Jump to content
Annons

bastrummor

krÀl (oregistrerad)

Recommended Posts

krÀl (oregistrerad)
Postat

Hej!

En frÄga angÄende bastrummor.

HÀr Àr en lÀnk till en trumtakt:

http://surl.se/urw

Den bestÄr av tvÄ olika bastrummor och ett virvelljud.

Den lÄter:

"Bastrumma1 -> Bastrumma1+Virvel -> Bastrumma2 -> Bastrumma2+Virvel"

Min frÄga Àr: Varför orsakar virveltrumman en sÄ stor förÀndring tillsammans med bastrumma nummer tvÄ, men inte med bastrumma nummer ett??

Tack! //CJ

Annons
Postat (redigerat)

Troligtvis Àr virvel tvÄ lite mer transientrik..eventuellt inte lika snabb attack pÄ kompressorn

Redigerat av Lundin
Postat

Jag tror ocksÄ att det Àr en frÄga om kompressorn.

Mera klick i den andra bastrumman...

krÀl (oregistrerad)
Postat

hehe sorry, jag tÀnkte att det kanske var nÄt som alla vet pÄ nÄt sÀtt. varför det nu skulle vara sÄ.

NÀÀ vad det egentligen gÀller Àr att jag har sÄ svÄrt att fÄ tryck i bastrumman. Det blir alltid fula spretningar, som pÄ bilden. Sen jÀmför jag med andra produktioner, nu senast med Duoteque - Drug Queen (om nÄn vet) dÀr hela lÄten ligger o skvalpar vid -0,3dB och de har minsann inte satt nÄn limiter pÄ det. Jag vill ocksÄ kunna det. Jag antar att jag bara fÄr pula vidare med kompressor....tack ÀndÄ!

Postat

😉 Ja, det hĂ€r var nog dagens konstigaste quiz, men.. det kan samtidigt ha med hur bra din kompressor Ă€r och hur bra tolerans algoritmen har ( om det nu Ă€r mjukvara du anvĂ€nder.) sedan kan det givetvis ha att göra med timing pĂ„ de olika instrumenten som gör att vissa delar har mer transienter... men som sagt, i detta fallet Ă€r det nog kompressorn det hĂ€nger pĂ„..

..skulle vĂ„ga drista mig till att sĂ€ga att det troligtvis Ă€r skvatt omöjligt att fĂ„ Ășbertryck som ligger o skvalpar runt -0.3db utan att ha processat pĂ„ nĂ„got sĂ€tt..

...eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.