Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Undrar bara lite om teori kring var noterna ligger pĂ„ piano. Hur ska man veta var man ska spela för att spela i rĂ€tt oktav sĂ„ att sĂ€ga đŸ˜±

Annons
Postat

tror han menar precis va han sÀger... ska försöka förtydliga

Vilka oktaver gÀller för piano... t.ex c2-c7... kan va bra o veta sÄ man inte spelar för höga noter pÄ ett piano...

sÄ tror ja han menar..

men ett tips till dej e att spela pÄ bara... sÄ lÀnge de lÄter bra sÄ e de inge fel..

Postat
Nu förstĂ„r jag. Det Ă€r inte lĂ€tt nĂ€r man Ă€r korkad ska ni veta... 😎

haha ja vet hur de e... 😉

Postat

Ett vanligt fullstort piano har 88 tangenter. Det "C" som ligger pÄ första hjÀlplinjen under de fem linjerna i notsystemet Àr det "C" som ligger ganska mitt pÄ pianot, tangent nr 40 fr vÀnster pÄ ett fullstort piano. Sen fÄr du rÀkna uppÄt eller nerÄt beroende pÄ vilken ton du ska ha.

Postat

Tack alla och speciellt Bassman som verkar ha förstĂ„tt min luddiga frĂ„ga bĂ€st 😉 Jag menade en klaviatur med 4 oktaver dvs 29 vita tangenter, vad kan den lĂ€gsta tonen heta? Jag vet att det Ă€r C sĂ„klart men frĂ„gan Ă€r vilket C; ettstrukna eller? Är det dĂ„ det som ligger pĂ„ första hjĂ€lplinjen under de fem linjerna eller 😄😄

Postat

Det kan nog variera mellan synthklaviatur hur det ser ut. Oftast kan man ju dessutom transponera, splitta mm.

Vanligtvis har du nog ÀndÄ det c som ligger pÄ första hjÀlplinjen strax till vÀnster om mitten pÄ ditt klaviatur. Detta heter c1 (ettstruket c).

Om du fortfarande har svÄrt att hitta rÀtt, lyft pÄ telefonluren och lyssna pÄ tonen dÀr. Det Àr ett g#1 (ettstruket giss) Àven om det inte Àr helt hundra i stÀmningen. g#1 ligger hÀr i notsystemet (svart tangent):

-------------------------

----------------g#1-----

-c1-

Postat

Tack sĂ„ mycket Bassman 😳 Kan ta hjĂ€lp av mitt sequenserprogram för att se exakt kanske var de ligger 🙂 TĂ€nkte jag skulle börja lĂ€ra mig spela piano/synt. Du kanske har nĂ„gra bra tips pĂ„ bra siter eller litteratur dĂ€r teori och ackordsbyggnad tas upp pĂ„ ett grundlĂ€ggande sĂ€tt? Typ lektioner och sĂ„?

Postat

Bra de 🙂 Tack för tipsen 😳 Ska kolla upp tipsen. Har funderat pĂ„ att köpa arrboken. Har du den? Är den bra? Vet att den Ă€r kurslitteratur pĂ„ en kurs pĂ„ VĂ€xjö Universitet som heter Arrangering. Funderar pĂ„ att lĂ€sa den 😎

Postat (redigerat)

HAHA! En vÀxjöbo? Pluggar pÄ universitetet sjÀlv (dock inget med musik)

Redigerat av Neko
Postat
Bra de 😳 Tack för tipsen 😎 Ska kolla upp tipsen. Har funderat pĂ„ att köpa arrboken. Har du den? Är den bra? Vet att den Ă€r kurslitteratur pĂ„ en kurs pĂ„ VĂ€xjö Universitet som heter Arrangering. Funderar pĂ„ att lĂ€sa den 😎

VĂ€xjöbo...stora delar av min slĂ€kt bor dĂ€r.. 🙂 ..

ARR boken kan du lÄna pÄ biblioteket, den innehÄller en CD med MIDIfiler pÄ oxÄ som ackompanjerar det som det skrivs om..jag har lÄnat min och den Àr helt OK men enbart den Àr lite i snÄlaste laget.

Prova att komplettera med Visharmonik samt Jazz och Popharmonik av Sten Ingelf, dessa böcker Àr brantare inlÀrningskurva pÄ för att du inte har nÄgot tillhörande "facit".

sÄ det gÄr att tolka frÄgorna lite hursomhelst, men dom Àr bra.

/D

Postat

PDF var grundlĂ€ggande och visar vad jag redan vet men den var bra. Gillar saker som Ă€r rakt pĂ„ sak och inte flummar. Killen har gjort ett bra jobb 🙂

TyvĂ€rr mĂ„ste jag göra VĂ€xjöbon besviken. Jag bor inte dĂ€r. Kursen i Arrangering gĂ„r pĂ„ distans sĂ„ dĂ€rför passar den mig perfekt. LĂ€ser för nĂ€rvarande i Kristianstad 😳

Demoniqus

Har laddat hem Chord Wizard. Har cok inte hunnit titta pĂ„ den Ă€nnu. Jobbar hela helgen sĂ„ det fĂ„r bli i nĂ€sta vecka. Siten verkar dock vara omfattande 😄

Den andra boken du tipsar om har jag hört talas om. Tror att jag kanske skulle klara av den. Jag fĂ„r vĂ€l ta och flyya min fysik till bibblan 😎

Tack Àn en gÄng; nu Àr det bara att sÀtta sig och öva som gÀller

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.