Jump to content
Annons

Vilka effekter lägger ni på midipiano


Impey

Recommended Posts

Annons

Menar du i detta fall att MIDI pianot spelar genom Cubase? Eller menar du lägga på MIDI-effekter?( det finns sådana också... ) Eller menar du att du spelar in Pianot som Audio i något program som du sedan vill lägga reverb på?

Renodla din fråga för det finns många svar.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du i detta fall att MIDI pianot spelar genom Cubase? Eller menar du lägga på MIDI-effekter?( det finns sådana också... ) Eller menar du att du spelar in Pianot som Audio i något program som du sedan vill lägga reverb på?

Renodla din fråga för det finns många svar.

/D

Jag spelar alltså MIDI pianot.. och undrar vad jag ska använda för effkter(t,ex reverb, komp,delay m.m) för att få Midi pianot att låta så "riktigt" som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar alltså MIDI pianot.. och undrar vad jag ska använda för effkter(t,ex reverb, komp,delay m.m) för att få Midi pianot att låta så "riktigt" som möjligt.

Der beror ju på hur MIDI-pianot låter och hur du vill att det ska låta... Alla MIDI-pianon låter inte likadant, och inte alla riktiga pianon heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

så här brukar jag ha...

stort 'grand hall reeverb'

parametric eq

3 eller 4 step delay med väääälidgt svag feedback.. man ska inte höra det.. bara fylla ut ljudet lite..

sedan pyttelite kompressor på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag mest inne på elpianosimuleringar, så det kanske inte är helt aktuellt, men jag brukar smacka på med en hel drös effekter. Reverb, eko, chorus, filtereffekter, tremolo, dist, phaser, kompressor osv i olika kombinationer brukar fungera utmärkt.

Vad gäller vanliga akustiska pianon brukar jag nöja mig med ett vanligt reverb, oftast av halltyp, men även room. Just pianoljud är annars väldigt tacksamt att använda rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på vad det är för låt - och hur bra själva pianoljudet är...

Jag nöjer mig oftast med ett lagom stort reverb med lagom mycket early reflections. Det är i princip omöjligt att säga något specifikt, eftersom man måste lyssna och ställa in det som passar, helt enkelt. En långsam låt tillåter ett större rum, medan en snabbare låt kräver ett mindre rum för att det inte ska bli en enda gröt av allt.

Andra effekter än reverb på piano tycker jag oftast inte blir särskilt kul, men det är en smaksak - och ett dåligt grundljud kan man behöva skruva mer med. Använder man massor av effekter, så är det nog egentligen inte ett pianoljud man är ute efter - och då kan det vara lönt att leta efter andra ljud som passar bättre i låten... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

så här brukar jag ha...

stort 'grand hall reeverb'

parametric eq

3 eller 4 step delay med väääälidgt svag feedback.. man ska inte höra det.. bara fylla ut ljudet lite..

sedan pyttelite kompressor på...

detta ska jag testa det låter bäst.. tack för alla tips.. ska testa mig fram

Link to comment
Dela på andra sajter

så här brukar jag ha...

stort 'grand hall reeverb'

parametric eq

3 eller 4 step delay med väääälidgt svag feedback.. man ska inte höra det.. bara fylla ut ljudet lite..

sedan pyttelite kompressor på...

detta ska jag testa det låter bäst.. tack för alla tips.. ska testa mig fram

Calle B är Joe Labero's Trancemotsvarighet .....så hans pianon låter nog inte konsertpiano direkt... 😉

Men som dom flesta redan klargjort, hänger det nästan uteslutande på flera faktorer: Vilken typ av låt, vilken grundkaraktär pianot har och vad du är ute efter..realism eller bara produktionstrix..

men det är bra att du tänker prova dig fram..det lär man sig massor på...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...