Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Beror pÄ vad du ska göra för musik och hur mycket cash du har.

men,

1. en bra dator (10 000 kr?)

2. ett bra ljudkort (m-audio delta audiophile 2496 = 1700 kr)

2. ett par schyssta studiomonitorer (alesis m1 active = 4000 kr)

3. en mixer (mackie 5000 - 9000 kr)

4. en midiklav. (1500 kr)

5. en mick (om du ska sjunga, spela in, adk frÄn 1000 kr)

6. sequenser prog. (cubase sl = 2000 kr)

7 . ljudredigerings prog. (soundforge eller wavelab = 2000 - 4000 kr)

Shit, klockan Ă€r 12.00.. MĂ„ste slagga. Men nĂ„tt sĂ„nt iaf đŸ˜±

Postat

Jag och nÄgra kompisar hÄller precis pÄ att bygga en egen studio, den ser/kommer att se ut sÄhÀr:

Mixerbord - Fostex 820 - Begagnat - 3000kr

Monitorer - Aktiva JBL 6208 - Begagnat - 4100kr

HörlursförstÀrkare - Kommer inte ihÄg mÀrke - Nytt - 700kr

Fantominmatningsbox - Kommer inte ihÄg mÀrke - Begagnat - 550kr

Multikabel & annat kablage - BÄde nytt och begangnat - Ca 2500kr

SÄngmikrofon - ADK A51s - Nytt - 1300kr

Trumsetmikrofoner - Shure PGDMK6 - Nytt - 3000kr

Diverse mikrofon - Shure Beta 57 - Nytt - 1000kr

Diverse mikrofoner - Ett par ADK SC-1ÂŽor - Begagnat - 1000kr

Mickstativ - Sex trycken standar - Nytt - 1200kr

Ljudkort - M-Audio Delta 1010LT - Begagnat - 2000kr

Vi ska köpa dator snart, som vi ska bygga sjÀlv, och det kommer att gÄ pÄ mellan 4000-5000kr.

SÄ man kan fixa en hyfsad studio för mindre Àn 25000kr, om man vill spela in hela band som vi kommer att göra.

Postat

Glöm inte playstation (2000 kr). Det kan Àven vara aktuellt att kontraktsanstÀlla glÀdjeflickor/stjÀrtgossar (2000 - 65000 kr/mÄn).

Postat

tobak e alltid bra o ha oxĂ„... đŸ˜±

sen funderar ja pÄ o köpa mej en skog som man kan gÄ runt i o vila öronen...

• 7 mĂ„nader senare...
Postat

Tja allihopa 😄

jag undrar..vad behövs för en liten enkel studio dÀr man kan göra beats och spela in bara?!

tack pĂ„ förhand 😉

Postat (redigerat)

Du har tips ovan. Men i huvudsak Àr det lite avhÀngigt pÄ vad för musik du vill syssla med och hur stor budget du har, samt om du redan har nÄgon utrustning. En dator tillexempel. Och i sÄ fall, vad har den för prestanda?

Om du talar om sÄ mycket som möjligt av dina mÄl och tankar och vad du redan har sÄ kan vi nog hjÀlpa igÄng dig.

EDIT: TillÀgg.

Redigerat av Neko
Postat

Hmmmm...bygga en studio och det enda tipset Àr utrustningen hela tiden. E inte det lite konstigt???

För mig betyder "bygga en studio" the whole shebang. Dvs berĂ€kning av rum,ljudisolering,fĂ€llor, glasrutor, eldragning, SPL-mĂ€tning, montering, mattlĂ€ggning, (matlagning), installationer, och till sist inköp av studioutrustning. 😉

Postat
Hmmmm...bygga en studio och det enda tipset Àr utrustningen hela tiden. E inte det lite konstigt???

För mig betyder "bygga en studio" the whole shebang. Dvs berĂ€kning av rum,ljudisolering,fĂ€llor, glasrutor, eldragning, SPL-mĂ€tning, montering, mattlĂ€ggning, (matlagning), installationer, och till sist inköp av studioutrustning. 😉

hÄller nÀstan helt och hÄllet med. Ska man sitta med mjukvara till 100% sÄ kanske man inte behöver bygga massa bÄs och grejja. DÀrav min frÄga om vad för musik och mm som man Àr intresserad av att spela in.

Postat

Jag behvöer bara nÄtt enkelt som man kan börja med..baran Ät litet och roligt som man inte behöver kosta pÄ sÄ mkt.. jag har en PC pentium 4 - 2.61ghz 512 MB RAM..

😛

Postat
Jag behvöer bara nÄtt enkelt som man kan börja med..baran Ät litet och roligt som man inte behöver kosta pÄ sÄ mkt.. jag har en PC pentium 4 - 2.61ghz 512 MB RAM..

😛

Du har PM.

Postat

För mig betyder "bygga en studio" the whole shebang. Dvs berĂ€kning av rum,ljudisolering,fĂ€llor, glasrutor, eldragning, SPL-mĂ€tning, montering, mattlĂ€ggning, (matlagning), installationer, och till sist inköp av studioutrustning. 🙂

Köpa dyra prylar och sitta i ett dumt rum Àr att hiva grejerna i sjön... Dimensionering Àr A och O det Àr jÀtte roligt att rÀkna pÄ tar ingen tid alls...Och sen bygga puh....och dyrt ocksÄ...Men dÄ kan man iofs sÀlja sin utrustning för att sponsra bygget....DÄ sitter man pÄ ett grymt rum Ä inga prylar moment 22.... Jag tipsar 50-50 principen 50% av degen pÄ rummet och absorbenter och diffussorer 50 % pÄ prylar....

Postat
Jag tipsar 50-50 principen 50% av degen pÄ rummet och absorbenter och diffussorer 50 % pÄ prylar....

Jaha, men hur kul blir det dÄ?

Sitta i jĂ€ttebra akustik utan nĂ„t Ă„ spela pĂ„, liksom? 🙂

Mina favoritplattor har gjorts av finniga kids i sovrummet, av hackers i garderoben och av punkband i lagerlokalen. Tjusig akustik Àr sÀkert jÀttebra om man har Polar-ambitioner, men med goda öron, tÄlamod och en schysst spektrumanalysator kommer man lÄngt, faktiskt.

Köp prylar för pengarna sĂ€ger jag! 😎

Postat (redigerat)

Jag hÀvdar att sitter man i ett normalmöblerat rum, typ sÀng eller en soffa, eller nÄgra andra "mjuka" möbler i, och kanske en matta samt gardiner, sÄ behöver man inte tÀnka sÄ mkt pÄ akustiken, har du dessutom ett skÄp med massa böcker i Àr det superbra, dÄ detta absorberar bra i lÀgre frekvenser.

Kort sagt, akustiken gÄr att fixa bra utan att behöva lÀgga en massa pengar pÄ det....

Har man en budget pÄ upp till 15000:- hade i alla fall jag inte lagt 7500:- pÄ akustik och 7500:- pÄ grejor....snarare 12-13000 pÄ grejor och kanske ett par tusenlappar pÄ ett par bÀttre basfÀllor och nÄgot att dÀmpa sÄnghörnan lite med....

Redigerat av Mr Keys
Postat

Köp prylar för pengarna sĂ€ger jag! 😎

Köp vingar för pengar sĂ€ger jag! 🙂

Köp sprit för pengarna.................. och sjung i duschen istĂ€llet.... 😎

Postat

Köp prylar för pengarna sĂ€ger jag! 😆

Köp vingar för pengar sĂ€ger jag! 🙂

Köp sprit för pengarna.................. och sjung i duschen istĂ€llet.... 🙂

Nu tog du Lasse Mongo's replik!

Postat
Jag hÀvdar att sitter man i ett normalmöblerat rum, typ sÀng eller en soffa, eller nÄgra andra "mjuka" möbler i, och kanske en matta samt gardiner, sÄ behöver man inte tÀnka sÄ mkt pÄ akustiken, har du dessutom ett skÄp med massa böcker i Àr det superbra, dÄ detta absorberar bra i lÀgre frekvenser.

Kort sagt, akustiken gÄr att fixa bra utan att behöva lÀgga en massa pengar pÄ det....

Har man en budget pÄ upp till 15000:- hade i alla fall jag inte lagt 7500:- pÄ akustik och 7500:- pÄ grejor....snarare 12-13000 pÄ grejor och kanske ett par tusenlappar pÄ ett par bÀttre basfÀllor och nÄgot att dÀmpa sÄnghörnan lite med....

Jag pratade inte om 15000 utan snarare mot 50 eller 100...Men har man 15 sÄ Àr det inget snack om saken.. För 15 fÄr man mjukvara och ett klav nÄgon effekt och en mixer...

Det största problemet vill jag nog inte pÄstÄ e basen utan mer tidiga diskant reflexer. Men det Àr ren kuriosa... Basfrekvenser i all Àra det enda som blir ett problem Àr att det krÀvs mer placeringsteknik för att det skall lÄta bra osv... Skit samma egentligen...Men jag Àr av tron att vill man sÄ kan man..Men det skadar inte att ha en sÄ bra miljö som möjligt. Om man skall arbeta nÄgot sÄnÀr proffesionellt....men men

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.