Jump to content
Annons

remix = olagligt?

djay_maxwell (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

nu Àr det sÄ att jag remixade en lÄt dÄ, och 2 killar vill sÀtta dig mig för det, ni vet nog vilken lÄt det Àr, trÄden finns pÄ forumet. (my hump heter den).

iafall, det enda jag hade var lÄten pÄ soundclick, och eftersom jag Àr medlem i en community som hter lunar fanns den dÀr med ocksÄ.

Àr det sÄ att jag brytit mot alla lagar som finns och kommer att fÄ böta flera miljarder för detta? det slÀpps ju dagligen bootlegs, som förlag slÀpper pÄ marknaden men inte blir de stÀmda eller sÄ?

snÀlla vad ska jag göra egentligen?

jag gjorde inte nÄgot fel i att remixa, var bara en kul grej liksom? som jag ville att folk skulle lyssna pÄ...

och som det Àr nu har jag raderat lÄten frÄn soundclick och Àven frÄn mitt lunar konto. ...

Redigerat av djay_maxwell
Annons
Postat (redigerat)

Det Àr fullt lagligt att göra en remix pÄ en lÄt och visa offentligt sÄ lÀnge du betalar STIM avgift för det, och det behöver du inte upphovsmannens tillstÄnd för.

Redigerat av addic59
Postat

hur menar du dÄ? förklara nÀrmare

Postat

Vanligtvis brukar alla upphovsmÀn registrera sig hos STIM (Svenka tonsÀttares internationella musikbyrÄ), och de hjÀlper upphovsmÀn att fÄ ersÀttning dÄ deras verk framförs offentligt, som i detta fall din remix. Men du behöver inte nÄgot lov ifrÄn upphovsmannen att göra en remix eller att visa offentligt sÄ lÀnge du betalar STIM-avgiften. Och den kostnaden Àr olika beroende pÄ i vilken sammanhang den har framfört, hur mÄnga som har lyssnat, och eventuell entréavgift osv.

Blev det rĂ€tt nu Thimmie? 😠

Postat

jag Ă€r medlem hos stim som upphovsman. och remixen Ă€r min musik och artistens acapella. sĂ„ du menar att om jag har nu haft lĂ„ten pĂ„ soundclick sĂ„ har jag inte gjort nĂ„got olagligt? 😠

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Vanligtvis brukar alla upphovsmÀn registrera sig hos STIM (Svenka tonsÀttares internationella musikbyrÄ), och de hjÀlper upphovsmÀn att fÄ ersÀttning dÄ deras verk framförs offentligt, som i detta fall din remix. Men du behöver inte nÄgot lov ifrÄn upphovsmannen att göra en remix eller att visa offentligt sÄ lÀnge du betalar STIM-avgiften. Och den kostnaden Àr olika beroende pÄ i vilken sammanhang den har framfört, hur mÄnga som har lyssnat, och eventuell entréavgift osv.

Nja, man mÄstealltid ha tillstÄnd av den som skrivit lÄten(eller förlaget) innan man offentliggör en remix pÄ nÄgon annans lÄt. Men risken att Äka dit Àr relativt liten. Och straffet Àr inte sÄ hÄrt, oftast bara en nÀsknÀpp.

Postat

Nja, man mÄstealltid ha tillstÄnd av den som skrivit lÄten(eller förlaget) innan man offentliggör en remix pÄ nÄgon annans lÄt. Men risken att Äka dit Àr relativt liten. Och straffet Àr inte sÄ hÄrt, oftast bara en nÀsknÀpp.

Japp.

Postat

jaha sĂ„ dom killarna kan inte sĂ€tta dit mig med andra ord? och om de gör det, vad Ă€r straffet för det? jag ville ju bara göra en remix som var bĂ€ttre Ă€n orginalet som funkade pĂ„ dans golv 😠 och folk ville höra den sĂ„ jag ville vĂ€l fĂ„ lite kritik.. det handlade inte om att fĂ„ den vĂ€rldskĂ€nd, utan veta vad folk tyckte sĂ„ skulle jag köra den pĂ„ mina spelningar.

Postat

Japp.

Men gör man bara en cover pÄ lÄten behöver man inte tillstÄnd frÄn upphovsmannen. Det Àr bara om man gör om verket.

Postat

men det Ă€r ju ingen cover 🙁 utan en remix. jag har gjort musik och "lĂ„nat" deras acapella men har tydligt skrivit som titel: black eyed peas - my hump (jean maxwell remix)

Postat

Blev det rĂ€tt nu Thimmie? 🙁

Japp.

Men gör man bara en cover pÄ lÄten behöver man inte tillstÄnd frÄn upphovsmannen. Det Àr bara om man gör om verket.

SĂ„ var det ja. 😛

Postat

NÀsknÀppen gÄr till somsÄ att ABAB, dörr eller polis-vakt tillkallas pÄ samma gÄng som skivbolag underÀttas!

