robertus Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 Hej Undrar bara lite om teori kring var noterna ligger pĂ„ piano. Hur ska man veta var man ska spela för att spela i rĂ€tt oktav sĂ„ att sĂ€ga đ±
Carl_B Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 tror han menar precis va han sÀger... ska försöka förtydliga Vilka oktaver gÀller för piano... t.ex c2-c7... kan va bra o veta sÄ man inte spelar för höga noter pÄ ett piano... sÄ tror ja han menar.. men ett tips till dej e att spela pÄ bara... sÄ lÀnge de lÄter bra sÄ e de inge fel..
Print Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 Nu förstĂ„r jag. Det Ă€r inte lĂ€tt nĂ€r man Ă€r korkad ska ni veta... đ
Carl_B Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 Nu förstĂ„r jag. Det Ă€r inte lĂ€tt nĂ€r man Ă€r korkad ska ni veta... đ haha ja vet hur de e... đ
bassman Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 Ett vanligt fullstort piano har 88 tangenter. Det "C" som ligger pÄ första hjÀlplinjen under de fem linjerna i notsystemet Àr det "C" som ligger ganska mitt pÄ pianot, tangent nr 40 fr vÀnster pÄ ett fullstort piano. Sen fÄr du rÀkna uppÄt eller nerÄt beroende pÄ vilken ton du ska ha.
robertus Postat 22 april 2004 TrĂ„dstartare Postat 22 april 2004 Tack alla och speciellt Bassman som verkar ha förstĂ„tt min luddiga frĂ„ga bĂ€st đ Jag menade en klaviatur med 4 oktaver dvs 29 vita tangenter, vad kan den lĂ€gsta tonen heta? Jag vet att det Ă€r C sĂ„klart men frĂ„gan Ă€r vilket C; ettstrukna eller? Ăr det dĂ„ det som ligger pĂ„ första hjĂ€lplinjen under de fem linjerna eller đđ
bassman Postat 23 april 2004 Postat 23 april 2004 Det kan nog variera mellan synthklaviatur hur det ser ut. Oftast kan man ju dessutom transponera, splitta mm. Vanligtvis har du nog ÀndÄ det c som ligger pÄ första hjÀlplinjen strax till vÀnster om mitten pÄ ditt klaviatur. Detta heter c1 (ettstruket c). Om du fortfarande har svÄrt att hitta rÀtt, lyft pÄ telefonluren och lyssna pÄ tonen dÀr. Det Àr ett g#1 (ettstruket giss) Àven om det inte Àr helt hundra i stÀmningen. g#1 ligger hÀr i notsystemet (svart tangent): ------------------------- ------------------------- ------------------------- ----------------g#1----- ------------------------- -c1-
robertus Postat 23 april 2004 TrĂ„dstartare Postat 23 april 2004 Tack sĂ„ mycket Bassman đł Kan ta hjĂ€lp av mitt sequenserprogram för att se exakt kanske var de ligger đ TĂ€nkte jag skulle börja lĂ€ra mig spela piano/synt. Du kanske har nĂ„gra bra tips pĂ„ bra siter eller litteratur dĂ€r teori och ackordsbyggnad tas upp pĂ„ ett grundlĂ€ggande sĂ€tt? Typ lektioner och sĂ„?
Lundin Postat 23 april 2004 Postat 23 april 2004 Detta kan hjÀlpa dig pÄ traven http://www.chordwizard.com/theory.html annars finns ARR boken av Hans Hjortek..tar upp lite av varje annars kan du söka pÄ Pianonanny pÄ nÀtet... det Àr en "Onlineskola" som Àr gratis..och vÀldigt lÀttförstÄelig.. /D
robertus Postat 23 april 2004 TrĂ„dstartare Postat 23 april 2004 Bra de đ Tack för tipsen đł Ska kolla upp tipsen. Har funderat pĂ„ att köpa arrboken. Har du den? Ăr den bra? Vet att den Ă€r kurslitteratur pĂ„ en kurs pĂ„ VĂ€xjö Universitet som heter Arrangering. Funderar pĂ„ att lĂ€sa den đ
Neko Postat 23 april 2004 Postat 23 april 2004 (redigerat) HAHA! En vÀxjöbo? Pluggar pÄ universitetet sjÀlv (dock inget med musik) Redigerat 23 april 2004 av Neko
Lundin Postat 23 april 2004 Postat 23 april 2004 Bra de đł Tack för tipsen đ Ska kolla upp tipsen. Har funderat pĂ„ att köpa arrboken. Har du den? Ăr den bra? Vet att den Ă€r kurslitteratur pĂ„ en kurs pĂ„ VĂ€xjö Universitet som heter Arrangering. Funderar pĂ„ att lĂ€sa den đ VĂ€xjöbo...stora delar av min slĂ€kt bor dĂ€r.. đ .. ARR boken kan du lĂ„na pĂ„ biblioteket, den innehĂ„ller en CD med MIDIfiler pĂ„ oxĂ„ som ackompanjerar det som det skrivs om..jag har lĂ„nat min och den Ă€r helt OK men enbart den Ă€r lite i snĂ„laste laget. Prova att komplettera med Visharmonik samt Jazz och Popharmonik av Sten Ingelf, dessa böcker Ă€r brantare inlĂ€rningskurva pĂ„ för att du inte har nĂ„got tillhörande "facit". sĂ„ det gĂ„r att tolka frĂ„gorna lite hursomhelst, men dom Ă€r bra. /D
bassman Postat 23 april 2004 Postat 23 april 2004 Kolla den hĂ€r sidan: http://www.tle.se/pdf/teori.pdf Det Ă€r ett pdf dokument dĂ€r en kille har gjort en enkel och grundlĂ€ggande teorigenomgĂ„ng pĂ„ 20 sidor. đ
robertus Postat 25 april 2004 TrĂ„dstartare Postat 25 april 2004 PDF var grundlĂ€ggande och visar vad jag redan vet men den var bra. Gillar saker som Ă€r rakt pĂ„ sak och inte flummar. Killen har gjort ett bra jobb đ TyvĂ€rr mĂ„ste jag göra VĂ€xjöbon besviken. Jag bor inte dĂ€r. Kursen i Arrangering gĂ„r pĂ„ distans sĂ„ dĂ€rför passar den mig perfekt. LĂ€ser för nĂ€rvarande i Kristianstad đł Demoniqus Har laddat hem Chord Wizard. Har cok inte hunnit titta pĂ„ den Ă€nnu. Jobbar hela helgen sĂ„ det fĂ„r bli i nĂ€sta vecka. Siten verkar dock vara omfattande đ Den andra boken du tipsar om har jag hört talas om. Tror att jag kanske skulle klara av den. Jag fĂ„r vĂ€l ta och flyya min fysik till bibblan đ Tack Ă€n en gĂ„ng; nu Ă€r det bara att sĂ€tta sig och öva som gĂ€ller
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.