Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle verkligen vilja ha ett program som spelar in det man hör, i datorn! AlltsÄ att man kan spela in ljudkortets output!

SÄ dÄ nÀr man ser pÄ film eller rÄkar stöta pÄ nÄt coolt, kan man bara spela in det! Fanns ngt som hette audiograbber men

den Àr bara till MAC!

Annons
Postat (redigerat)

skojar du med oss Hans?

Det gÄr att göra med: Ljudinspelaren, Wavelab, Cubase, Logic, Sound Forge + 500 program till!

Edit: Jag sjÀlv anvÀnder Sound Forge 8.0

Redigerat av Eternal
kryotank (oregistrerad)
Postat

Audacity... Gratis...

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Är inte ens sĂ€ker pĂ„ att jag förstĂ„r frĂ„gan, men koppla en DAT-bandare analogt eller digitalt till ditt ljudkort, sĂ„ fĂ„r du in det med bra kvalle.

😉

:musik

Postat

Hej!

Kan jag spela in ljud i Cubase ifrÄn en film som jag tittar pÄ, hur gör jag det? Vore ju kanon om det gick!

Jag vill altsÄ ha funktionen av en DAT men i datorn! NÄnting som hela tiden spelar in allt som hörs i hörlurar eller högtalare!

Har en DAT men vore smidigare att göra det i datorn! För det första för att det dÄ Àr smidigare för det andra för att DATen

bara Ă€r 16 bitar och för det tredje Ă€r DATen utlĂ„nad sen nĂ„gra Ă„r tillbaka 😆!

Postat
Hej!

Kan jag spela in ljud i Cubase ifrÄn en film som jag tittar pÄ, hur gör jag det? Vore ju kanon om det gick!

Jag vill altsÄ ha funktionen av en DAT men i datorn! NÄnting som hela tiden spelar in allt som hörs i hörlurar eller högtalare!

Har en DAT men vore smidigare att göra det i datorn! För det första för att det dÄ Àr smidigare för det andra för att DATen

bara Àr 16 bitar och för det tredje Àr DATen utlÄnad sen nÄgra Är tillbaka :rolleyes:!

Det Àr bara att vÀlja "what you hear" eller liknande i inspelningsalternativ.

AlltsÄ dubbelklicka pÄ högtalaren nere i högra hörnet. VÀlj alternativ och inspelning. Bocka i "what you hear" eller liknande.

Starta Cubase och kör.

Postat

Hej!

För det första tack 😆!

För det andra, vet inte vad det var fÀr svampar i omeletten Hans Ät till kvÀllsmat men redan hÀr:

dubbelklicka pĂ„ högtalaren nere i högra hörnet. vet jag inte lĂ€ngre vad vi pratar om 😆 / 🙂!

Om du skÀmtar Àr det faktiskt roligt! Om du inte skÀmtar Àr Hans helt lost!

Postat

Hej igen!

Hmmmen ni förstÄr sjÀlva frÄgan? Jag vill spela in det som gÄr ut ifrÄn ljudkortet? I datorn!

För i exempelvis Ljudinspelaren som det hÀnvisades till och som jag nyss öppnade för första gÄngen

kan man enbart spela in det som kommer in till ljudkortet, inte det som gÄr ut!

FrĂ„gan var alltsĂ„ inte hur spelar man in ljud till datorn, kan man anvĂ€nda Cubase 🙂?

Postat (redigerat)

Vem Àr det som skojar egentligen?

Menar du att du vill spela in pÄ datorn EXAKT vad som hörs i högtalarna? I sÄ fall har jag fattat rÀtt. Om du inte menar det har jag ingen aning ens vad du menar.

Min teori Àr att du driver med oss och det helt hÀnsynslöst.

Redigerat av Eternal
Postat

Hej Hans !

Jag trodde inte att man kunde spela in outputen frĂ„n ljudkortet, men efter Eternals inlĂ€gg började jag pilla lite bland instĂ€llningarna, och se pĂ„ f-n !!!, det gĂ„r ju alldeles utmĂ€rkt !!! 😎

Hur ? Jo, man gÄr in i windows volymkontroll, bockar för "advanced controls", gÄr in under "properties", vÀljer att visa "recording" reglarna och vÀljer "Wave Out Mix" i st.f. "Mic" eller "Line In" eller vad du hade dÀr innan, och vips sÄ funkar det hur bra som helst !

Nu ska jag börja spela in lite shyssta trumgrejor frÄn mitt media player bibliotek, trodde det var kört att fÄ in i Logic eftersom plattorna Àr inspelade i WMA-format !

Tack sĂ„ hemskt mycket Eternal !!! 😆😆😉

Postat

Hej igen!

Sorry Eternal! Du menade ju volumkontrollen sÄklart! Jag hade glömt bort att den ens finns!

"advanced controls" Ă€r grĂ„ och gĂ„r inte att klicka pĂ„! Visste att det skulle vara sĂ„ bara för Hans 😆!

Postat

Som jag ser det behöver du inte klicka pÄ advanced.

