna har något mindre LF-kon än de andra; spelar det ngn större roll?

Jag har läst alla gamla trådar men det är fortfarande luddigt eftersom alla verkar tycka det de har/ bara säger att man ska köpa ngt dyrare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om jag var tvungen att välja mellan Alesis och Fostex skulle JAG ha valt Alesis.

Men det är ju en smaksak.

Ja det är ju det. Jag jämförde och valde Fostex 🙂 Fostexarna nitade faktiskt enligt mig allt motstånd upp till Genelec 1030 (inklusive Mackie 624, Alesis, Tannoy, Yamaha etc.). Och de låter ändå väldigt nära Genelecsen. Skillnaden ligger i att fostex har klenare bas, och något kallare diskant.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, är det nån här som har ett par ESI nEar5 och kan berätta vad de tycker?

Jag har ett par och dom funkar för priset kan man väl säga. Har du tretusen som ligger och skräpar och du snarast behöver ett par monitorer är det inget dåligt köp, men du kommer med all sannolikhet att vilja uppgradera vad det lider. Har du inte så bråttom så kanske du ska vänta tills du har bättre ekonomi och köpa något med hög kvalitet istället. Du kan ju kolla begagnat också.

Link to comment
Dela på andra sajter

bonzo, när du säger bättre kvalitet är man uppe på 6000 då eller räcker det att gå upp till 4000 där Alesis m1 actice och fostex pm1 mm ligger för att märka en skillnad mot ESI tror du?

Jag tänker mig nog snarare lägen uppåt 10-12 000/paret. Jag har testlyssnat bl a Mackie HR624 och KRK V6 som båda ligger i den prisklassen, och skillnaden var minst sagt... omtumlande. När jag sedan testar exempelvis ett par Tannoy som ju är ganska hyllade i mellanklassen (runt 6 000/paret) så är det visserligen skillnad mot nEar, men den är inte så stor att jag känner att en sådan uppgradering är nödvändig. Jag har inte lyssnat på vare sig Fostex eller Alesis men det är väl Tannoy-klass på dom antar jag.

Nu får man ju vara lite realist också. 10 000+ är inget man snyter ur näsan och jag vet inte på vilken nivå du befinner dig i ditt musicerande. Om du är som jag och är på hobbynivå med något enstaka seriösare uppdrag ibland funkar ju säkert 4-6000 kronorsmonitorer fint. Det är ett evigt tjatande om det, men att lyssna själv är nog vad du måste göra. Föreslår att du jämför nEar med monitorer i Fostex/Alesis-klassen och ser om du tycker att skillnaden är så stor att det högre priset kan rättfärdigas.

EDIT: Kanske ska tillägga (så att man inte framstår som en total idiot) att när jag talar om olika prisklasser så menar jag klasserna på "projektstudionivå". Inte den absoluta toppklassen som ju handlar om helt andra pengar.

Redigerat av bonzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska man väl lyssna och jämföra monitorerna i butiken innan man slår till, men samtidigt... hur rättvis bild ger det egentligen?

Ofta sitter det ju en massa gitarrsnubbar som provar förstärkare på alldeles för hög volym i närheten, för att inte tala om pladdrande kunder och expediter.

Sedan nästa fråga, vad ska man lyssna på? Senaste Absolut Hits #518 kanske? Eller någon annan färdigmixad och mastrad skiva?

Förslagsvis bör man väl ta med en CD med egeninspelat material och lyssna på. Men det säger väl inte mycket mer det heller?

"Wow, min musik låter bra genom de här monitorerna!"

Tanken med monitorer är väl att man ska MIXA genom dem och nå ett resultat som låter ungefär lika bra i alla stereoanläggningar?

Alltså borde man snarare ta med sig en hel mix hemifrån, spendera några dagar i butiken och testa monitorerna i praktiken, bränna ett par CD-skivor och lyssna i vanliga stereoanläggningar och på så sätt upptäcka om monitorerna 'luras' eller inte.

Frågan är väl i så fall, i vilken butik har man möjlighet till detta? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med monitorer är väl att man ska MIXA genom dem och nå ett resultat som låter ungefär lika bra i alla stereoanläggningar?

