Jump to content
Annons

Inget ljud om inte låten rullar.


Mutz

Recommended Posts

Ja ska se om jag kan förklara detta. Kan börja med att säga att jag kör rewirat med logic med en mac. Logic 7express och reason 3,0,4

Jo det är så att jag inte kan tex kör en trumpattern som jag gjort i redrum utan att lägga in den i låten om ni, kan inte lyssna på den innan jag lägger med den i en låt eller att jag trycker på play så låten rullar då kan jag lyssna på den. Blir ju skit jobbigt för då måste jag sola det instrumentet osv krånglit. Kan även inte lyssna på enskilda slag hur tex låter denna trumsamplingen. Är samma problem med om jag startat tex NN19 eller någon av dom andra kan inte få den att låta om jag inte trycker på play. Förstår ni vad jag menar?! Någon lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du menar att Logic mutar Reason-kanalerna när sequencern inte rullar?

Blinkar "Note On" på din NN-19 när du spelar?

Om den gör det, testa att koppla in din NN-19 i en Reason-mixer och kolla om VU-mätarna där visar tecken på ljud.

Då kan vi börja dra slutsatser ifall det är nåt som strular i racket i Reason eller nån inställning i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har upplevt samma problem, både med reason 2.5 o 3.0.3, med 3.an funkar det ibland och ibland fast med mega-latency. Jag kör med LE 7.0.1.

Det verkar helt klart va ett problem i Logic eller en inställning. MÖjligen buffer samples eller vad det nu heter. ju lägre desto mer processor verkar logic dra.

Men det känns ju lite skumt att datorn skulle va för seg för rewire när det funkar finfint i cubase.

kan ju också va att ja kör med det inbyggda kortet i min G4:a MDD. men iallafall...

det borde gå å lösa

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har upplevt samma problem, både med reason 2.5 o 3.0.3, med 3.an funkar det ibland och ibland fast med mega-latency. Jag kör med LE 7.0.1.

Det verkar helt klart va ett problem i Logic eller en inställning. MÖjligen buffer samples eller vad det nu heter. ju lägre desto mer processor verkar logic dra.

Men det känns ju lite skumt att datorn skulle va för seg för rewire när det funkar finfint i cubase.

kan ju också va att ja kör med det inbyggda kortet i min G4:a MDD. men iallafall...

det borde gå å lösa

Ja precis ibland funkar det och ibland inte. Men oftast inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att Logic mutar Reason-kanalerna när sequencern inte rullar?

Blinkar "Note On" på din NN-19 när du spelar?

Om den gör det, testa att koppla in din NN-19 i en Reason-mixer och kolla om VU-mätarna där visar tecken på ljud.

Då kan vi börja dra slutsatser ifall det är nåt som strular i racket i Reason eller nån inställning i Logic.

Nej... Inte så jag menar. Det är att jag kan inte tex i redrum bara lyssna på ett pattern om och om igen. Och kan även inte få ljud i tex NN-19 om jag inte låter låten rulla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar om du inte använder Rewire?

Ja det tror jag att det gör.... Kör aldrig utan men har för mig att jag prövade det och att det funkade.

Det funkade bra innan jag uppgraderade till reason 3,0 och logic express 7,0

Körde då logic 6,3 och reason 2,5 då funkade det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att Logic mutar Reason-kanalerna när sequencern inte rullar?

Blinkar "Note On" på din NN-19 när du spelar?

Om den gör det, testa att koppla in din NN-19 i en Reason-mixer och kolla om VU-mätarna där visar tecken på ljud.

Då kan vi börja dra slutsatser ifall det är nåt som strular i racket i Reason eller nån inställning i Logic.

I mitt inlägg ovan tog jag till uteslutningsmetoden för säkerhets skull. Bara för att vara 100% säker på att Reason var felfritt. Men nu säger ni att det funkar utan Rewire, så nu kan jag utesluta Reason.

Då går vi vidare till det som jag hela tiden misstänkt: Logics inställningar. 🥰

Så... ska vi slå vad 500 spänn om att ni har "Release audio in Background if Stopped" ikryssat i Logics Preferences? 😆

Ljudkort, eller hur bra dator man än har, spelar ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att Logic mutar Reason-kanalerna när sequencern inte rullar?

Blinkar "Note On" på din NN-19 när du spelar?

Om den gör det, testa att koppla in din NN-19 i en Reason-mixer och kolla om VU-mätarna där visar tecken på ljud.

Då kan vi börja dra slutsatser ifall det är nåt som strular i racket i Reason eller nån inställning i Logic.

I mitt inlägg ovan tog jag till uteslutningsmetoden för säkerhets skull. Bara för att vara 100% säker på att Reason var felfritt. Men nu säger ni att det funkar utan Rewire, så nu kan jag utesluta Reason.

Då går vi vidare till det som jag hela tiden misstänkt: Logics inställningar. 🥰

Så... ska vi slå vad 500 spänn om att ni har "Release audio in Background if Stopped" ikryssat i Logics Preferences? 😆

Ljudkort, eller hur bra dator man än har, spelar ingen roll.

Då håller jag tummarna att det är det!!! Ska prova när jag kommer hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då går vi vidare till det som jag hela tiden misstänkt: Logics inställningar. 😆

Så... ska vi slå vad 500 spänn om att ni har "Release audio in Background if Stopped" ikryssat i Logics Preferences? 🙁

Ljudkort, eller hur bra dator man än har, spelar ingen roll.

ja hitar det inte, exakt var är det??? hjälp...

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för tipse, 🙂 men det hjälpte tyvärr inte. Fortfarande måste låten rulla och det blir megamycket latency. fanken!! 😉

nu såg ja också att reason inte ens får någon midisignal in om inte logic rullar...

Redigerat av debbie
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg din nya tråd i Logic-forumet nyss, så jag svarade där 😳

https://www.studio.se/index.php?showtopic=17711

Det där valet kan inte jag göra... Finns inte??!!

Eller det kanske inte finns i Logic Express? :rolleyes:

Det kanske är någon begränsning i den versionen?

Jag kan inte hitta den inställningen i Express-versionen. Har kollat med sjuan, men inte sexan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg din nya tråd i Logic-forumet nyss, så jag svarade där 😎

https://www.studio.se/index.php?showtopic=17711

Det där valet kan inte jag göra... Finns inte??!!

Eller det kanske inte finns i Logic Express? 😲

Det kanske är någon begränsning i den versionen?

Kanske är så?! Problem kvarstår i allfall...

Väldigt irreterande när man uppgraderar sig så börjar det krångla. Kanske lika bra att gå tillbaka till mitt logic 6,3.. Och reason 2,5 igen. Det rullade klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...