1. Klicka pÄ egenskaper istÀllet

2. Klicka pÄ inspelning

3. Kika efter nÄgon ikryssningsbar ruta som heter "What you hear", "wave out" eller liknande.

4. Kryssa i den rutan.

5. Klicka pÄ Ok.

6. Du fÄr nu upp en mixer dÀr du kan vÀlja varifrÄn ljudkortet skall spela in.

7. Bocka i rutan som heter "What you hear", "wave out" eller liknande. (se punkt 3)

Voila! Spela in med ditt favoritprogram.

Postat
Hej igen!

Sorry Eternal! Du menade ju volumkontrollen sÄklart! Jag hade glömt bort att den ens finns!

"advanced controls" Ă€r grĂ„ och gĂ„r inte att klicka pĂ„! Visste att det skulle vara sĂ„ bara för Hans 😉!

Properties har du vÀl i alla fall? Det Àr under den du gÄr in och klickar för "recording" i stÀllet för "playback". Och sedan den inspelningskÀlla du vill anvÀnda dÀr.

Postat

Hej!

Jo men det gÄr faktiskt (för mig) inte att pÄ inspelning stÀll in att det ska vara utgÄng, den stÀller automatiskt in sig pÄ uppspelning!

Postat
Som jag ser det behöver du inte klicka pÄ advanced.

1. Klicka pÄ egenskaper istÀllet

2. Klicka pÄ inspelning

3. Kika efter nÄgon ikryssningsbar ruta som heter "What you hear", "wave out" eller liknande.

4. Kryssa i den rutan.

5. Klicka pÄ Ok.

6. Du fÄr nu upp en mixer dÀr du kan vÀlja varifrÄn ljudkortet skall spela in.

7. Bocka i rutan som heter "What you hear", "wave out" eller liknande. (se punkt 3)

Voila! Spela in med ditt favoritprogram.

Öhh.. Vilket program Ă€r du i nu?? 😛

Du ska inte avfÀrda "oss" som skÀmt Vem driver med vem??? Det Àr INTE alla ljudkort man kan spela in "what you hear" med.

pÄ min surfburk sitter ett AC97 (VIA Audio) och trots att man teoretiskt sett kan nÄ D/A omvandlaren innan omvandling via WDM sÄ kan jag inte spela in det som spelas upp pÄ ljudkortets utgÄng pÄ annat sÀtt Àn genom att koppla lineutgÄngarna till lineingÄngarna med kabel.

Du snackar on 500 program och tar t.ex Wavlab, Soundforge etc. som ett exempel.. No No.. Wavlab Àr fortfarande beroende av den ASIO eller WDM drivrutin som Àr kopplad mot respektive ljudkort.

Jag har fortfarande efter mÄnga Är sökande inte lyckats hitta nÄgot bra program som klarar av att spela in t.ex "streaming audio" etc..

pÄ mina andra datorer har jag helt andra ljudkort.. dÀr gÄr det dÀremot finfint.

Postat

Hegobald:

Jag sitter med en burk med AC97 i nu, visserligen en laptop, men i alla fall, den gÄr fint att spela in streaming audio med. Gjorde det senast idag.

Postat
Hegobald:

Jag sitter med en burk med AC97 i nu, visserligen en laptop, men i alla fall, den gÄr fint att spela in streaming audio med. Gjorde det senast idag.

Hur dÄ? Vad anvÀnder du för program?

😛

Postat

Jag har Ableton Live i den hÀr burken, men det borde gÄ lika bra med vad som helst. Prova att gÄ till "options", "properties", "recording" och kryssa i "stereo mix".

Postat
Jag har fortfarande efter mÄnga Är sökande inte lyckats hitta nÄgot  bra program som klarar av att spela in t.ex "streaming audio" etc..
Total recorder.
Postat

Linus guide till WhatUHear:

Start

Kör

Skriv: sndvol32

Klicka OK

Alternativ-menyn

Egenskaper

Justera volymen för: Inspelning

Kryssa för "Stereo mix" eller "What U Hear"

Klicka OK

Kryssa för "VÀlj" pÄ whatuhear-kanalen

StÀng mixern

Spela in med önskat program

Postat

Hej!

Jo men det dÀr har vi redan kommit fram till att det inte gÄr för en del!

Funnes det en "stereo-mix/what you hear"-ruta att kryssa i sÄ hade det ju bara varit att kryssa i denna!

Postat
Hej!

Jo men det dÀr har vi redan kommit fram till att det inte gÄr för en del!

Funnes det en "stereo-mix/what you hear"-ruta att kryssa i sÄ hade det ju bara varit att kryssa i denna!

Hej!

Jo, det var just dÀrför jag skrev "Total Recorder." i mitt första inlÀgg.

Total Recorder skiljer sig frÄn andra metoder, eftersom det anvÀnder en "virtuell ljudkortsdrivrutin". Denna drivrutinen skickar sedan ljudet till Total Recorders program och sedan vidare till ditt "riktiga" ljudkort.

1. Du vÀljer Total Recorders drivrutin i Windows ljudkortsinstÀllningar.

2. Du tittar pÄ filmen du ville spela in.

3. Öppna Total Recorders program och tryck Record.

4. Tryck pÄ Stop nÀr du Àr klar och spara ljudströmmen som du har spelat upp, till en wav-fil.

Postat (redigerat)

Tack, jag ska köpa det 😄!

(Du mÄste lÀnka, ty annars vara vi för dumma för o fatta du pratade om ett program och inte ngn obskyr windows-funktion!)

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.