Emmmir Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 Är det viktigt att alltid ha dom senaste drivrutinerna till ljudkortet ? Jag har nämligen ett M-Audio kort, skulle testa att updatera drivrutierna, å då sket sig allt, då försökte jag att avsintallera allt och installera om dom gamla drivisarna, men det sket sig också, så jag formaterade om datorn lite snabbt å nu funkar det som förrut, tänkte bara fråga vad det är man missar utan de senaste drivisarna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majken Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 I regel är det ju ofta buggfixar och optimeringar som de nya drivrutinerna innehåller, vilket med andra ord betyder att systemet bör bli mer stabilt. Ehem, tydligen inte i just ditt fall dock 😕 /Majken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emmmir Posted November 4, 2005 Author Share Posted November 4, 2005 Ach! Inte det =P. Men hur ere med Latencyn då, den är verkligen jätte hög, för min del iaf, vad gör man åt den saken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majken Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 Säker på att du valt ASIO-drivrutinerna i det program du använder? /Majken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emmmir Posted November 4, 2005 Author Share Posted November 4, 2005 Det finns 3 Grejer att välja på, om du nu menar ... i mitt fall cubase sx2... Devices > Device Setup > VST Multitrack > Asio Drivers: 1.Asio DirectX Full Dublex Driver 2.Asio Multimedia Driver 3.M-Audio Delta ASIO jag använder då Asio multimedia Driver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majken Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 Du använder den absolut "sämsta" drivrutinen med andra ord och den som Steinberg rekommenderar att man endast skall använda när inget annat fungerar 😕 Växla till M-Audio Delta ASIO istället så kommer det att bli annat liv i skällan 🥰 - Passa även på att ställa in latency via kontrollpanelen i ljudkortet så bör du utan problem komma ner i 5ms eller mindre. /Majken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emmmir Posted November 4, 2005 Author Share Posted November 4, 2005 Yeah! Nu börjar det likna nånting, tack skall du ha 😕 En sista fråga, om jag använder dessa ASIO drivers, betyder det på något sätt, bättre ljud på inspelningarna ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majken Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 Nej! Med undantag då för att du faktiskt kan lyssna på signalen utan fördröjning vilket gör det lättare att sätta dubbar och dylikt när du spelar in vilket kan leda till bättre ljud. Dessutom stöds förståss högre samplingsfrekvenser när du kör riktiga ASIO drivrutiner, men det gör normalt sett väldigt liten eller ingen hörbar skillnad på enstaka ljudfiler. /Majken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts