Jump to content
Annons

spela in med hörlurar?


Jakobovskij

Recommended Posts

Jag ska spela in med ett band och jag ska fixa så att alla har hörlurar så att de kan höra musik som man har spelat in tidigare. Exempelvis om man har spelat in trummor o bas och sedan ska spela in gitarr sång o trumpet på det.

Jag spelar in med en 8 kanals preamp till ett delta 1010LT och använder cubase sx 2.

Vilka olika sätt finns då så att man kan få ut signalen från cubase till tex 4 hörlurar? Jag vet att det finns hörlursförstärkare med 4 kanaler. Har ni några förslag på sådana eller finns det andra alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kommer att måsta ha en hörlursförstärkare med 4 utgångar men givetvis finns det lite olika varianter på sådana och olika sätt att lösa det.

En möjlighet du har är att göra egna mixar till varje musiker baserat på vad de vill höra i sina lurar. Detta gör du genom att skapa bussar till ljudkortets utgångar och addressera ljudspår till dessa bussar. På så vis kan musikerna sjävla välja hur lite eller mycket de vill höra av övriga instrument vilket du enkelt kan justera.

Ett tips är att titta på nån riktigt billig Behringer, Samson eller liknande hörlursförstärkare. Den gör sannolikt jobbet tillräckligt bra och slantarna du får över kan du lägga på nånting annat.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
qumarr (oregistrerad)
En möjlighet du har är att göra egna mixar till varje musiker baserat på vad de vill höra i sina lurar. Detta gör du genom att skapa bussar till ljudkortets utgångar och addressera ljudspår till dessa bussar. På så vis kan musikerna sjävla välja hur lite eller mycket de vill höra av övriga instrument vilket du enkelt kan justera.

/Majken

har någon lust att förklara lite mer ingående hur det där går till, eller finns det någon matnyttig länk som man kan läsa lite om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en Alto HPA-4, funkar bra, kostar inte så mycket. Tror att jag gav 800:- för den.

Professional, universal headphone amplification system for studio and live sound applications

4 independent stereo high-power amplifiers in 1U rack unit

Maximum audio quality - even at high volume levels

4 independent input/mix sections for 4 stereo mixes

Stereo AUX IN per channel for additional signal source

OUTPUT LEVEL control per channel

MONO and LEFT/RIGHT MUTE buttons per channel for additional flexibility

3 headphone outputs per channel on front (1) and rear (2) panels

Precision 8-segment LED output level display per channel

DIRECT IN on the front panel for additional stereo signal sources

Bass and Treble controls on each channel

Servo-balanced, gold-plated XLR and 1/4" TRS connectors

High-quality components and exceptionally rugged construction ensure durability Internal power supply

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat bra alternativ är att använda en Rolls PM 351. Jag har själv modellen innan, PM350, i mitt sångbås. Där kan musikern själv mixa sin sång/sitt instrument med bakgrundsmusiken.

Edit: Denna pryl är att föredra om man ska spela in flera samtidigt. Lättare att placera musikerna i olika rum, man kanske inte vill spela in sång och trumpet i samma rum samtidigt... 😱

Redigerat av P3t3r
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en samson hörlurstärkare. Funkar ganska bra förutom att ingångarna pajade för ett tags sen fast vi fick en ny så vi är nöjda.

Du fårgade hur man gjorde... Är ju bara att ansluta utgången i på ljudkortet till hörlursstärkaren och köra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...