Man kan lägga en bra mix med de flesta monitorer som inte är helt värdelösa, när man väl lärt sig hur de låter. Huvudsaken när man lyssnar, tycker jag är att man trivs med ljudet, annars kommer man aldrig palla med dem i längden.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Men går det att jämföra en 10-minuters lyssningssession i butiken med en 5-timmars mixsession i hemmet? Man blir inte slut i öronen på en kvart precis.

Visst ska man lyssna på prylarna innan man köper, men generellt är rekommendationer från andra en bra utgångspunkt, tycker jag personligen.

Om ett par studiomonitorer av ett visst märke/modell rekommenderas av 90% av användarna, samt att de fått bra omdöme i flera recensioner och dylikt, borde det rimligtvis inte vara ett dåligt köp. Eller?

Har man bra kontakt med butikspersonal osv, kan man få möjlighet att låna hem ett par olika modeller och testa. Då har man i alla fall möjlighet att känna av ljudet 'på riktigt'. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hi Dead,

det där med rekommendationer ....

-- ingen tillverkare gör väl med flit dåliga grejor. Sånt brukar sprida sig rätt snabbt. Det brukar också synas i priset. Så en högtalare för 100:- skall man väl inte förvänta sig mer för. Man får vad man betalar för brukar vara en bra sammanfattning.

-- alla är vi olika. Mina öron är olika från dina. Så jag har andra favoriter än du har. Så om man frågar 10 slumpmässiga personer på en chatsida, så kan man ju ha tur och ha samma smak som dem. Man kan också ha otur och an annan smak. Hur veta vilket?

-- vi gör också olika saker. Jag kanske bara lyssnar på stråk-kvartetter. Nån annan bara Drums&Bass. Jag kanske älskar mina högtalare som bara går ner till 70Hz. Den som vill mixa D&B kanske hatar dem för att det är under 70Hz musiken finns (hmm, är det så, vad vet jag?).

-- om du tycker det är bra, då är det bra. (Punkt). Skit i vad andra tycker om dina högtalare. Efter ett halvår kommer du bara vara förbannad på de där dumma råden som andra gav, om det inte är så att du själv tar beslutet.

Min rekommendation har jag lärt mig av en musiklärare jag hade för massa år sedan. Funkar på det mesta i livet.

Köp antingen det du verkligen vill ha, oavsett priset, eller något billigt som du kan hiva ut genom fönstret när du tröttnat på det utan att gråta. Har du inte råd att köpa det du verkligen vill ha, vänta och spara. Måste du ha något just nu men inte har hela budgeten, köp billigt och lev med så länge tills du sparat ihop pengarna. Om du verkligen vill ha en Porsche men inte har råd, köp då inte en Saab. Cykla i stället och spara ihop pengarna.

Och det funkar för mig: de där mellanprisgrejorna, lite halvbra så där och lite halvdyra brukar vara de grejer jag riktigt ångrar.

Och vet man inte vad man vill ha, då kan man lika väl köpa billigt. Då ångrar man sig inte så mycket senare. Med tiden har jag lärt mig förstå vad som är viktigt för mig, strunt i andra just när det gäller sånt här.

Och nog går det att mixa i 50 kronors hörlurar från Åhléns. Har man inte råd med mer, så får man lära sig leva med det.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv sitter jag med hifi anläggningen och mixar. Funkar hyffsat bra nu när jag börjar lära mig. Jag har vart och lyssnat på olika monitorer för ca 4000-6000:- och anser att det är helt onödigt att kasta pengar på´t...

Jag kommer att köra på det tills jag har råd att skaffa rejäla Adam monitorer.

...men det är juh jag det.

Mvh/ Experten

😕

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Ok, gammal tråd rostar aldrig...?

Om ett par studiomonitorer av ett visst märke/modell rekommenderas av 90% av användarna, samt att de fått bra omdöme i flera recensioner och dylikt, borde det rimligtvis inte vara ett dåligt köp. Eller?

Jo! Jag har läst en massa hyllningar av Mackie's HR624, så då trodde jag ju att de skulle va kanon och nåt att ha som "övre referens" när jag var och shoppade monitorer... Men faktum var att jag nog tyckte att de lät sämst av de jag hörde!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...