Jump to content
Annons

Phantom power på Delta 1010?


Emmmir

Recommended Posts

Har läst att delta 1010 inte har någon phantom power till deras mickpreamps, det låter lite surt för min del eftersom jag kör på en stormembrans mick som måste köras på phantompower, vad gör jag då ?!

Det måste väl finnas nån sorts adapter som man kan ha mellan, ingen dyr hoppas jag... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har en mixer, men hur kopplar man mixern till en mickpreampen på kortet då ?

Koppla helt enkelt in mikrofonen i mixern, slå på fantommatningen och koppla mixerns utgångar till ingångarna på ljudkortet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör du inte. Micingångar utan fantommatning går bara att använda till dynamiska micar (som inte behöver spänningsmatas) eller rörmicar (som ju har egen nätdel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör du inte. Micingångar utan fantommatning går bara att använda till dynamiska micar (som inte behöver spänningsmatas) eller rörmicar (som ju har egen nätdel).

Det finns väl "vanliga" kondensatormickar som kan spänningsmatas med batteri också?

Nåja, ett sidospår.

Det är precis som Claes säger; om du använder preampsen i din mixer (för att komma åt fantommatningen) kopplar du inte mixerns utgångar till mikrofoningångarna på ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det känns ändå lite logiskt att det ska funka, om det nu finns nån sån typ av sladd.

Om jag kopplar in micken i mixern där jag har phantom matning, och sedan trar jag en kabel mellan masteroutput på mixern och en mickingång på ljudkortet

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det känns ändå lite logiskt att det ska funka, om det nu finns nån sån typ av sladd.

Om jag kopplar in micken i mixern där jag har phantom matning, och sedan trar jag en kabel mellan masteroutput på mixern och en mickingång på ljudkortet

Om du gør det, så gør du det inte en gång til !!

Då får du inte det ljudet du hade tankt dej. Då distar det utav h....

Signalen blir for stark !! varfor inte anvanda dom andra inngångarna ? du har jo 6 stk rca att valja på ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nei dom ar nog inte så "fantastiska" med tanke på priset. ( mixern altså ) Om pre-ampen i ljudkortet ar battre ? vet inte, men ljudkortet kostade typ 5000 då det døk upp på marknaden for några år sedan - men då var jo också mixers dyrare....

Main-ut på din mixer ar nog xlr-kontakter ? då tanker du att dom ska inn på ljudkortets xlr-ins ? Om du leser sida 2,3,7+8 i ljudkortets manual, så fattar du - att från fabrik - så ar dom xlr-in på Delta 1010LT-kortet - "justerat" så att dom skal anvandas for dynamiska mikrofoner, som har låg signalnivå, o som i ljudkortets innebyggda "pre-amp" blir forsterkat med 30dB.

Kopplar du redan forstarkat signal ( som mixern produserat ) inn på dom inngångarna, får du dårligt ljud - garanterat.

Det finns øvergångspluggar som har xlrHone i ena enden øver til rcaHane i andra enden, som du ska anvanda då.

Om du endå tanker att gå från mixern til xlr-in på ljudkortet, måste du lesa sidan 7+8 i manualen"setting the jumpers". For att gøra det som står dar, måste du avinnstallera ljudkortet, ta ut det, justera med jumpers for att anpassa xlr-inngångarna til att tåla høgre/starkare signaler - typ line-signaler. Installera ljudkortet igjen. Då kan du inte koppla en mick direkt inn på ljudkortet. ( den vil inte høras - då mikken skickar for lågt signal )

Som K9 påpekat, så kan du också anvanda AUX Send att skicka signal til ljudkortet inn på rca-inngång. Dar er nivåerna anpassade.

Redigerat av tamadrummer
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kopplar in micken i mixern där jag har phantom matning, och sedan trar jag en kabel mellan masteroutput på mixern och en mickingång på ljudkortet

Jag använder en ALTO S6 mixer, jo men jag vet inte om mickpreampsen som är på mixern är så bra, mickpreamsen på delta 1010lt kanske är bättre

Nej nej nej det där funkar inte alls. Om du går via mixern för att få fantommatningen så är det ju mixerns preamp du använder. Om du sedan kopplar in dig på ljudkortets preampar så blir det ju katastrof. Även om du skulle dämpa signalen och förstärka den genom ljudkortets preamp igen så får du ju ett betydligt sämre resultat än om du skulle köra mick -> mixer - >lineingång på 1010.

edit: såg nu att Tamadrummer redan hade svarat på samma sak. 🙂

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har för mig att jag för väldigt länge sen har sett en batteribox som gick att koppla in mellan mic och preamp just för att driva phantom mickar. Det var väl typ 5 st 9v batterier. Vet inte om det var något hemmabygge eller om det går att köpa. Det är väl en sån du skulle behöva.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har för mig att jag för väldigt länge sen har sett en batteribox som gick att koppla in mellan mic och preamp just för att driva phantom mickar. Det var väl typ 5 st 9v batterier. Vet inte om det var något hemmabygge eller om det går att köpa. Det är väl en sån du skulle behöva.

/D

Det låter som ett ganska dyrt alternativ, särskilt i längden, jämfört med att köpa en schysst preamp med fantommatning. 9-voltsbatterier är ju inte direkt billiga, ens om man köper dem från IKEA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...