Jump to content
Annons

skillnad på live bord och studio mixerbord


pennudd

Recommended Posts

Är det nån som vet den direkta skillnaden om man typ köper ett mackie bord som är till för livebruk. Inte för att jag tänker köpa ett nu på stört... men jag undrar bara Vad det är som skiljer?

Anledningen att jag undrar är att jag kollar på beggade bord. Och ofta är ju livebord lite billigare. Jag tänker inte bara på mackie, utan bord överlag...

Skulle man kunna köra ett livebord i studion? om inte det, varför?

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

- Största skillnaden ligger i att ett utpräglat studiobord har flera subbgrupper till vilka man kan styra dom olika vanliga kanalerna och som sedan länkas till olika kanaler inspelningsenheten.

- Det finns ofta fler kopplingsmöjlighheter typ "insert" och annat "pynt" som ger en större kopplingsfrihet som passar till ett studiobord..

- Till dessa kommer också ofta en inbyggd "talkback"...

Halli hallå... 😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, detta har jag också undrat. Om man har ett studiobord med många subgrupper och många kanaler, i kombination med ett ljudkort med många utgångar, då borde man väl kunna ge killen som spelar in en egen monitormix via mixern? Kan någon rekommendera ett bra studiobord i storleksordningen omkring 16-32 kanaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Livebord brukar ha flera AUX-tappningar, för lyssning och monitorer och sånt.

Studiobord av inline-typ har två kanaler i varje kanalstrip som kan användas som extra ingångar eller som retur från bandaren om man använder analogbandare vill säga. Kanske inte nödvändigt om man kör HD-inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, detta har jag också undrat. Om man har ett studiobord med många subgrupper och många kanaler, i kombination med ett ljudkort med många utgångar, då borde man väl kunna ge killen som spelar in en egen monitormix via mixern? Kan någon rekommendera ett bra studiobord i storleksordningen omkring 16-32 kanaler?

Jag skulle Inte rekomendera Mackie, utan ett lite äldre bord... Typ studiomaster, Soundtracs, Soundcraft, den finns även många Engelska bord som inte är så kända som har mycket god kvalitè... Bland dom här borden kan du hitta ett schysst alternativ emellan 2-5000 SEK...

Det är stor skillnad i kvalite på dom här borden och tex. Behringer

Vh, Lilleman

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, detta har jag också undrat. Om man har ett studiobord med många subgrupper och många kanaler, i kombination med ett ljudkort med många utgångar, då borde man väl kunna ge killen som spelar in en egen monitormix via mixern? Kan någon rekommendera ett bra studiobord i storleksordningen omkring 16-32 kanaler?

Jag skulle Inte rekomendera Mackie, utan ett lite äldre bord... Typ studiomaster, Soundtracs, Soundcraft, den finns även många Engelska bord som inte är så kända som har mycket god kvalitè... Bland dom här borden kan du hitta ett schysst alternativ emellan 2-5000 SEK...

Det är stor skillnad i kvalite på dom här borden och tex. Behringer

Vh, Lilleman

Tackar för tipset! Jag surfade runt lite på Soundcraft's 80-talare, verkar finnas en del beggat. Såg flera 8-bussare för mellan 3500 och 5000, vilket verkar vara ett bra pris. Preampsen låter sjysst eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, detta har jag också undrat. Om man har ett studiobord med många subgrupper och många kanaler, i kombination med ett ljudkort med många utgångar, då borde man väl kunna ge killen som spelar in en egen monitormix via mixern? Kan någon rekommendera ett bra studiobord i storleksordningen omkring 16-32 kanaler?

Jag skulle Inte rekomendera Mackie, utan ett lite äldre bord... Typ studiomaster, Soundtracs, Soundcraft, den finns även många Engelska bord som inte är så kända som har mycket god kvalitè... Bland dom här borden kan du hitta ett schysst alternativ emellan 2-5000 SEK...

Det är stor skillnad i kvalite på dom här borden och tex. Behringer

Vh, Lilleman

Tackar för tipset! Jag surfade runt lite på Soundcraft's 80-talare, verkar finnas en del beggat. Såg flera 8-bussare för mellan 3500 och 5000, vilket verkar vara ett bra pris. Preampsen låter sjysst eller?

Jag har förvisso bara suttit vid ett av Soundtracs större bord (Jade) och diggade det grymt mycket. Ruggigt najs preamps med massa headroom 😄

Ifall jag skulle köpa ett beggat mixerbord skulle jag helt klart satsa på Soundtracs.

Jag kör på separata preamps istället, funkar oftast mycket smidigare för HD-inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall jag skulle köpa ett beggat mixerbord skulle jag helt klart satsa på Soundtracs.

Jag kör på separata preamps istället, funkar oftast mycket smidigare för HD-inspelning. 

Lyssna på Lavrell, köp soundtracs... 🙂 Jag har ett Soundtracs T-Serie 16-8-2 till salu... 😄

Skicka PM om du vill veta mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...