Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har börjat fundera på att byta upp mig till DIGI002 om man lyckas hitta en beg. till bra pris.

Kör Mbox nu och den fungerar ju hyfsat. Har en DIGI001 när jag behöver spela in fler än två kanaler som bor i en gammal Mac G3 anno 90-tal nångång.

Skulle kanske kunna sälja av Mbox och 001 för några laxar om man lyckas hitta nån som vill ha..

Min fråga är om det blir lättare eller trögare för datorn med 002 vs Mbox?

002'an har ju firewire men samtidigt fler kanaler och större. Annat som spelar in är ju storleken (mobiliteten) och strömförsörjning...

Vad upplever ni andra som kör/har kört båda?

Annons
Postat

flintan!

USB är ju trögare i överföringen så svaret på din fråga är ja! det blir lite lättare för din dator att driva Firewire.

Det förekommer ju som alltid undantag.

Du får helt enkelt testa om du kan märka skillnad eller ej.

Ett tips är att försöka att hitta tester där de ev skriver att den kräver mycket av datorn eller ej.

Själv funderar jag på PCI eller Firewire som har de snabbaste dataöverföringen idag, och därför kräver mindre av datorkraften.

Lycka till! 😱

Postat

Tack vare ProTools M-Powered finns även en möjlighet att använda M-Audios ljudkort. Exempelvis kan kanske deras små FireWire ljudkort vara intressant?

/Majken

Postat
flintan!

USB är ju trögare i överföringen så svaret på din fråga är ja!

Min fråga är om det blir lättare eller trögare för datorn med 002 vs Mbox?

😉

Förstår hur du menar. Men DIGI002 har 8 in och 8 ut och är mycket större än Mbox'en som har 2 in och ut. Men så länge man bara använder en eller två kanaler så borde det väl iallafall bli lättare för datorn.

Problemet är att jag inte kan testa eftersom jag måste köpa en begagnad DIGI002 och sälja både Mbox och 001 för att ha råd... Men det lär ju finnas en hel del folk här som redan "uppgraderat".

PCI är inte att tänka på eftersom jag kör bärbar dator, dessutom har jag redan PCI kort (DIGI001).

Postat
Tack vare ProTools M-Powered finns även en möjlighet att använda M-Audios ljudkort. Exempelvis kan kanske deras små FireWire ljudkort vara intressant?

/Majken

Kan vara ett alternativ. Men då blir det dubbelt så dyrt om man inte kör crackat program...

Skulle säkert fungera bättre än Mbox iaf.

Men kan dom ta strömförsörjning från datorn? Och finns det något litet med 8 in?

Postat
Men så länge man bara använder en eller två kanaler så borde det väl iallafall bli lättare för datorn.

Tyvärr är det inte bara själva trafiken i form av ljud som kräver datorkraft utan även gränssnittet. D.v.s. att usb-gränssnittet i sig är betydligt mer resurskrävande än vad firewire gränssnittet är. Vilket resulterar i en högre processorbelastning och därmed även ofta tvingar dig till att ställa in en högre latency.

I senaste numret av tidningen finns en tabell med ungefärlig processorbelastning uppmätt bland olika ljudkort. Där finns Mbox2 med som visserligen är bra för att vara usb men inte når samma låga belastning som firewire ljudkorten.

/Majken

Postat

Så du menar att det absolut på alla sätt blir mer lättjobbat med DiGI002 jämfört med Mbox (gamla modellen)?

Postat
Så du menar att det absolut på alla sätt blir mer lättjobbat med DiGI002 jämfört med Mbox (gamla modellen)?

Ja.

USB gränssnittet kräver mer systemresurser är FW.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.