Dessa anlÀnder pÄ utsatt tid till lÀmplig plats, dÀrvidlag hÄlls remix-förövaren i stadigt grepp av ABAB, dörr

eller polis-vakt emedan skivbolagsrepresentant brukar göra nÄgra "övningsknÀpp" uti tomma luften och dÀrefter

underrÀttas remix-förövare om sina rÀttigheter och sitt övertramp och slutligen utdelas dÄ nÀsknÀppet! Sedan gÄr samtliga

öch Àter lunch pÄ Kvarnen, Riche eller annan nÀrbelÀgen restaurang! Hans vet att det fungerar sÄhÀr, sÄ sÀg nu inte emot!

Postat
men det Ă€r ju ingen cover 🙁 utan en remix. jag har gjort musik och "lĂ„nat" deras acapella men har tydligt skrivit som titel: black eyed peas - my hump (jean maxwell remix)

DÄ mÄste du frÄga upphovsmannen. Tex nu nÀr Madonna anvÀnder "give me, give me" (heter den va?) av Björn och Benny sÄ mÄste hon frÄga dem först.

Postat

ok sÄ jag ska helt enkelt inte bry mig mer? lÄten Àr ju raderad frÄn samtliga sidor. sÄ att det Àr lugnt Àn sÄ lÀnge alltsÄ?

Postat (redigerat)
NÀsknÀppen gÄr till somsÄ att ABAB, dörr eller polis-vakt tillkallas pÄ samma gÄng som skivbolag underÀttas!

Dessa anlÀnder pÄ utsatt tid till lÀmplig plats, dÀrvidlag hÄlls remix-förövaren i stadigt grepp av ABAB, dörr

eller polis-vakt emedan skivbolagsrepresentant brukar göra nÄgra "övningsknÀpp" uti tomma luften och dÀrefter

underrÀttas remix-förövare om sina rÀttigheter och sitt övertramp och slutligen utdelas dÄ nÀsknÀppet! Sedan gÄr samtliga

öch Àter lunch pÄ Kvarnen, Riche eller annan nÀrbelÀgen restaurang! Hans vet att det fungerar sÄhÀr, sÄ sÀg nu inte emot!

Ja, det funkar sÄ om skivbolaget Àger mastern man remixar. Men Àger inte skivbolaget master sÄ kan de inget göra, dÄ Àr det upp till upphovsmannen. I vilket fall sÄ mÄste man ha tillÄtelse om man ska göra en remix för ett offentligt framförande.

Redigerat av Thimmie
Postat

NÄgra av Sveriges framgÄngsrikaste producenter kom fram genom bootlegs, Deniz Pop och Stonebridge och hela Swemix gÀngets tvÄ första remixskivor gavs ut utan tillstÄnd, dom pÄstod sjÀlva att de inte visste att det krÀvdes tillstÄnd...

Sen ringde bolagen och var lite sura först men sen gavs tillstÄnd till dom flesta remixer som SweMix gjorde.

Postat
NÄgra av Sveriges framgÄngsrikaste producenter kom fram genom bootlegs, Deniz Pop och Stonebridge och hela Swemix gÀngets tvÄ första remixskivor gavs ut utan tillstÄnd, dom pÄstod sjÀlva att de inte visste att det krÀvdes tillstÄnd...

Sen ringde bolagen och var lite sura först men sen gavs tillstÄnd till dom flesta remixer som SweMix gjorde.

Hehe... Jo, jag vet. Det Àr rÀtt coolt.

Postat

ok sÄ jag ska inte bry mig nÄgot mer alls?

Postat

Nope, inte om du tagit bort allt. Men risken att Ă„ka ditt Ă€r minimal. 🙁

Postat

Börja oroa dig nÀr/om du fÄr ett elakt brev..

Postat

Du har ju fÄtt svar pÄ detta tidigare?

Det schyssta Àr att be om lov / vara överens... om det inte Àr en stor artist man fulmixar sÄ Àr det ett bra förhÄllningssÀtt.

Postat

ok tack för alla som hjĂ€lpt till, kĂ€nns som att alla hĂ€r inne Ă€r som en stor familj 🙁

vad skulle jag göra utan er grabbar? 😛 kram till alla!

Postat
För att svara pÄ titeln: ja, det Àr lika olagligt som att dela filer.

Att dela filer i sig Àr inte olagligt. Bara om de Àr upphovsrÀttsskyddade.

Postat

Hahaha! Ingen av er har rĂ€tt! 😄

1) Alla filer Àr upphovsrÀttsskyddade.

2) Att dela ut filer i sig Àr INTE olagligt sÄ lÀnge man sjÀlv Àr upphovman till dem eller har upphovsmannens tillÄtelse. Jag kan alltsÄ dela ut Kent's nya EP pÄ DC om Jocke Berg och SonyBMG godkÀnner det.

Postat

Hahaha! Ingen av er har rĂ€tt! đŸ˜±

1) Alla filer Àr upphovsrÀttsskyddade.

2) Att dela ut filer i sig Àr INTE olagligt sÄ lÀnge man sjÀlv Àr upphovman till dem eller har upphovsmannens tillÄtelse. Jag kan alltsÄ dela ut Kent's nya EP pÄ DC om Jocke Berg och SonyBMG godkÀnner det.

Jo, jag vill bara tillĂ€gga att jag inte skrattar ÅT er, det Ă€r bara sĂ„ kul nĂ€r mĂ„nga skriver hej vilt utan att egentligen veta... Sorry... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.